Evropský parlament dal dnes "zelenou" zapojení letecké dopravy do systému obchodování s emisními povolenkami od začátku roku 2012. Letenky tak v příštích letech podraží.
Do systému se budou muset zařadit všechny aerolinky provozující lety uvnitř Evropské unie i z jejího území a také na její území. Společnosti si zpočátku budou kupovat 15 procent povolenek, pokud emise omezí a budou jim povolenky přebývat, budou je smět prodat, v opačném případě si je budou muset dokoupit. V roce 2012 by se objem emisí v letectví měl v porovnání s lety 2004 až 2006 snížit o tři procenta a od roku 2013 o pět procent.
Cena letenky na trase uvnitř Evropské unie by mohla vzrůst odhadem o 4,60 eura (asi 109 korun), při cestách do zámoří by si cestující mohli připlatit kolem 40 eur.
V současné době pocházejí v "sedmadvacítce" z letecké dopravy jen tři procenta emisí oxidu uhličitého. Nicméně s tím, jak se tento druh dopravy rozmáhá, rostou, od roku 1990 o 87 procent. Podle předpokladů se má množství emisí, které má "na svědomí" právě letecká doprava, do roku 2020 zdvojnásobit.
Pokud cestující letí například z Londýna do New Yorku, v přepočtu vyprodukuje tolik emisí jako za topení doma za celý rok.
Kritici poukazují na to, že si tento krok vyžádá obrovské náklady na straně aerolinek, jiní zase na to, že bude velmi těžké přinutit například americké přepravce, aby se do systému zapojily. Zapojení aerolinek do systému obchodování s emisemi v době, kdy se řada z nich kvůli vysokým cenám pohonných hmot ocitá ve finančních potížích, také vyvolává řadu otázek.
Tuto směrnici musí ještě formálně schválit ministři vlád zemí EU. Členské státy pak budou mít rok na to, aby ji převedly do své národní legislativy.