Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Klaus: Krize je výsledkem nadměrných státních zásahů

Klaus: Krize je výsledkem nadměrných státních zásahů

22.10.2008 8:17
Autor: ČTK

Praha (ČTK) - K současné finanční krizi nedošlo kvůli nedostatečné státní regulaci trhů, je naopak výsledkem nadměrných státních zásahů a nezodpovědného zvyšování státních výdajů. V dnešní Mladé frontě Dnes (MfD) to píše prezident Václav Klaus. Kvůli podpůrným balíčkům podle něj hrozí, že evropské bankovnictví se stane státem spoluvlastněným a centrálně regulovaným odvětvím.

"To, co se po dlouhých letech mimořádně úspěšného ekonomického růstu na celém světě děje na finančních trzích, není nic neobvyklého. Po letech růstu musí zákonitě někdy nastat pokles," uvedl v deníku Klaus. Myšlenka, že je tomu možné zabránit jakýmsi globálním řízením světové ekonomiky, tedy novodobým centrálním plánováním je scestná, soudí.

Američtí a evropští regulátoři svými zásahy podle Klause vedli finanční instituce k rizikovým aktivitám na neregulovaných trzích a k zakrývání těchto rizik prostřednictvím velmi komplikovaných finančních produktů a technik.

"Nadšení, s jakým bylo současných finančních otřesů využito evropskými politiky k opuštění maastrichských kritérií (která vůbec neobhajuji, protože se mi zdají být málo přísná), a tedy k rozbití bariér, které alespoň do určité míry omezovaly nezodpovědné zvyšování výdajů státu, a tím růstu státního dluhu, je špatným signálem," naznačil prezident.

Podle něj hrozí, že se evropské bankovnictví - za cenu nesmírných nákladů daňových poplatníků - stane státem spoluvlastněným, garantovaným a centrálně regulovaným odvětvím charakteru téměř jakési veřejné služby.

Hledat paralely současné situace s brettonwoodským systémem, který spočíval na dohodách z konference v americkém Bretton Woods z července roku 1944, je zcela mylné, domnívá se Klaus. "Dětmi" brettonwoodských dohod jsou Světová banka a Mezinárodní měnový fond (MMF). Ve spolupráci se Světovou bankou MMF pomohl válkou zničené Evropě hospodářsky se postavit na nohy. "Dnes nejde o obnovu světa ani o obranu svobodných zemí před nebezpečím komunismu," podotkl prezident.

Brettonwoodský systém podle Klause zkrachoval, byl po právu opuštěn a zanechal po sobě dvě instituce - MMF a Světovou banku - s nimiž si nikdo neví rady. "Tyto instituce je třeba jako přežilé zrušit, ne pro ně hledat novou pochybnou úlohu," dodal. Místo původního brettonwoodského systému existuje dnes nikým nevyhlášený, ale potichu přijímaný, evolučně vzniklý systém, kdy čínská a další asijské vlády uměle udržují pevný (v podstatě podhodnocený) kurz svých měn vůči dolaru, aby podpořily svou vývozní konkurenceschopnost, konstatuje Klaus.

Evropští státníci chtějí do světových financí vnést nový pořádek. Na summitu EU se minulý týden shodli, že jsou potřeba radikální změny, zejména co se týče regulace. Šéfové vlád EU se shodli na potřebě reformovat MMF. Francouzský prezident Nicolas Sarkozy dokonce mluvil o "novém kapitalismu".

Tyto návrhy nevedou podle prezidenta k nějakému "novému kapitalismu", jak to ve čtvrtek minulého týdne nazval Sarkozy nazval v Bruselu. "Více regulace finančního světa, než je tomu dosud, nepotřebujeme," uvedl v MfD Klaus s tím, že finance a bankovnictví patří už teď mezi nejregulovanější odvětví a mnoho jejich potíží bylo způsobeno právě těmito regulacemi.


Váš názor
  • Kalus má naprosto pravdu
    30.10.2008 9:02

    Kapitalismus je především o důvěře. Například Banky vs. Klient aby mohlo dojít k největšímu uspokojení nabídky/poptávky. Pokud banky důvěru ztratí? Co se stane? Buď vlastník bank prodělá. A nebo nastane státní zásah. Stát do "špatně řízených bank" narve inflační peníze. A úředníkům se zdá že je vše ok. Jenže banky pak díky tomu nemusí budovat důvěru, nemusí zveřejňovat své informaci, protože stát vše garantuje. Lidi nejsou nuceni dobře vybírat a naopak banky se snažit o důvěru občana. Toto je komunistický bankovní model ! Který úředníci EU úspěšně pěstují.
    mpixel
  • Klaus by měl vrátit diplom z ekonomie....
    22.10.2008 17:24

    V situaci kdy je sám trh vykolejen, zcela paralizován a sám prosí o regulaci - viz situace v USA- je zcela iluzorní si myslet, že se to napraví samo.... Pan Klaus už jednou předvedl jak si představuje čisté a nečisté peníze a ještě by mohl poradit světu, že by "mohl na chvíli zhasnout"..... Náš Machiaveli bohužel nechápe, že každá společnost musí mít určitá pravidla chování a regulaci, jinak to bohužel končí absolutní anarchií a právem silnějšího....džunglí... Zde bohužel někdo jasně manipuloval a prodával draze nekrytá finanční aktiva skrze důmyslné pravdu zakrývající papíry a okradl tak kafky.... regulace musí podobné praktiky zakázat, (jako je třeba zakázané vraždit lidi) a ne to nechat na trhu.... ten bez regulace bude klidně dál vymýšlet popdobné triky a vždy bude před regulací o krok vpřed, neboť lidská chamtivost je nekonečná... Nevím, jestli dotyčný stárne, či senilní, kdy za každou cenu strhává na sebe pozornost reflektorů, když tvrdí věci u kterých většina soudných jen vrtí hlavou či zírá v úžasu... že by téma globálního oteplování přihřívalo hlavu ??? Tom
    Tmas
    • Re: Klaus by měl vrátit diplom z ekonomie....
      23.10.2008 15:49

      U nás v Evropě je sportem hanit USA, v ČR speciálně pak Klause. Mé osobní zkušenosti s Klausem mě spíše utvrzují, že jeho názory nejsou zas tak mimo. Komentáře přede mnou svědčí, že nenávist vůči Klausovi až oslepuje - někteří komentátoři jako by ani nečetli kritizovaný článek. Souhlasím s Klausem, že finanční trhy jsou regulované mnohem více než jiné, otázkou zda správně. Někdy méně znamená více. Jinak osvícence jsme tu už měli a nedopadlo to dobře, ona ta demokracie ve spojení s kapitalismem - zlehčeně řečeno přirozený výběr funguje mnohem lépe a v čase se lépe vypořádává s výkyvy.
      paopao
    • Re: Klaus by měl vrátit diplom z ekonomie....
      23.10.2008 14:51

      Je to blb co si 1.ledna myslel, že jsme na nejlepším vrcholu kapitalistické prosperity.
      zyka
    • Re: Klaus by měl vrátit diplom z ekonomie....
      23.10.2008 10:28

      On ten diplom v první řadě vůbec neměl dostat. Nevzpomínám si, kdy bych mohl s nějakým jeho výrokem souhlasit...
      Azazel
    • Re: Klaus by měl vrátit diplom z ekonomie....
      23.10.2008 0:40

      Klaus: "Ponaučení z finanční krize jsou podle mne docela prostá. Tato finanční krize ukazuje, že by měly být dodržovány tržní principy a pravidla trhu. Kdykoliv jsou oslabeny – jak se to stalo ve Spojených státech za Clintonovy administrativy s levnými úvěry na nákup a výstavbu domů – spustí se tím problémy, které mohou dorůst do takových rozměrů, do jakých dorostly dnes. Věřím, že všichni pochopí, že abychom se vyvarovali takové krize, je potřeba více kapitalismu a více trhů. Kapitalismus a trhy nejsou příčinou krizí. U kořenů příčin současné krize je nedostatek kapitalismu."
      • Klaus by měl vrátit diplom z ekonomie
        23.10.2008 9:20

        Souhlasím, že první požadavek na deformaci trhu přišla od demokratů v požadavku poskytovat místním lidem a organizacím lépe úročené hypoteční úvěry. Zde ale není samotný problém, ty ústavy to mohly nebo nemusely poskytovat. Problém je v tom, že pokud jsou na burze tak "musí" vykázat výsledky a pokud první z nich "úspěšně sekularizoval" tzn. vytvořil virtuální finanční produkt do kterého nacpal "junk" a prodal to s velkým výnosem - jinými slovy poslal peška nějaké kavce a navíc získal skvělý manažerský bonus! - tak zde chyběla regulace, zde vznikl problém! Zde se mělo hned trestat a zavírat. Ostatní jen zjistili, že se to smí a díky výsledkům konkurence je poté "již trh slepý" a i konkurenti to "musí" dělat a funguje to nakonec jako v multilevel letadle.... první vydělají pyramidové peníze a poslední zapláčou.... Zcela jasné finanční obrovské letadlo. Tak dopadne pokaždé zcela neregulovaný trh!! Pravidla jsou od toho, aby vnesla do jakéhokoli podnikání, tedy i s financemi řád a zabránila podobným excesům. Tvrdit, že trh si sám pomůže atd. jsou bohužel bohapusté profesorovy bláboly. Jak by asi vypadala kopaná, kdyby nebyli žádní rozhodčí? čím méně rozhodčích tím lépe ??? Chybou není přemíra rozhodčích! Chybou je naopak jejich nedostatek a jejich nedostatečná předvídavost co jsou hráči v touze po úspěchu- slávě a penězích schopni udělat. Viděl někdo nafilmované penalty? Není lepší mít pravidla a ty tvrdě vymáhat? Volání po hře bez pravidel se hodí jen tomu kdo bez změny pravidel neumí vyhrávat a politici jsou bohužel tou množinou, která se živí tím, že stále mění či zamlžují jasná a principiální pravidla tak že i z bílé udělají i černou a hledají způsob jak to ošvindlovat a vyvyjímkovat.... Profesorovi kámoši by o hře trhu bez pravidel v 90 letech, či "co se nám nehodí-tam změníme pravidla"- či zhasnem mohli se smíchem vyprávět (vykradené fondy ála Kožený!!- proboha to je ta pamě't tak krátká, že hlavní systémový strůjce takové jasné krádeže má ještě sílu poučovat!!- sám je ve svém narcismu zcela nepoučitelný!!) Dnes se jim moc nehodí, že už některá pravidla jakž takž platí..... Stačí jich dodržovat cca 10 a jedno z nich je "nepokradeš". Tom
        Tom
        • Re: Klaus by měl vrátit diplom z ekonomie
          23.10.2008 10:04

          Souhlasím, je desatero, jsou společenské formy, kterým se říká kapitalismus, byly a jsou i jiné formy, ale je i Francie a Sarkozy. Asi by se mi nelibil sarkosismus, aspoň já si ho nedovedu představit. Mám pocit, že jeho a jemu podobné snahy o regulování něčeho co má chabě vymezený chlívek, je to co Klasovi hodně vadí. Na porušení desatera má kapitalismus i jiné režimy nástroje (pokud je chce použít), ve slabě vymezeném chlívku je však i tma a ještě i chabé nástroje na vymáhání desatera. i tma i nejsou nástroje.mu
          •  
            23.10.2008 11:01

            No je opravdu jen otázkou zda Sarkozismus a jeho přemíra či nesmyslnost regulace neudělá více škody a deformací než Klausova neregulace. Ale asi se shodneme, že určitá míra principiální regulace je zcela nutná. (Fotbal má pravidla). Já jsem jen alergický na výlevy typu -"trh si pomůže sám" - nepomůže a nikdy nepomohl..., základní pravidla hry se musí jasně určit, být férová, čitelná jednoduchá a vymahatelná!! První chráněná AOC oblast původu vína vznikla před cca 500 lety v Portugalsku výnosem krále z důvodu, že trh fungoval tak, že vinaři umírali hlady.... každý jeden totiž prostě prodat musel a po zastavení pole a bezzemectví třeba pro nezaplacení dlužníka došlo i na umírání dětí hlady a druhá strana trhu prostě jen koupit mohla a byla si vědoma své převahy.... Trh to dovedl do konce - až k nepřežití....... Následná králova "AOC Regulace" nebyla deformací trhu z důvodu více vydělat (jako dnes třeba Champagne), ale vrátit na trh pravidla taková,aby fungoval minimální standard kvality (nedalo se to ani pít) a začal trh normálně a dlouhodobě fungovat s možným vstupem a výstupem schopného či neschopného zemědělce-výrobce, ale podle alespoň nějakých pravidel.(Kvalita, min. cena a max.termíny plateb). Prostě aby se hrál fotbal, kde se nelámou kosti každou minutu a neteče stále krev, ale jasná hra podle jasných pravidel. To že panu profesorovi jako tvůrci "svých "pravidel jde vždy o to že ty "cizí" jsou horší než jeho, tak o tom nepochybuji. Jen vím, že "jeho" chybějící pravidla zapříčinila největší škody na našem mladém kapitalismu. Morální!! Někteří vědí, že lépe vydeformovat nějaký zákon, něco vytunelovat či vykrást - to je mnohem efektivnější než pracovat podle z desatera "nepojkradeš". Stačí mít jen toho "správného falešného proroka" na své straně...co vám kryje záda...o frašce se součtem nepotrestání nikdy žádného z daných viníků víme své... Ale o Sarkozym si myslím totéž, možná ještě horší věci. Možná by se hodil nějaký osvícený král. Vést lidi i politiku by měl někdo, kdo si alespoň jednou v životě vzal úvěr a zaměstnal - dal práci několika lidem. Ten pak rozumí, že jde o odpovědnost k lidem i majetku a asi by prosazoval praktická a normální řešení a ne akademické bláboly.... Koho kdy pan profesor živil? Ani týden nikoho, jen akademicky bádal a pak politikařil s malým p..... Jeho EU negativismus pramení právě z toho, že přišel o nástroje jak si ve svém malinkém chlívečku separátně řídit, kdy a na co se zhasne a že teď jsme holt součástí většího chlíva... zda lépe či hůře osvětleného je otázka.... Tomáš Otta P.S. Vašich názorů si vážím a proto se podepisuji celým jménem... moc mě těšilo TO
            Tom
            • Děkuji
              23.10.2008 11:43

              jsem zas chytřejší o Vaše názory a o to zde jde. Osvícená monarchie (lépe - monarchie s osvíceným monarchou) může být pro mnohé ideálem, ale v současné době je ještě nepřijatelný jak "monarcha" typu - Sarkozy tak i monarcha typu - Klaus
              • Re: Děkuji
                23.10.2008 12:12

                Když mi bylo 10, tak jsem si také myslel, že nejlepší forma vlády je osvícená monarchie... naštěstí jsem z toho vyrostl.
                Azazel
                • V pohádce
                  23.10.2008 15:28

                  V pohádce bylo ale hezky, je pravda, než přišel drak nebo čert. V moderní době chodí čert tak jednou ročně, drak - nevím, jak u koho (někde denně) ale bubliny - tak cca jednou za 7 - 10 let. Copak bude asi příští bublinou?, žijeme v době, kdy i Greenspan se diví !
              • Re: Děkuji
                23.10.2008 11:49

                Nejsem monarchista :o) stačil by jen prezident s vizí a motem "nebát se a nekrást", už jsme jednoho takového měli..... V podnikání by stačila inspirace ála Baťa, šlo to i bez odborů a lidsky a vize byla "obout svět" a ne "vytřískat prachy", stejně jsou to jen papírky jak se více a více ukazuje TO
                Tom
    • Re: Klaus by měl vrátit diplom z ekonomie....
      22.10.2008 18:38

      Pěkně napsané! Souhlasím.
      Pedro
  • nebát se říci svůj názor není p.Klausovi cizí
    22.10.2008 9:21

    Je dobré znát názor ekonomů na krizi, Dnešní situaci by měli řešit oni a ne politici,kteří většinou nevědí o ekonomii vůbec nic,ale dělaji ze sebe před lidmi spasitele,viz bláboly v jejich vystoupeních.Domnívám se že za dnešním stavem se krčí právě oni.STÁTY BY MĚLI VÉST EKONOMOVÉ a né politici,kteří nadělají více škody než užitku ,zbírajíc hlavně pol. body pro své strany a koryta.
    čtenář
    • Re: nebát se říci svůj názor není p.Klausovi cizí
      22.10.2008 9:25

      to sme na nejakom scifi serveri, ci co? kazdy, kto viedol, vedie ci bude viest stat, bol, je a bude politikom. len teraz je su ti politici podpriemerni ludia v kazdom ohlade.
      stance
Aktuální komentáře
25.04.2024
19:16ČD Cargo, a.s.: Tisková zpráva
19:10UNICAPITAL Invest III a.s.: Výroční zpráva 2023
19:04UNICAPITAL Invest VI a.s.: Výroční zpráva 2023
18:30Staro – nový technologický cyklus a atraktivita růstových akcií
17:05Martin Kycelt: Překvapivé reakce na výsledky Tesly a Meta Platforms
16:47Slabé HDP s vyššími inflačními tlaky. Po výsledcích se trhy potýkají i s makrodaty  
16:00SATPO finance, s.r.o.: Výroční finanční zpráva za rok 2023
16:00City Home finance III, s.r.o: Výroční finanční zpráva za rok 2023
15:46Braňo Soták k výsledkům Meta Platforms a staronové cílové ceně: Silná čísla "po zásluze" potrestána, akcie -15 %  
15:13Hermes vzdoruje zpomalení prodeje luxusního zboží, akcie však s dobrými výsledky dopředu počítaly  
12:50Deusche Bank s nejlepšími čísly od roku 2013. Zpět v čele ziskovosti investiční bankovnictví
12:09Sazby výš po delší dobu a trh zralý na další korekci?
11:37Miliardáři by podle ministrů G20 měli platit dvouprocentní majetkovou daň
11:08Těžařská firma BHP chce rivala Anglo American, vznikl by největší producent mědi
11:02Jak jsou na tom velké techy? Meta nalomila důvěru investorů  
10:24Meta navyšuje výdaje na AI. Investoři se ale obávají, zda se vynaložené peníze vrátí
10:18JTPEG Croatia Financing I, a.s.: Zveřejnění Roční finanční zprávy emitenta za rok 2023
10:12MONETA Money Bank, a.s.: Uveřejnění vnitřní informace
9:34Komerční banka, a.s.: Oznámení o přijatých usneseních na VH KB konané dne 24.4.2024
9:02Rozbřesk: Dnes se ukáže, jak Evropě Amerika utíká

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
14:30USA - HDP, q/q a
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.