Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Euro podle Klause přežije za cenu stagnace a ztráty demokracie

Euro podle Klause přežije za cenu stagnace a ztráty demokracie

24.11.2010 18:48
Autor: ČTK

Euro současné problémy podle prezidenta Václava Klause přežije, ale za cenu vytvoření rozpočtové a politické unie, což ovšem povede ke ztrátě demokratických principů. Spolu s tím tak Evropu čeká dlouhodobá ekonomická stagnace. Klaus to uvedl na dnešní vědecké rozpravě na Vysoké škole ekonomické.

"Euro pokračovat bude a nemám důvod spekulovat, zda se stejným počtem zemí, to není podstatné. Ale bude to za cenu rozsáhlých fiskálních transferů a vnitrokontinentálního rozdělování, tedy zavedení Evropské fiskální unie, a opuštění principů demokracie, tedy ve prospěch Evropské politické unie. To vše bude zaplaceno dlouhodobou stagnací evropské ekonomiky," uvedl prezident.


Rozpočtová i politická unie dokonce může podle prezidenta i fungovat. "Ale bez demokracie, tedy jen za cenu vytvoření autoritářské evropské centrální vlády," dodal.

Naopak děkan Národohospodářské fakulty VŠE Miroslav Ševčík očekává, že eurozóna se v současné podobě do deseti až 15 let rozpadne. "Optimálním řešením by byla demontáž stávající eurozóny a příprava nového hospodářského projektu, ve kterém by bylo jen takzvané tvrdé jádro, tedy Německo, Rakousko, Belgie, Nizozemí a Lucembursko," uvedl.

Podle Klause je představa, že se eurozóna rozpadne, jen pouhou iluzí. "Evropští politici jsou připraveni nést jakoukoliv cenu za udržení projektu eura," uvedl. Upozornil také, že na summitech EU se v současnosti nediskutuje o ničem jiném, než právě o postupném vzniku společné rozpočtové politiky. Vznik takzvané Evropské fiskální unie však podle Klause bude dlouhodobým procesem, při kterém bude zemím více a více ubírána rozpočtová suverenita.
Klaus rovněž zopakoval, že projekt eura je riskantním politickým a až následně ekonomickým projektem, při jehož vzniku nebyly brány v úvahu jednoduché ekonomické argumenty a teorie.


Reklama
Nově na Patria.cz - obchodní signály na forexu podle technických indikátorů ADX, Williams R% a klouzavých průměrů!
Váš názor
  • opět souhlas
    25.11.2010 11:16

    Opět mi nezbývá, než s názory VK souhlasit. Ten člověk zraje jak víno.
    Peté
  •  
    24.11.2010 20:47

    rekl bych ze ma zase pravdu, a nejsou to mooc ruzovy vyhlidky. kdyz vidim co se deje kolem recka a irska tak to vypada ze se to budou snazit udrzet bez ohledu na kritiky a na cenu nejen financni. tyhle "projekty co nesmi selhat" sou nejhorsi.. a mam docela obavu kdo bude v uradu po Klasouvi. bude to zase nekdo kdo bruselu nadsene odkyva vsechno co si budou prat?
    smartphone
    •  
      25.11.2010 8:43

      Myslím, že pan Klaus je zbytečný pesimista. Nevím ve které zemi se to stane, ale někde v menší zemi na periferii se objeví nová politická strana, která odmítne diktát z EU a tahle země opustí Euro. Na národní úrovni ještě demokracie v Evropě funguje. Populisti to mají vždy relativně jednoduché a v zemi zbídačené dikatátem EU dvojnásob. Až zbytek těch slabších po pár letech uvidí o kolik si tam lidé polepšily, přibudou další. Někde se jim třeba podaří produktivitou přiblížit Německu a Euro si nechají (hodně optimistický scénář). Za 15 let tu Euro nejspíš pořád bude v tu dobu ku prospěchu všech zemí, které jím budou tou dobou platit (možná to bude jen Německo, Rakousko, Lucembursko a Nizozemí).
      Džordžo
    •  
      24.11.2010 21:01

      Souhlas. Jde v tom jen o peníze. Něčí. ;-)
      Kalka.
      •  
        25.11.2010 4:51

        Ne o peníze nejde, jde o MOC. Kdo by nechtěl vládnout Evropě a nikomu se nezodpovídat? Cílem je podle mě jeden evropský rozpočet a jedna centrální banka. Nejtěžší na tom je to, že to musí lidi chtít sami a to se dá dosáhnout jen tak, že se vezme lidem svoboda. Historie však ukázala že se lidé vzdají svobody sami za cenu příslibu jistot a lepší budoucnosti. To je podle mě důvod celého humbuku okolo krizí v jednotlivých zemích a nedivil bych se, kdyby to celé dělala ECB. Když se podívám na státní dluh ve vztahu k rozpočtovým příjmům (ne k HDP to je podle mě jen iluze) tak jsou na tom některé země setsakramencky blběji než státy PIGS.
        Rv
        •  
          25.11.2010 6:10

          nejlepsi bude, az ecb zacne cinu ne prilis hlasite a ne prilis verejne vyplacet "v relativne strednedobem horizontu hodnotnymi aktivy", aby skoupila vsecky mozny sr*cky bez poptavky po evrope. zadarmo cinani "spatnou banku" delat urco nebudou. jeste bych se rozesmal, kdyby se sefem ecb stal ten frantik z mmf. to bude asi zaruka kolapsu.
          Azb
  • kdo má euro
    24.11.2010 19:17

    účet, tak může rychle prodávat. Ta umělá hmota, které se říká měna, dlouho ten tlak nevydrží. Buď spadne p 60% a nebo se rozdrobé v EU zóně jen mezi několik států, které už z EU nemohou vystopupit. Jakou bude mít asi ceny, když GB euro nikdy nepřijme, D se vrátí k marce atd... řetězová reakce ještě nikdy měnám nepomohla :-))
    Jesse
    • Re: kdo má euro
      25.11.2010 8:51

      Jsou příčinou problémů EURA skutečně problémy EU, nebo někoho jiného ?. Proč myslíš, že první kdo začal ječet proti případnému zvýšení daně korporacím v Irsku byl americký HP. Víš co je to "Chytat hada cizí rukou". Zkus se nad tím víc zamyslet :-)
      /eye/
      • jen pro ilustraci
        25.11.2010 10:00

        " firmy, které se v rámci EU a eurozóny přesunuly do zemí s nižším daňovým zatížením, každý rok na daních ušetří zhruba 100 miliard eur (téměř 2,5 bilionu korun). "Tento postup podrývá ducha jednotného trhu, je velmi neférový a omezuje příjmy některých států. Je odporné, že finanční instituce, které neférově z této daňové soutěže profitovaly, by nyní měly být zachraňovány z peněz daňových poplatníků," řekl novinářům německý europoslanec za stranu Zelených Sven Giegold. Jeho komentář jasně naráží na situaci v Irsku, které se dostalo do velkých potíží kvůli problémům tamních bank a nakonec požádalo o finanční pomoc eurozónu i Mezinárodní měnový fond. Zástupci Microsoftu, Hewlett-Packardu, Intelu, ale také peněžního ústavu Bank of America/Merrill Lynch ve společném prohlášení během posledních dní zveřejněném v Dublinu varovali, ať irská vláda na nízkou podnikovou daň nesahá. Její zvýšení by prý mělo "devastující vliv" na konkurenceschopnost "
        /eye/
        • Re: jen pro ilustraci
          26.11.2010 14:04

          Co máš proti Microsoftu, Hewlett-Packardu, Intelu, nebo Bank of America/Merrill Lynch? Nerozumím. Vždyť mají pravdu. Proč zachraňovat EU zónu, která je odkázána předem k zániku? Právě tím administrativním spojením všeho - i specifika národních států si zadělali sociální inženýři na problémy. Tam kde rozumě fungovala ekonomika a daně nemusely být smrtící, tak se mají politice dotací a přerozdělování přizpůsobit? Čím dřív tento stupidní nesmysl skončí, tím snáz se zachrání aspoň něco, co má ve zdravé ekonomice smysl.
          Jesse
      • jen pro ilustraci
        25.11.2010 10:00

        " firmy, které se v rámci EU a eurozóny přesunuly do zemí s nižším daňovým zatížením, každý rok na daních ušetří zhruba 100 miliard eur (téměř 2,5 bilionu korun). "Tento postup podrývá ducha jednotného trhu, je velmi neférový a omezuje příjmy některých států. Je odporné, že finanční instituce, které neférově z této daňové soutěže profitovaly, by nyní měly být zachraňovány z peněz daňových poplatníků," řekl novinářům německý europoslanec za stranu Zelených Sven Giegold. Jeho komentář jasně naráží na situaci v Irsku, které se dostalo do velkých potíží kvůli problémům tamních bank a nakonec požádalo o finanční pomoc eurozónu i Mezinárodní měnový fond. Zástupci Microsoftu, Hewlett-Packardu, Intelu, ale také peněžního ústavu Bank of America/Merrill Lynch ve společném prohlášení během posledních dní zveřejněném v Dublinu varovali, ať irská vláda na nízkou podnikovou daň nesahá. Její zvýšení by prý mělo "devastující vliv" na konkurenceschopnost "
        /eye/
  •  
    24.11.2010 18:57

    ...má pravdu, předsedo...
    netservis
    • profesor má pravdu
      1.12.2010 16:16

      Ač profesora vůbec nemusím, tak v tomhle má pravdu. EU projekt je jak USA projekt a do klubu lze jen vstoupit.... Vystoupit s sebou nese takové náklady, že to nikdo nikdy nebude realizovat a klub je dost silný aby to ustál ač se všem v jednotné košilce nebude dobře žít.... Pro diskusi bych doporučil vznik USA.... tam se taky původně shodli jen na neplacení angličanům z párty v Bostonu a pak jen díky FR-ANG bojům získali čas..... Armádu postavili až když šlo fakt o bytí a nebytí a při vzniku připojovali a hádali se asi 40 let..... pak když USA (7+xxx) obsadili pobřeží, tak se ostatní už připojit museli..... nechtěli a část skončila i konfederačně až ve válečném stavu a až poté si to silou sedlo..... mluvit o demokracii v těch dobách je iluze..... Dnes se asi Iowa neodpojí ani Utah, ani Kalifornie..... taky se jim nežije a neplatí federální daně zn. Ideál, ale bez USA by na tom byli hůře a umí si to setsakramentsky spočítat..... EU je projekt velmi chmurně podobný, snad se vyhneme té válce, ale logika je neúprosná a podobnost ne jen čistě náhodná.....
      TOM
      • Re: profesor má pravdu
        2.12.2010 2:23

        tady by to nebylo sever proti jihu, ale sever proti jihu proti zapadu proti vychodu proti severovychodu proti severozapadu proti jihozapadu proti jihovychodu.. proste strasnej bordel a mezitim by izrael s usa zacli valku v iranu, protoze by nemuseli cekat na evropsky souhlas k uderu.
        Azb
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
ČasUdálost
Čína - Obchodní bilance, mld. USD
0:50JP - HDP, q/q
9:00CZ - Nezaměstnanost
13:45EMU - Jednání ECB, základní sazba
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.