Konkrétní celoroční výhled mediální skupiny Central European Media Enterprises (CETV) bude zveřejněn až spolu s informacemi o hospodaření za třetí kvartál, které by měly být zveřejněny 26. října, uvedl v rozhovoru pro server Patria.cz finanční ředitel David J. Sach s tím, že se rozhodla odsunout Investor Day původně plánovaný na tuto středu. Dále CFO společnosti například promluvil o pozitivních důsledcích akvizice Bontonfilmu pro provozní výsledky ve druhém pololetí, střednědobých cílech pro zadlužení nebo o nákupech a prodejích akcií ze strany členů představenstva.

Patria.cz: se v posledních letech dařilo restrukturalizovat svůj dluh a dosahovat dohod o prodloužení splatnosti úvěrů. Považujete současnou úroveň zadlužení společnosti za již uspokojivou, nebo chystáte další kroky a případně jaké?
David J. Sach : Je pravda, že jsme s pomocí série dohod o refinancování úspěšně prodloužili splatnost našeho dluhového portfolia. Naposledy jsme vyměnili některé z konvertibilních dluhopisů vydaných v roce 2008 a splatných v roce 2013 za nové konvertibilní dluhopisy se splatností v roce 2015. To, spolu s některými našimi dřívějšími odkupy dluhu, snížilo další větší splátku dluhu v roce 2013 ze 475 milionů USD na 182 milionů USD, což považujeme za obrovský úspěch. Za transakci jsme dokonce obdrželi mezinárodní ocenění. V současné podobě jsme zajištěni, ale budeme samozřejmě zvažovat příležitosti, které by dále zlepšily skladbu našeho dluhového portfolia, co se splatnosti týče. Naším střednědobým cílem je dosažení poměru čistého dluhu/OIBDA ve výši 3-4násobku, přičemž očekáváme, že klíčovou roli při tom bude hrát budoucí růst OIBDA.
Patria.cz: Skupina na konci března překvapila na tuzemském trhu akvizicí společnosti Bontonfilm, jejíž cena se vyšplhala na 12,5 milionů dolarů. Očekáváte nějaké konkrétní pozitivní přínosy z tohoto nákupu již ve výsledcích za letošní rok? Je možné, že by využila současných stlačených cen k dalším podobným akvizicím?
David J. Sach : Bontonfilm je přední společností v oblasti kina a domácí zábavy na českém i slovenském trhu, takže akvizice zvýšila naši schopnost distribuovat programovou tvorbu v těchto regionech. Přirozeně také zlepšuje potenciál naší divize programové tvorby a distribuce, společnosti Media Pro Entertainment, která je středobodem naší strategie One Content, Multiple Distribution (jeden obsah, více distribučních kanálů). Tato strategie nám pomůže diverzifikovat zdroje příjmů - od televizní reklamy směrem k placeným a předplatitelským službám. Domníváme se, že v tomto ohledu v našem regionu udává trend celému odvětví a očekáváme, že nákup Bontonfilmu se pozitivně promítne do provozních výsledků ve druhém pololetí.
V krátkodobém horizontu se soustředíme na rozvoj našich stávajících aktiv a na oddlužení, zejména skrze růst OIBDA. Stále však sledujeme investiční příležitosti ve střední a východní Evropě a zvážili bychom takové, které by pozitivně přispěly k růstu OIBDA a tvorbě hotovosti, tak jako v případě Bontonfilmu.
Patria.cz: V průběhu letošního roku došlo na oznámení konce agentury MediaFax v samostatné podobě s plánovaným dokončením integrace do zpravodajství TV Nova v letošním roce. Můžete nastínit vizi zpravodajství nejsledovanější tuzemské televize ve výhledu několika příštích let, kde chcete mít jej i celou tuzemskou dominantní televizi?
David J. Sach: Nezávislé, lokálně produkované zpravodajství bylo klíčem k úspěchu všech našich kanálů od začátku fungování společnosti; a je jím dodnes. Vlastní zpravodajská agentura TV Nova umožňuje přinášet nejaktuálnější zpravodajství mnohem efektivněji a podporuje jak televizní vysílání, tak online zpravodajské kanály. Co se zpráv týče, je TV Nova nejpopulárnějším kanálem v ČR a před několika měsíci jsme se rozhodli do programu zařadit zvláštní ranní zpravodajský pořad a krátký přehled zpráv na pozdní večer, abychom uspokojili diváckou poptávku.
Například hlavní zpravodajská relace TV Nova zpravidla dosahuje 60% podílu sledovanosti a naše oblíbené vlastní seriály jako Ulice, Ordinace v růžové zahradě 2, reality show a zábavné pořady jako Česko-Slovenská Superstar dosahují víc jak 40% podílu na sledovanosti v prime time. Naším záměrem je udržet a posílit naši vedoucí pozici v podílu na sledovanosti i na trhu na všech trzích, kde působíme.
Patria.cz: V současném tržním prostředí neukotvených ekonomických fundamentů není jednoduché poskytovat dlouhodobější výhledy, šéf Adrian Sarbu proto po výsledcích za druhé čtvrtletí pouze prohlásil, že nemá problém s laťkou nastavenou očekáváními analytiků. Lze to samé říci i dnes?
David J. Sach: Pro účely tohoto rozhovoru nemůžeme potvrdit náš výhled, jelikož bychom kvůli tomu museli udělat veřejné oznámení a zaslat americké Komisi pro cenné papíry (SEC). Na konci října hodláme investorům poskytnout aktualizovaný přehled o situaci na trhu a aktualizovaný výhled v rámci konferenčního hovoru k výsledkům za 3Q.
Patria.cz: Ještě jedna otázka k CEO: Trh poměrně citlivě reaguje na poměrně často přicházející zprávu o prodejích akcií ze strany šéfa skupiny , vnímá je jako určité vyslovení nedůvěry ve vlastní společnost. Vy jste naopak v posledních týdnech začal akcie společnosti opět nakupovat po menších desetitisícových objemech. Můžete okomentovat rozdílnost vašich strategií a případně rozptýlit obavy investorů?
David J. Sach: Pevně věřím v budoucnost . Působíme na trzích, které mají obrovský konvergenční potenciál a až se stabilizuje situace na globálních trzích, poroste region CEE rychleji než západní Evropa. Také pracujeme na velmi zajímavých nových projektech, které dále rozvinou vertikální integraci našeho byznysu a otevřou cestu k novým růstovým příležitostem. Mám to štěstí, že pracuji s týmem extrémně talentovaných a kreativních mediálních profesionálů, kteří jsou odhodlaní plnit dlouhodobou vizi . Adrian Sarbu vlastní přes 2,6 milionu akcií a je věrným dlouhodobým akcionářem .
Patria.cz: Televize Nova před měsícem požádala Radu pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) o licenci pro novou televizní stanici, jejíž pracovní název údajně je "Kanál 5" a cílit by měla na pánskou část televizního publika. Kdy očekáváte schválení licence a kdy by přibližně nový kanál mohl začít vysílat? Hodláte v brzké době dále rozšiřovat portfolio televizní kanálů v ČR?
David J. Sach: Není žádným tajemstvím, že chceme v ČR a na dalších trzích dále prosazovat naší strategii více kanálů, která kopíruje náš rumunský model. Klíčovou věcí pro nás je spustit správný kanál ve správnou dobu. Před několika měsíci jsme v Chorvatsku rozjeli stanici „Doma“ orientovanou na ženskou část publika, protože jsme měli pocit, že trh je na tento produkt připraven. Kanál teď dosahuje 5% podílu na sledovanosti, což nám pomohlo posílit vedoucí pozici v podílu na sledovanosti v Chorvatsku. Poptávka ze strany publika a zadavatelů reklamy je pro nás hlavním faktorem při rozhodovaní o tom, který kanál kdy spustit. Žádost o licenci je předběžný krok při potenciálním spuštění nového kanálu, přičemž v současném stadiu samozřejmě nemohu záležitost dále komentovat.
Patria.cz: Na 21. září bylo původně naplánováno setkání s investory. V současné době však již mezi plánovanými akcemi skupiny na vašem webu tato událost uváděna není. Došlo k odsunu letošního Investor Day na pozdější termín, nebo jste se v současných turbulencích na trhu rozhodli jinak?
David J. Sach: Současná volatilita na trzích po celém světě a reakce od našich investorů nás přinutily znovu zvážit naše plány a přesunout termín konání investorského dne. Domníváme se, že bude pro investory přínosnější setkat se osobně s vrcholným a středním managementem , až se kapitálové trhy stabilizují. Samozřejmě investorské komunitě oznámíme nové datum, co nejdříve to bude možné.