Příštích několik dní může být pro akcie nově obchodovaného Facebooku velmi náročných a rozhodujících, pokud je v obchodování výrazně nepodpoří velké investiční banky, shodují se analytici. Média již po prvním dni obchodování s tímto titulem přinesla zprávy od zdrojů z Wall Street, podle nichž poklesu akcií zabránily právě banky svou masivní podporou emise. Titul v dnešním premarketu ztrácel téměř 5 %, po otevření trhu rychle padal až o 8,5 % na 35 USD, tj. tři dolary pod upisovací cenu. Ztráty následně navyšuje dále pod 34 dolarů za akcii. Čím dál více expertů je přesvědčeno, že akcie FB jsou nadhodnoceny.
Hlavní indexy americké Wall Street přitom zahájily mírným růstem včetně trhu Nasdaq, na němž se akcie Facebooku obchodují, a zisky v průběhu dále navyšují (Nasdaq roste o více než procento). Propad ceny akcií naznačuje, že titul přestaly alespoň zčásti podporovat upisující banky v čele s Morgan Stanley. Investoři, kteří vzhledem k masivní poptávce očekávali v první den obchodování raketový růst Facebooku, nakonec byli svědky značné volatility v úvodu a uzavření o pouhých 0,6 procenta výše na ceně 38,23 USD/akcii.
Makléři z americké burzy tvrdí, že banky mohly v pátek na podporu akcií FB vynaložit až 380 milionů dolarů. Ze záznamů zveřejněných po prvním obchodním dni vyplynulo, že , která emisi připravovala, měla na konci páteční seance nakoupeno zhruba 162 milionů akcií v tržní hodnotě 6,2 mld. USD. pak držela akcie za 3,2 mld. USD, 2,4 mld. USD. Lze proto spekulovat, že bez tak objemných intervencí by se cena akcií Facebooku snížila již první den pod upisovací cenu 38 dolarů. Jakmile banky přestanou titul podporovat, prodávat mohou začít i investiční fondy.
Jen málo analytiků sází na to, že společnost naplní očekávání dalšího rychlého růstu do budoucna. je zatím jedničkou na americkém trhu graficky orientovaných reklam, podle společnosti EMarketer však v příštím roce ztratí svou vedoucí pozici ve prospěch Googlu. Čím dál více lidí využívá sociální síť prostřednictvím mobilních telefonů, čemuž se firma snaží přizpůsobit vývojem reklamních aplikací do mobilů.
Americká automobilka před několika dny uvedla, že přestane inzerovat na sociální síti . Údajně se tak rozhodla kvůli tomu, že její reklama zde má jen malý dopad na spotřebitele. Podle propočtů deníku The Wall Street Journal investovala loni do své přítomnosti na Facebooku zhruba 40 milionů dolarů, jen asi čtvrtina z této částky však směřovala přímo na nákup inzerátů. Zbývajících 30 milionů dolarů bylo určeno na vytváření obsahu facebookového profilu.
Akcie největší světové sociální sítě v obchodovací premiéře na Wall Street zahájily v první minutě růstem o 11 % na ceně 42,05 USD za akcii, při maximu +18 % na 45 USD. Upisovací cena činila 38 USD, těsně před zahájením obchodování se očekávala cena 42 USD. Před 18:00 SELČ titul smazal celý úvodní zisk a několik minut obchodoval blízko upisovací ceny, od níž se následně dokázal znovu odrazit k zisku, uzavřel však pouhých +0,6 % na 38,23 USD. Za první tři sekundy obchodování se podle televize CNBC zobchodovalo 82 milionů akcií firmy, čili téměř pětina z celkově prodaných 421 milionů akcií. Obchodování s akciemi bylo kvůli technickým problémům Nasdaqu zahájeno o půl hodiny později, v 11:30 místního času.
Výnos z IPO Facebooku, v němž společnost na trh umístila 421,2 milionu akcií při ceně 38 USD za jednu, činil 16 miliard dolarů. Tržní hodnota společnosti se tak vyšplhala na 104,2 mld. USD (což je 107násobek ročního zisku a 26násobek ročních tržeb) a se tak stal největší firmou vstupující na burzu.
Loňské tržby společnosti činily 3,7 miliardy dolarů, ke konci března měla společnost asi 3500 zaměstnanců. Podle loňské studie Marylandské univerzity softwarové firmy vytvářející počítačové programy určené pro vytvořily přímo či nepřímo nejméně 182.000 pracovních míst a vložily do americké ekonomiky miliardy dolarů.
(Zdroj: Bloomberg, CNBC, AP, ČTK)