Čínský export v září meziročně vzrostl o 10 %, avšak samotní vývozci příliš důvodu k optimismu nevidí. Ekonomický marasmus Evropy, hlavního obchodního partnera Číny, prý představuje ještě větší výzvu než situace těsně po vypuknutí finanční krize v roce 2008. Exportéry sužuje kombinace klesající poptávky na hlavních odbytištích a rostoucích mezd a nákladů na vstupy.
Podle Timothyho Stuarta z Hongkongu, který dodává nábytek do amerických škol, se objem objednávek stále zmenšuje a jeho marže klesly oproti stavu před rokem 2008 o 30 %. „Zákazníci poptávají menší množství zboží, aby mohli lépe řídit skladové zásoby,“ tvrdí Stuart. Další firmy v oboru si stěžují na prodlužující se termíny plateb – prý až na 90 dní.
Celkové zpomalení čínské ekonomiky, které by tento týden měla potvrdit čtvrteční data o HDP, průmyslové výrobě a maloobchodních tržbách, pociťují společnosti dodávající čínským továrnám stroje a suroviny. Varování před dopadem uvadajícího růstu druhé největší ekonomiky světa už vydaly hliníkárny , výrobce těžké techniky nebo výrobce motorů Cummins.
„Na začátku roku většina amerických společností prohlašovala, že situace v Číně se ve druhém pololetí zlepší. Než ale přišlo léto, bylo jasné, že se nelepší. Spíš naopak,“ tvrdí Shannon O´Callaghan z japonské banky . V samotné Číně vypadá budoucnost hůř, než by se dalo ze statistik vyčíst.
Zdánlivě solidní výsledky zahraničního obchodu za září byly podle ekonomů zkresleny sezónními faktory (např. snahou naplnit sklady na Vánoce ještě před týdenním čínským státním svátkem na začátku října). „Řada klientů se ptá na ceny, místo aby objednávali,“ shrnuje poměry v byznysu David Ou z nábytkářské společnosti Mr. Big Furniture. Loňské zakázky podle něj dosahovaly tři- až pětkrát větších objemů. Řada konkurentů letos musela skončit.
Čínský model ekonomického rozvoje nejdřív spoléhal na vývoz, nyní stojí na státem dirigovaných investicích. Teoreticky by teď roli tahouna hospodářského růstu měla převzít domácí poptávka. Ta však podle řady analytiků ještě není dostatečně vyvinutá.
Svědčí o tom vyprávění Davida Liua, jehož továrna dlouho vyráběla kabelky pro evropský trh a nyní se přeorientovává na čínské zákaznice. Navzdory 20 nově otevřeným obchodům ve 12 městech a zahájení online prodeje mu tržby rostou jen pomalu.
Nastupující trend menších objednávek, kratší dodacích lhůt a nižších marží teď pravděpodobně zasáhne celý čínský sektor pracovně intenzivní výroby. Poptávka ve velkých evropských zemích a ve Spojených státech se nad předkrizovou úroveň v blízké době nedostane. Řada obchodníků na Západě se navíc začíná v rostoucí míře spoléhat na blíž položené továrny (Mexiko), nebo ty s nižšími mzdami (Kambodža).
(Zdroj: FT, CNBC, Trading Economics)