Aktualizováno Druhá nejvýznamnější americká telekomunikační společnost v posledním čtvrtletí roku 2012 výrazně zaostala ziskem za očekáváním. Odvolává se na dopady bouře Sandy, na vině je ale zejména rekordní zájem o dotované chytré telefony pro nové předplatitele služeb jako sázka firmy na budoucí posílení tržeb. Akcie v premarketu ztrácely a berou s sebou například i evropský telekom , který drží 45% podíl ve Wireless. Krátce před otevřením trhů ale ztrátu obrátily a v úvodu rostou až o 1,6 %. Obrat přiměl k růstu také akcie Vodafone. V listopadu firma oznámila výplatu 8,5 mld. USD dvěma vlastníkům cestou dividendy.
ve 4Q12 dosáhl očištěného zisku na akcii 38 centů, výrazně za očekáváním 50 centů na akcii. Ztrátu 7 centů na akcii připisuje bouři Sandy, která loni zasáhla Spojené státy, významnou roli ale sehrávají chytré telefony. EBITDA marže dosáhla 41,4 %, meziročně klesla o 80 bazických bodů. Ukazatel výnosnosti postpaid ARPA dosáhl 146,8 USD za očekáváním 147,01 USD. Podíl smartphonů v paušální maloobchodní „postpaid“ klientele mezikvartálně narostl na 58 procent z 53 procent na konci 3Q12. Právě chytré telefony, poskytované jako dotované s novými smlouvami, se podepsaly pod citelné zaostání zisku. Divize získala 2,1 milionů nových zákazníků s měsíční fakturací, z nichž 87 procent podepsalo smlouvu s novým smartphonem.
Celkové tržby ve 4Q12 dosáhly 30,05 mld. USD, čímž překonaly konsensus 29,81 mld. USD. V segmentu bezdrátových služeb vzrostly meziročně o 9,5 % na 20 miliard dolarů. Wireless je mobilní divize v podobě joint venture se skupinou .
Teprve vícero budoucích čtvrtletí ukáže, zda strategie těžce dotovaných chytrých telefonů je chytrá a výsledkově promyšlená. se rozhodla nabídnout drahé typy chytrých telefonů za atraktivní ceny výměnou za to, že se snaží zákazníci dotlačit na vyšší a pro firmu atraktivnější cenové plány. Část efektů se ale ukazuje už nyní. Ve čtvrtletí průměrná měsíční faktura (postpaid ARPA) posílila o 6,6 %, za čímž stojí zejména právě vyšší využívání dat. Celkový růst tržeb dosáhl 5,7 %.
Verizon získal náskok nad AT&T po uvedení datové sítě nové generace LTE. To podpořilo poptávku po smartphonech, k čemuž firma nabídla od června i tarif, umožňující sdílení jednoho paušálu na až 10 zařízeních. To přivedlo k Verizonu notorické uživatele internetu. Nárůst tržeb z bezdrátových datových služeb kompenzuje pomalejší vývoj u podnikatelské klienty a pevných služeb.
(Zdroj: , Bloomberg, CNBC, AP)