Aktualizováno Internetová sociální síť Twitter na svém twitterovém profilu oznámila vstup na burzu. Žádné další podrobnosti společnost ke své první veřejné nabídce akcií nezveřejnila. Tržní hodnota firmy, která má přes 200 milionů uživatelů, se odhaduje na deset miliard dolarů (téměř 200 miliard korun). Nabídka Twitteru je nejvíce očekávaným vstupem na burzu od loňského debutu sociální sítě Facebook.
Podle agentury AP využil Twitter amerického federálního zákona přijatého loni, který umožňuje firmám s ročním příjmem nižším než miliarda dolarů držet detaily k první nabídce akcií v tajnosti. Vstup společnosti na burzu se však již delší dobu očekával, o čemž svědčila také řada jejích nákupů cílená na posílení příjmů. Zatím posledním byla tento týden akvizice firmy MoPub, která se zabývá reklamou v mobilních zařízeních a pomůže Twitteru zautomatizovat systém prodeje reklamy a rozšíří jeho partnerství s mediálními společnostmi.
Podle zákona musí Twitter zveřejnit účetní závěrku a další citlivé informace důležité pro primární nabídku nejméně 21 dní před zahájením tzv. road show. Jde o proces, kdy výkonní představitelé firmy cestují po zemi a setkávají se s potenciálními investory.
Podle analytiků rozhodnutí firmy oznámit nabídku tweetem a další informace ponechat v tajnosti signalizuje, že Twitter chce dokončit primární nabídku velmi rychle. Detailní informace by tak mohly být zveřejněny již příští měsíc nebo v listopadu.
"Trh je rozpálený a konec roku je obvykle dobrou dobou pro vstup na burzu," uvedl analytik Wedbush Securities Michael Pachter. "Myslím si, že budeme mít možnost vidět dokumenty do Halloweenu a primární nabídka se uskuteční do Dne díkůvzdání," dodal. Halloween se slaví 31. října a Den díkůvzdání čtvrtý čtvrtek v listopadu. Načasování primární nabídky ale záleží hlavně na Komisi pro cenné papíry a burzy (SEC), protože ta musí před začátkem prodeje akcií podepsat všechny dokumenty.
Firma poskytující bezplatnou službu krátkých zpráv získává většinu příjmů z reklamy. Společnost eMarketer odhaduje, že příjmy firmy letos stoupnout na 582,8 milionu dolarů (asi 11,3 miliardy korun) z loňských 288,3 milionu. Do roku 2015 se pak mají zvýšit až na 1,33 miliardy USD. Pro srovnání příjmy konkurenčního Facebooku v letošním druhém čtvrtletí činily 1,6 miliardy USD.
Prostřednictvím Twitteru si uživatelé mohou sdělovat vzkazy ve zprávách o délce do 140 znaků. Služba byla spuštěna v roce 2006 a od té doby se dynamicky rozvíjí. V současnosti ji každý měsíc podle firmy využívá pravidelně přes 200 milionů lidí.
Vstup Twitteru na burzu přichází v době zvýšeného zájmu investorů o primární nabídky akcií. Podle údajů Renaissance Capital se od počátku letošního roku uskutečnilo 131 primárních nabídek. Je to o 44 procent více než ve stejném období loni. Pokud bude situace pokračovat ve stejném duchu až do konce roku, uskuteční se letos nejvíce nabídek od roku 2007, což byl rok před začátkem krize.
Primární nabídka konkurenčního Facebooku se uskutečnila loni v květnu. Jeden z nejvíce očekávaných burzovních debutů byl ale pro investory velkým zklamáním a provázely ho velké technické problémy v obchodním systému Nasdaq. Akcie Facebooku vstoupily na burzu s cenou 38 dolarů za kus. Během prvního dne se cena vyšplhala až na 45 dolarů, poté však rychle klesla, a od té doby se až do konce letošního července držela pod emisní hodnotou. Loni v září se akcie propadly až na 17,55 dolaru. Na konci července se jim poprvé podařilo vystoupit na emisní hodnotu a tento týden poprvé ode dne konání IPO titul vystoupal na 45 dolarů a dosáhl historického maxima 45,09 USD. Letos se nejprve akcie Facebooku staly pro investory zklamáním, protože z obav z mobilní strategie společnosti poklesly až na minimum 17,55 USD. Vývoj se změnil zveřejněním hospodářských výsledků za druhý kvartál, od něhož akcie posílily o 70 procent.
(Zdroj: čtk, Bloomberg)