Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Zvýšení mýtného má nejvíc postihnout nejekologičtější kamiony

Zvýšení mýtného má nejvíc postihnout nejekologičtější kamiony

11.10.2013 12:47
Autor: ČTK

Připravované zdražení mýtného pro kamiony má nejvíce postihnout vozidla nejekologičtějších kategorií, kterým se v posledních letech zvyšování sazeb vyhýbalo. Pro vozidla splňující emisní třídu Euro 5 a vyšší připravuje ministerstvo dopravy zdražení sazeb od nového roku v průměru o 6,7 procenta. Vyplývá to z koncepčního materiálu rozšiřování mýtného, který ministerstvo dopravy poslalo do meziresortního připomínkového řízení. Ostatní kategoriím vozidel mají sazby podle návrhu vzrůst o 5,2 procenta. 

Plánované lednové zdražení nebude poslední. Od roku 2015 materiál předpokládá další růst, uvedla Mladá fronta Dnes, která na nárůst sazeb upozornila. O jak velké navýšení v tomto případě půjde, zatím koncepce neuvádí. O hodinu by se naopak měl zkrátit čas pátečních jízd, během kterých se platí vyšší mýtné. Tyto dražší sazby by podle návrhu měly platit do pátečních 20:00 místo současných 21:00. 

Zatím jde pouze o pracovní podobu návrhu, která dosud čeká na podpis ministra dopravy, řekl ČTK mluvčí úřadu Tomáš Neřold s tím, že konečná výše sazeb se tak ještě může změnit. V plánu je například setkání ministra Zdeňka Žáka se Sdružením automobilových dopravců Česmad Bohemia, které zvyšování sazeb kritizuje. Pokud by ale zvýšení prošlo v nynější podobě, očekává od ní ministerstvo dopravy zvýšení výběrů mýtného o půl miliardy korun

Mýtné naposledy zdražovalo v letech 2011 a 2012. Tehdy sice sazby v průměru vzrostly o 25 procent, vozidlům v třídě Euro 5 ale zůstaly v původní výši, čímž chtěl stát podporovat nákup ekologických vozidel. Současné navrhované navýšení podle ministerstva dopravy pouze pokrývá nárůst inflace za poslední tři roky a fakticky tak zdražování nepředstavuje. 

To by totiž narazilo na dohodu státu se Česmadem, kterou uzavřel exministr dopravy Vít Bárta. V něm dopravci souhlasili se dvojím zdražováním sazeb v letech 2011 a 2012 výměnou za množstevní slevy na mýtném a příslib dále nezdražovat až do roku 2014 s výjimkou navyšování sazeb o inflaci

Způsob, jakým to ale ministerstvo chce nyní udělat, Česmad neuznává. Podle sdružení má sice ministerstvo právo od příštího roku sazby o inflaci zvýšit , nesmí to ale udělat zpětně, upozornil mluvčí Česmadu Martin Felix. Sdružení proto bude požadovat navýšení sazeb o maximálních 1,9 procenta, což činí aktuální meziroční růst inflace

Příliv nových peněz z kamionového mýtného je pro rozpočet dopravního resortu zásadní. Cenovým zvýhodněním nejekologičtějších kategorií vozidel totiž stát přichází o značnou část zisků z mýtného, neboť dopravci se novým podmínkám rychle přizpůsobili a počet kamionů nejekologičtějších kategorií na tuzemských dálnicích neustále roste. Zatímco v roce 2011 se tato vozidla podílela na příjmech z mýtného třetinou, letos v pololetí to byla bezmála polovinu všech příjmů. 

To se odráží i na klesajících výnosech z mýta, přestože hustota kamionového provozu v tuzemské síti zpoplatněných dálnic a rychlostních silnic narůstá. Loni stát na mýtném od kamionů a autobusů vybral 8,7 miliardy korun, očekával výnos kolem deseti miliard korun. Letos se očekává výnos kolem osmi miliard korun

Stát vybírá elektronické mýto na zhruba 1300 kilometrech převážně rychlostních komunikací. V systému je zaregistrováno 650.000 aktivních uživatelů, tedy držitelů palubních jednotek. Mýtné platí od roku 2007 vozidla nad 12 tun a od roku 2010 také vozy nad 3,5 tuny, v roce 2011 přibyla zvýhodněná kategorie pro autobusy.


Reklama
Nově na Patria.cz - obchodní signály na forexu podle technických indikátorů ADX, Williams R% a klouzavých průměrů!
Váš názor
  • Nesmysl
    14.10.2013 8:13

    "Současné navrhované navýšení podle ministerstva dopravy pouze pokrývá nárůst inflace za poslední tři roky a fakticky tak zdražování nepředstavuje." Větší nesmysl jsem už dlouho neslyšel. Zvláště pokud vyšel ze strany ministerstva, je jasné, že zde sedí nekompetentní lidé. Respektive lidé, kteří si myslí, že všichni ostatní jsou mysli chabé. Ve skutečnosti je to spíše naopak. Pokrýt inflaci zdražením je holý nesmysl. A to, že přinese ministerstvu několik miliard? Zamysleme se ale odkud? Zvýšení mýtného nastartuje zvýšení ceny dopravy, tím výrobků, hlavně těch, kde doprava představuje větší podíl ceny a samozřejmě, že to zaplatí konečný spotřebitel, včetně DPH, které odvede ještě navíc. Takže je to opět zvýšení celkových cen, které budou mít vliv na spotřební koš, a tím i na inflaci, o které se hovoří na začátku. Takže ne zpětně, ale následně.
    MP
Aktuální komentáře
10.12.2016
9:49Víkendář: Zaspaly německé automobilky dobu?
9.12.2016
22:00Wall Street pokračovala ve spanilé jízdě; hlavní indexy zavřely na nových maximech
21:14Project Syndicate: Budoucnost řízení migrace
18:44Unavení draci (šest investičních témat pro rok 2017, díl třetí)
17:51Kofola: Pražská burza je prioritou, z varšavské odejdeme
17:38Euro prohlubuje ztráty, nervozita z italských bank se před víkendem vrací  
17:25Summary: Italské banky, Broadcom
17:07Týden na měnách: Menší, ale delší QE  
17:00Praha close – PX stoupal společně se západní Evropou, až na KB banky klesaly
15:13Týden technicky - Trendy pokračují: dolar roste, i ceny akcií. Ropa stále na maximech, zlato stagnuje
15:04Jaký bude rok 2017 na trzích podle Fidelity?
13:45Podaří se na trhu s ropou nastolit rovnováhu? Pokračování v sobotu
13:30České dráhy, a.s. - Společnost České dráhy, a.s. oznamuje zahájení výplaty sedmého úrokového výnosu počínaje dnem 25. ledna 2017
12:29Kuřáci si od května v restauraci nezapálí, rozhodla sněmovna
11:19Evropa směřuje k nejlepšímu týdnu od února i když banky ztrácí
10:53Václav Kmínek: Nízké úroky vybízejí k investicím do kvalitních dividendových titulů  
10:30Po volatilním čtvrtku se trhy konsolidují, euru i jenu zůstávají jejich ztráty  
9:27Český inflační super-skok
9:21Přibližuje skokový růst inflace konec intervencí?
9:05Rozbřesk – Exit z intervencí - domácí inflace versus ECB?

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data