Nedávno Google ukázal světu, co dokáže se svým automaticky řídícím se autíčkem bez volantu a pedálů. Řada lidí byla absolutně nadšena, ale našla se i skupinka odpůrců. V dubnu na jedné oficiální konferenci TED vyzpovídal moderátor jednoho z dvojice Larry Page a Sergey Brin o budoucnost a dosavadních výsledcích Google. Larry mluvil o řadě věcí a samozřejmě také o budoucnosti dopravních systémů.
Autíčko do Googlu je v podstatě produktem Larryho obsese dopravními systémy, kterou získal při zkoumání možností jak zlepšit dopravní situaci v Michiganu, kde v té době studoval a neměl příliš trpělivosti čekat venku na autobus, když sněžilo a mrzlo, až praští. Larry pak ještě dodal, že jeho další obsesí jsou možnosti jak zlepšit svět. Ročně je na silnicích zraněno okolo 20 milionů lidí a v USA je to nejčastější způsob smrti ve věku do 34 let. „Navíc jde i o šetření místem. Půlka rozlohy Los Angeles jsou parkoviště nebo dálnice a většina dalších měst není daleko od stejného poměru. Je šílené na co používáme náš prostor ve městě.“ dodal. Pak přišel dotaz na odhad, kdy budeme moci vidět skutečné reálné užití. Na to Larry zareagoval pohotově: „Myslím, že to bude velmi, velmi brzy. Najezdili jsme s autem více jak 100 000 mil bez přičinění řidiče, jen automaticky. Jsem super nadšený to dotáhnout do konce rychle.“
Google tak jak to předvedl v minulosti může vzít autíčko jako rozšíření svých online služeb To už udělal jednou s Android systémem a integrací svých online služeb přímo do továrního stavu telefonů Nexus. To samé se může stát s navigačním systémem a Google Maps. Jedním z klíčových produktů od Google.
Auto od Google bude schopné detekovat pohyby desítek objektů najednou což běžný řidič není schopen. Na dálnici bude sledovat najednou auta před Vámi, za Vámi a okolo. Ve městě bude detekovat chodce a další provoz tak, aby nedošlo k poškození zdraví. Software vyvinutý pro tyto účely dokáže bezpečně rozeznat i odbočujícího cyklistu, úzká místa, červené na semaforech nebo koleje, které budete překonávat. Pro nahlédnutí jak celý systém pracuje, připravil Google komentované video – zde.
Ron Medford, dříve šéf náměstek US National Highway Traffic Safety Administration, nyní šéf pro bezpečnost pro auto od Google věří, že by nová technologie mohla skutečně pomoci drasticky snížit počet nehod a mrtvých na silnicích.
Přesto se také najdou odpůrci. Jedním z nich je Sven Beiker, šéf Center for Automotive Research na Stanfordské univerzitě. Ten si myslí, že auto stejně bude potřebovat volant pro korekci řidičem v extrémně těžkých nebo nenadálých situacích. Další problém spatřuje v tom, že lidé zapomenou jak řídit auto úplně. To může být nebezpečné, když se auto setká se situací, kterou nezná.
Další problém může nastat i při tak triviálních věcech jako je přeparkování nebo výběru parkovacího místa u obchodního domu. Navíc auto nedokáže dát přednost pěkné dívce na přechodu, jak uvedl jeden nejmenovaný specialista IT.
Ovšem podle testovacích jízd prvních pasažérů není tato budoucnost příliš vzdálená současnosti i přes všechny přetrvávající výtky. Google hodlá pravděpodobně v Detroitu začíst s testovací flotilou 200 vozů.
Zdroje: TED Talks, Google Self-Driving Car Project Youtube Channel, Official Google Blog, ExtremeTech