Blackberry uvolnilo svoje nové zařízení s názvem Passport za přítomnosti šéfa firmy Johna Chena. Společnost se snaží vrátit ke kořenům a znovu získat přízeň uživatelů zaměřených hlavně na produktivitu a výkon.
Chen v rozhovoru u příležitosti ohlášení nového zařízení v nabídce společnosti řekl, že pokud jsme zvládli restrukturalizaci společnosti, finanční problémy a další překážky, tak stejně to co rozhodne je, jestli lidé na trhu zareagují na vaše nové inovace.
Passport je první nové zařízení od doby co Blackberry velí nový šéf Chen. Ten má v plánu pozměnit strategii firmy tak, že se bude soustředit na jednotlivé zákazníky namísto společnosti, kterým by připravoval firemní řešení. Změna je jasnou odpovědí na trend – bring-your-own-IT – tedy, že si do společnosti přinesete své vlastní zařízení, které používáte i pro pracovní účely. Pro společnost bylo velmi těžké čelit tomuto trendu, když v očích firem to bylo snadné snížení nákladů na vybavení pracovníků IT technikou. Tomu žádná sebelepší firemní nabídka od Blackberry nemůže čelit. Blackberry bylo tak vyhozeno dveřmi, nyní se musí vrátit oknem a přesvědčit samotné uživatele, že je to ten pravý nástroj pro práci.
Šéf Blackberry doufá, že novinka nakopne společnost i ekonomicky a doufá, že by se v roce 2016 mohla dostat zpět do zisku.
Nový telefon samotný má 4,5 palce velký displej a fyzickou plnohodnotnou QWERTY klávesnici. Samotná klávesnice slouží jako touchpad. Passport je připraven hlavně pro vzdělané profesionály, kteří jsou citlivý na ochranu dat jak vlastních, tak firemních. Blackberry bude jistě cílit na finanční sektor nebo zdravotnictví. Pracovníci s takovým profilem tvoří zhruba 10 % trhu se smartphony, alespoň podle průzkumu společnosti.
Společnost také kromě telefonu připravila Blend. To je program, který zaměstnancům umožní přistupovat k pracovním dokumentům z domova bez užití aplikací třetích stran jako je Dropbox nebo Drive. Nová aplikace bude dostupná pro , Windows i Android.
Telefon šel do prodeje včera v Kanadě, Francii, Velké Británii, USA a Německu. V dalších 25 zemích bude dostupný do konce roku 2014. Prodávat ho bude i .
Cenová politika je následující – bez kontraktu s operátorem bude k mání za 599 USD v USA. Tím se dostává pod cenu iPhone 6, který se začal minulý týden prodávat za 649 USD také bez smlouvy. V USA bude mít výhradní postavení Inc. pro prodej Passportu.
Podle všeho stabilizace v rozvaze společnosti, restrukturalizace a zastavení několika projektů během vývoje a soustředění se pouze na Passport by mohly společnosti jednak dát čas změnit status quo ale hlavně dobít zpět kousek ztracených pozic.
Společnost, která v době své největší slávy byla oceňována na 83 mld. USD má nyní tržní hodnotu okolo 5,6 mld. USD. Společnost procházela již zmíněnou restrukturalizací. Ta pravděpodobně nese první ovoce v podobě zlepšení provozního hospodaření společnosti. Poprvé od roku 3Q12 se ukazatel provozního zisku v posledním kvartále 1Q15 končícím v květnu 2014 dostal zpět do černých čísel. Výnosy klesají v posledních třech čtvrtletích zpomalujícím se tempem.
Poslední kurz na burze ze včera je na úrovni 11,61 CAD. Během vyhlašování nového zařízení cena akcie zažila jízdu na horské dráze.
Zdroj: Bloomberg, Reuters, Blackberry Blog, Blackberry website