Aktualizováno Mobilní operátor Vodafone zažaloval konkurenční O2 Czech Republic o 385 milionů Kč. Podle něj zneužívá dominantní postavení na českém trhu pevného vysokorychlostního internetu. Firma O2 podle žaloby u Městského soudu v Praze Vodafonu účtovala neodůvodněně vysoké velkoobchodní ceny za přípojky xDSL.
O2 v České republice poskytuje přes 80 procent xDSL připojení. Postup O2 údajně znemožnil Vodafonu nabízet jednotlivcům i firemním zákazníkům pevné připojení k vysokorychlostnímu internetu za ceny, kterými by mohl O2 konkurovat. Tím došlo k omezení možnosti volby na straně zákazníků a zpomalení zdravého vývoje vysokorychlostního internetu v České republice.
V důsledku praktik O2 podle žaloby Vodafone přišel o stávající a potenciální zákazníky, protože měl omezené možnosti rozvíjet svou nabídku pevných linek. Škoda podle Vodafonu vznikla v letech 2011 až 2014 a dále narůstá o částku více než 100 milionů Kč ročně.
"Inovativní digitální služby dostupné za konkurenceschopné ceny jsou naprosto zásadní pro spotřebitele, firmy a celkové zdraví digitální ekonomiky. Protikonkurenční kroky O2 bohužel poškozují české národní zájmy tím, že brání zdravému vývoji českého trhu s vysokorychlostním připojením," uvedl generální ředitel Vodafonu Baleš Šarma.
V minulosti O2 kvůli stlačování marží u xDSL žalovala konkurenční firma Volný. Požadovala celkem čtyři miliardy korun. Pevný internet od O2 využívalo ke konci minulého roku 922.000 zákazníků, v samotném čtvrtém čtvrtletí jejich počet vzrostl o 7200.
O2 Czech Republic vlastní skupina PPF. PPF společnost O2 koupila od společnosti Telefónica v roce lednu 2014 za 63,6 miliard Kč a zároveň získala licenci k používání značky O2 v České republice. V současnosti PPF ovládá přes 83 procent O2.
O2 Czech Republic se však proti žalobě ohradila a považuje ji za spekulativní. Žaloba navíc zatím nebyla O2 doručena. „Společnost Vodafone Czech Republic a.s. nám zaslala před týdnem stručnou výzvu, ať zaplatíme do jednoho týdne smyšlenou částku 385 milionů, aniž vysvětluje jakýkoli mechanismus výpočtu. Navíc u takto vysokého nároku se složitým mechanismem vzniku a výpočtu se nedá aplikovat stejná lhůta jako u dlužné faktury za telefon nebo za plyn. Podání žaloby pouhý týden po doručení stručného dopisu ukazuje, že se jedná o uměle vykonstruovanou kauzu,“ tvrdí vedení O2 CR.
Zdroj: ČTK, O2 CR