Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Marek Ditz: Patria by měla být jednotným centrálním prostředím pro investice skupiny ČSOB

Marek Ditz: Patria by měla být jednotným centrálním prostředím pro investice skupiny ČSOB

14.5.2015 16:12
Autor: Pavel Daniel

Patria má ve skupině ČSOB jasnou roli. Podle Marka Ditze, vrchního ředitele a člena představenstva ČSOB zodpovědného za Specializované bankovnictví a pojištění, musí rozvíjet své silné stránky a vybudovat integrovanou investiční platformu pro všechny investiční nástroje skupiny.

Patria Online: Jakou roli má mít Patria ve skupině ČSOB?

Patria je obchodník s cennými papíry, který má exkluzivitu v rámci ČSOB na služby spojené s obchodováním s akciemi. Kromě akcií nabízí i řadu dalsích investičních produktů, nově například velmi oblíbené podílové fondy ČSOB a KBC. Patria obsluhuje jak klienty, kteří k ní přijdou sami, tak klienty, kteří jsou do Patrie referování sítí poboček ČSOB. Patria zároveň hraje důležitou roli v provozování informačního portálu a zajištění informačních služeb přes Patrii Online. Skupina Patria má také roli v obsluze elektronické platformy pro obchodování Patria Direct, kdy není nutné zadávat pokyny přes makléře, případně osobní návštěvou, ale přes aplikaci, která umožňuje správu portfolia. To jsou silné stránky Patrie, na kterých chceme stavět.

Patria Online: Co byste považoval za ideální fungování té části banky, kterou máte na starost?

Část skupiny ČSOB, kterou mám na starosti, řeší dvě základní potřeby klienta. Potřebu uchránit hodnotu peněz, majetku a příjmů pro budoucnost prostřednictvím investování a pojištění před riziky a potřebu úvěrování - získání peněz na zajištění kvalitního bydlení a uspokojení okamžitých přání. Moje vize je jednoduchá – klient by měl vždy najít pružné a dostupné řešení požadavku, který má. Pro nás to znamená být neustále v kontaktu s klientem, vědět, kdy mu můžeme usnadnit život a neustále se klientovi přizpůsobovat. A podle toho nastavovat jednotlivé produkty.

Patria Online: S jakým zaměřením pro Patrii se do budoucna počítá?

Do budoucna počítáme s rozšířením role Patrie. Vedle role obchodníka s cennými papíry a partnera pro investování bychom chtěli na bázi Patrie Direct vytvořit novou investiční platformu, která bude dostupná širšímu okruhu investorů a přitom personalizovaná. Tedy aplikaci, která bude umožňovat přístup do všech služeb, které souvisejí s investicemi. A to pro všechny klienty skupiny ČSOB. Cílem je vytvořit jednu aplikaci, ve které klient nalezne celé své portfolio, počínaje stavebním spořením, penzijními fondy, životním pojištěním, investičními fondy až po akcie, dluhopisy a investiční certifikáty, a to ať už je koupil přes bankéře ČSOB, Call centrum, makléře, Patrii nebo obchodního zástupce.

 

a_Marek_Ditz

Patria Online: Jaké to přinese klientovi výhody?

Pro klienta by měla být výhoda v tom, že získá prostředí, ve kterém má okamžitý přehled o svých investicích. To prostředí by klientovi umožňovalo využívat další služby, rozvíjet své portfolio a získávat další informace, které s investicemi souvisejí. Kvalita a rychlost informací je zásadní pro ochranu hodnoty investic klienta. Důležité bude také zajistit možnost, aby bankéř či specialista, který má klienta na starosti, s ním mohl efektivně komunikova způsobem, který si vybral klient, nikolv banka. Chceme udělat z Patrie centrální podporu portfolio managamentu pro celou skupinu ČSOB.

Patria Online: V čem se centralizace podpory projeví konkrétně?

Počítáme s tím, že klientovi, který má investiční potřebu, poskytneme na různých prodejních místech stejnou podporu. To významným způsobem zlevní provoz. Dnešní situace je totiž taková, že každý typ obchodníka, tedy pobočka, Call centrum či webová stránka, mají za sebou jinou aplikaci, která spravuje podobné příkazy klienta a zároveň mu poskytuje informace. Investiční fondy je možné nakoupit na pobočce, kde se používá jeden typ aplikace, zároveň je možné nakoupit fondy v elektronickém bankovnictví ČSOB, což je další typ aplikace. Některé produkty jsou vidět ve Smart bankingu přes mobilní telefon nebo tablet, když mám akcie, tak se dívám do Patrie Direct. Chceme, aby byl tento systém integrován na bázi Patrie.

Patria Online: Mohou klienti počítat s tím, že by se nabídka investičních produktů ve skupině ČSOB zvýšila?

Skupina ČSOB nabízí řadu produktů, které jsou základní, ale jsou vlastně i investiční. Asi si ani neuvědomujeme, že například penzijní fond je typ investiční služby, že stavební spoření, které se kupuje dětem, je prvním základem jejich portfolia. Výzva, kterou máme před sebou je, že řada z nás neuvažuje o penězích, které máme odloženy doma jako o základu pro portfolio. Nesnažíme se je rozložit i do zajímavějších investičních nástrojů. Odložené peníze často končí na spořicích účtech, kde je zhodnocení vzhledem k měnové politice klíčových centrálních bank mizivé a dále klesá.

Na druhou stranu existuje řada tržních instrumentů, které mají v sobě zakotvenu příležitost růstu trhů a umí participovat na ekonomickém rozvoji zemí ve světě. Při vhodném mixu lze docílit portfolia, které pak vynáší mnohem víc než zmíněné spořicí účty. Pravdou je, že trhy kolísají, ale kolísání jednotlivých investičních nástrojů může být relativně vyváženo. Chceme proto klientům lépe vysvětlovat tyto možnosti. Samozřejmě s tím, že u některých typů instrumentů je potřeba, aby klient měl určité znalosti a zkušenosti s těmito produkty. Klientům, kteří již znají investičními instrumenty, nabízíme sofistikovanější produkty prostřednictvím Patrie. Klientům, kteří mají zatím zkušeností méně, chceme pomoc je rozvíjet a ukázat jim, jak efektivně využívat informační nástroje. Chceme naučit klienty složit si portfolio tak, aby se nemuseli bát rizik a porozumněli ekonomickému dění kolem nás.

Patria Online: Bude docházet k nějakému prolnutí retailových a korporátních služeb?

Roste procento firem, které mají výraznou likviditu a v daný moment nevidí investiční příležitost. O ty jsme schopni se postarat v modelu, který nazýváme diskreční asset management. Jde o individualizované portfolio s osobní podporou portfolio manažera. Nově tuto službu chceme nabídnout i v rámci privátního bankovnictví klientům s většími investičními portfolii a potřebami. Role Patrie v těchto službách je jednak informační, kdy ale informace jsou více personalizované, a dále v Patrii rozvíjíme služby spojené s investicemi části portfolia do nemovitostí. Nabízíme služby bankéře, investičního poradce, nemovitostního specialisty, maklérě i on-line prostředí a celá komunikace je hodně na osobní bázi. Většinou se dohodnuta dlouhodobější investiční strategie, která vyžaduje pravidelnou revizi ve spolupráci s kleintem.

Patria Online: Mohou klienti díky výše zmíněným úsporám počítat se zlevněním investičních služeb?

Jedním z motivů pro výše popsané aktivity je samozřejmě i cíl, abychom efekty úspor dokázali přinést klientům. Domnívám se, že tímto směrěm půjdou i další finanční skupiny na trhu. Konkurence na trhu povede směrem, kdy se nevyplatí provozovat jednotlivé aplikace pro jednotlivé investiční instrumenty. Klient bude nejen z pohledu komfortu, ale i nákladů vyžadovat, aby vznikla jedna integrovaná, jednoduchá a na použití příjemná aplikace, ve které najde všechny produkty pohromadě a kterou si bude moci přizpůsobit sám sobě a tomu, co ho zajímá. Nad rámec aplikace bude mít vždy garantovanou velmi kvalitní osobní podporu pro své rozhodování o investicích.

Patria Online: Jaká je jednoduchá cesta k tomu, aby klienti chtěli využívat investiční služby?

Přesvědčit klienta, aby začal pravidelně ukládat peníze. Nejdříve menší částku do nějakého investičního produktu (podílového fondu, dynamického portfolia penzijního fondu, investiční životní pojistky) a vyzkoušel si, jak to funguje. Jak už jsem řekl, řada investičních produktů vyžaduje znalost a zkušenost a ty nelze získat jen školením nad teoretickými ekonomickými příklady, ale začít se seznamovat postupně při skutečném investování malých částek s chováním daného investičního nástroje. A využívat zpočátku ty jednodušší instrumenty. Naším cílem je, aby se klient nemusel neustále zabývat svým portfoliem, když je relativně malé tak může mít určitý automat, který mu podle předem klientem určeného algoritmu založí jeho investice. Počítáme s tím, že v rámci takových aplikací, kterým říkáme Autopilot, by si mohl klient vytvořit schéma, které by mu pravidelně ukládalo malé částky.


Patria Online: Perspektivním segmentem pro skupinu ČSOB je bankopojištění. Jak se dá využít v investičním světě?

Pojištění řeší řadu životních situací, které jsou třeba méně pravděpodobné, ale pokud nastanou, mají závažné důsledky. A nelze, podle mého názoru, odpovědně budovat portfolio investic, které mě zabezpečí mé stáří nebo mou rodinu, aniž bych do něj nezabudoval ochranu před událostmi, jako je závažná nemoc, smrt, či nehoda. A proto se domnívám, že pojištění patří do jakékoli životní rezervy. Stejně jako je součástí zabezpečení i investování do bydlení, nejen vytváření finančnich investic.. To znamená, že i případná škoda na majetku může být závažným dopadem nejen do kvality bydlení, ale i výše majetku, kterou daná rodina má. Takže i z tohoto pohledu je pojištění nedělitelnou součástí vytváření životních rezerv. A náš koncept je poskytnout klientovi na jednom místě co nejvíc služeb. V momentě, kdy přijde do banky nebo si nás najde online, klientovi pomáháme nejen s úvěrováním či investováním, ale i s pokrytím rizik, které vznikají při jeho investicích a životních situacích.

Patria Online: Lze to dokumentovat na statistikách za minulý rok?

Penzijní fond ČSOB pokračoval v roce 2014 v růstu, když meziročně vzrostl o 14 % (o rok dříve to bylo 12 %) mimo jiné i díky nárůstu průměrného měsíčního příspěvku. Ten vzrostl o necelých 6 %. Za posledních 5 let pak bylo průměrné tempo růstu penzijního fondu ČSOB zhruba 8 % ročně (průměrný měsíční příspěvek vzrostl za stejné období průměrně přes 5% ročně). Příjmy z bankopojištění vzrostly v roce 2014 meziročně dvouciferným tempem a náš cíl je pokračovat v růstu průměrně 15 % ročně v období 2013 až 2017.

Objem aktiv pod správou skupiny ČSOB meziročně vzrostl o 13 % (t. j. včetně diskrečního asset managementu), z toho aktiva ve strukturovaných / zajištěných fondech a ostatních podílových fondech se zvýšila dohromady meziročně o 23 % (o rok dříve to bylo 14 %). Za posledních 5 let pak bylo průměrné tempo růstu pouze zhruba 1 %. Je vidět, že klienti jsou v oblasti investování a pojištění aktivnější a tím i náročnější.

Patria Online: Jsou pro skupinu ČSOB v segmentu investičních služeb rizikem nové dot.com společnosti?

Nabídka ČSOB je nabídka dlouhodobé stability a dlouhodobého partnerství s klientem. Nejsme skupina, která by vyvinula jednu aplikaci či jeden produkt a snažila se to pak maximálně prodat v nějakém krátkém čase. Našim krédem je dlouhodobě upravovat nabídku všech finančních produktů, které klient může mít. Nepodléháme lákadlům nabízet klientům věci, které neodpovídají jejich rizikovému profilu.

Patria Online: Jak by se mělo pracovat s rizikovými profily?

Když poskytujeme investiční poradenství tak se logicky snažíme zjistit rizikové preference klienta, zjistit jeho schopnost vzdělávat se a nabízíme mu produkty, které jsou pro něj vhodné a respektujeme jeho volbu i volbu učit se nebo ne. Nejde jen o plnění legislativních požadavků, ale o projev zájmu o klienta a respekt k jeho pocitům.

Patria Online: Jak vnímáte zpřísňování regulačních pravidel na finančním trhu?

Zpřísňování regulačních podmínek vítáme. Protože stanovují normu chování pro trh jako celek. Poučeni z finanční krize se velmi přísně držíme preferencí klienta. Přísně dodržujeme pravidlo, že nechceme mít rozdílné zájmy mezi námi a klientem. Chceme, aby naše služby přinášeli klientům bohatství, ne starosti a měli takové produkty, kterým porozumí.

Marek Ditz
Vrchní ředitel a člen představenstva ČSOB, zodpovědný za oblast pojištění, trhů investic.

Vystudoval VŠE v Praze a Swiss Banking School v Curychu. V ČSOB působí od roku 1994. V roce 2005 byl jmenován ředitelem divize Specializovaného a institucionálního bankovnictví. V roce 2010 se stal vrchním ředitelem Korporátního a institucionálního bankovnictví, kde byl zodpovědný za distribuční síť 10 regionálních poboček zabezpečujících obsluhu firemních klientů, a dále za oblasti specializovaného financování, zahraničního obchodu a institucionálního bankovnictví, jež mimo jiné pokrývá obsluhu nebankovních finančních institucí, bank a vybraných subjektů veřejného sektoru. Od 1. ledna 2013 je Marek Ditz členem představenstva ČSOB. K témuž datu se stal členem vrcholového výkonného vedení ČSOB ve funkci vrchního ředitele pro oblast Vztahy s klienty (do 30. dubna 2014), poté pro oblast Investice a finanční trhy (do 30. června 2014). Od 1. července 2014 je vrchním ředitelem odpovědným za oblast Pojištění, trhů a investic. 

 


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data