Aktualizováno Pfizer ve druhém čtvrtletí tohoto roku (2Q15) ohlásil zisk na jednu akcii (adj. dil. EPS) ve výši 56 centů při očekávání trhu na úrovni 52 centů. Celkový čistý zisk dosáhl 2,62 mld. USD a to je o deset procent méně než ve stejném období loňského roku.
Tržby dosáhly úrovně 11,85 mld. USD a s přehledem překonaly odhad trhu, který byl 11,28 mld. USD. Přesto nedosáhly úrovně z minulého roku, kdy byly 12,77 mld. USD a tak jsou nižší o 7 %.
Propad tržeb byl způsoben negativním dopadem měnového kurzu, na kterém společnost ztratila zhruba jednu miliardu, částečně byl tento negativní efekt ochlazován příjemným jednoprocentním operativním růstem o 125 milionů. Dohromady to dává pokles o zmíněných 7 % nebo-li 920 mil. USD.
Operativní růst byl hnán hlavně několika produkty z divize inovativních produktů jako jsou například Prevnar 13, Eliquis, Ibrance nebo Xeljanz. Tyto produkty jsou teprve v prvních částech svého produktového cyklu stejně tak jako některé vakcíny, které Pfizer akvizičně získal od společnosti Baxter International Inc. Dalších dobrých operativních výsledků si mohla společnost užít i na rozvíjejících se trzích. Růst mohl být i větší, kdyby na něj negativně nedopadly efekty ze ztráty exkluzivity na některé preparáty jako Celebrex a Zyvox nebo Lyrica. Konkurence nespí a extrémně rychle připravila svá konkurenční léčiva.
Společnost Pfizer se dělí na dvě divize - Innovative Products a Established Products. Divize Innovative Products tento kvartál hrála podstatnou roli ve vyrovnávání poklesu tržeb druhé divize. Tržby divize Innovative Products na operativní bázi rostly o 17 %. Segment globálních inovativní produktů (segment GIP) přispěl k dobrému výsledku divize hlavně díky dobré tržní odezvě na nově uvedená léčiva hlavně u výrobků Eliquis a Xeljanz; dobrý výsledek podporoval dobrými prodeji i preparát Lyrica. Na druhou stranu se očekává růst konkurence pro Rapamune a také BeneFIX.
V segmentu vakcín, onkologických léčiv a spotřebních léčiv (segment VOC) byly hlavním tahounem vakcíny, kdy jejich tržby rostly o 52 %. Tržby preparátu Prevnar 13, který chrání svého uživatele před bakteriálními infekcemi pneumokokového typu, raketově rostly o 87 % hlavně díky verzi pro dospělé. Tržby z preparátů na onkologické obtíže také rostly a to o 36 %. Hlavním tahounem byl přípravek Ibrance na pokročilá stádia rakoviny prsu.
Divize Established Products bohužel zazmenala propad tržeb o 22 % celkově, na operativní bázi o 14 %. Segment již zavedených léčiv (GEP - Globally Established Products) nejvíce ztrácel na ztrátě exkluzivity a rychlém příchodu konkurence pro vlastní preparáty zejména pak na americkém trhu.
Náklady Pfizeru rostly o 225 milionů dolarů, což představuje nárůst o 3 %. Hlavními důvody byly marketingové výdaje na podporu nových preparátů při jejich uvedení na trh, růst objemu prodejů a také zvýšenými náklady na vývoj a výzkum dalších preparátů.
Aktualizovaný výhled pro rok 2015
Společnost Pfizer představila nový výhled pro výsledky za celý rok, kdy zvyšuje odhad pro zisk na jednu akcii, kdy čeká, že dosáhne EPS někam mezi 2,01 a 2,07 USD, když při posledním updatu výhledu to bylo 1,95 - 2,05 USD. Konsensus analytiků je někde uprostřed aktuálního výhledu na 2,04 USD.
Celkové tržby by měly dosáhnout částky 45 - 46 mld. USD, když původní odhad byl jen širším intervalem, společnost jen zúžila interval a posunu spodní hranici intervalu o jednu miliardu výše.
Akcie v premarketu zatím posiluje 1,19 % na 34,75 USD.
Zdroj: firemní data, Bloomberg