Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Mediální firmy budou muset čelit v roce 2016 pěti důležitým tématům

Mediální firmy budou muset čelit v roce 2016 pěti důležitým tématům

11.01.2016 16:03
Autor: Pavel Daniel

Akcie amerických kabelových televizí nepředvedly investorům v roce 2015 dobrý výkon. Starosti firem s nutností výrazně snížit provozní náklady, spojené s „core businessem“, tedy předplatným, dokonce přivedly v řadě případů akcie v létě 2015 doslova k panickým výprodejům. Rok 2016 má ale být pro většinu cenných papírů těchto firem lepší. Říká to alespoň analýza deníku The Wall Street Journal. Podle jeho zjištění mohou akcie mediálních firem předvést mnohem lepší výkon než vloni, pokud… Pokud se podle analytiků úspěšně vypořádají s některými skutečnostmi, které budou v roce 2106 ovlivňovat tento segment mediálního trhu. A které to jsou?

Placené televize

Podle mínění deníku The Wall Street Journal segment i v roce 2016 bude provázet značná nejistota ohledně budoucího osudu tradičního placeného televizního obsahu. Doslova do očí bijících je několik problémů segmentu, mezi které patří stále se prohlubující soupeření kabelových televizí s rychle rostoucím segmentem OTT (Over-the-top), tedy online firem, které přes internet nabízejí video obsah, tedy online předplatné a video-on-demand obsah.

Zákazníci v online prostoru získají v online prostoru více možností, než dokáží nabídnout klasické kabelové společnosti, navíc s cenově dostupným obsahem. Dot.com společnosti navíc v posledních měsících předvádějí, že mohou vyrábět i vlastní kvalitní obsah, jako třeba Netflix Inc., Amazon.com ČI Prime Instant Video, nebo Hulu, joint venture společnosti Walta Disneyho a Century Fox.

Podle Jamese Dixe, analytika společnosti Wedbush se musejí kabelové televize vypořádat s vysokými hodinovými provozními náklady ve srovnání s ostatními platformami a vyřešit často vysoké poplatky za příjem signálu, jako třeba v případě sportovních kanálů. Sport je přitom jedním z klíčových oborů, na který předplatitelé „slyší“. Kabelové televize dosud také nebyly schopné, podle mínění Dixe, plně přizpůsobit svou nabídku požadavkům zákazníků na to, aby mohli své „předplatné“ čerpat i prostřednictvím internetu, případně jiných zařízení.

Pokud mediální společnosti budou schopny a také ochotny nabídnout zákazníkům širší paletu balíčků za různé ceny a zvýšit kvalitu služeb, mohou podle mínění deníku The Wall Street Journal v roce 2016 zastavit odchod platících televizních předplatitelů. Číslo propadů by tak mohlo zpomalit, či dokonce stabilizovat. „Rok 2016 by mohl být rokem placených služeb televizních sítí,“ míní Andy Hargreaves, analytik Pacific Crest. Podle něj většímu zájmu diváků o služby placených televizních sítí nahrává i stabilizující se segment, který přitáhne pozornost i reklamního trhu. To by nakonec mohlo vyústit v to, že řada mediálních společností bude schopná v roce 2016 „mírné“ expanze.

Práva na vysílání sportovních přenosů

Nakupování vysílacích práv sportovních přenosů je pro kabelové televize velmi náročnou položkou. A i přesto, že takto drahý obsah byl dosud pilířem pro tradiční kabelové televize, jako třeba v případě Disney ESPN, nezdá se, že by jej chtěly firmy zatratit. Naopak – drahé sportovní přenosy se totiž staly hlavní hnací silou ziskovosti. A to i přesto, že kvůli cenám předplatného, které musí reflektovat náročnost sportovního vysílání, opouštějí podle statistik Sports Network kabelové televize doslova miliony diváků.

Kabelové televize ale neskládají ruce do klína. ESPN a Time Warner Inc. podepsaly devítiletý, kontrakt s National Basketball Association ve výši 24 miliard Amerických dolarů, který má začít fungovat na začátku sezóny 2016-17. Mediální společnosti, které dosud získávaly poplatky od předplatitelů za sportovní přenosy, budou muset v roce 2016 své plány přehodnotit. Podle analytiků se dá čekat, že dojde k urychlení amortizace nákladů sportovních přenosů, což by mělo snížit odhady výnosů ve středně dobém horizontu.

Fúze a akvizice (M&A)

Řešení problémů, se kterými se potýkají kabelové televize, mohou zabrat více času než jen přehodnocení nabídky služeb. „Ukazuje se, že mediální firmy budou muset v roce 2016 hledat akviziční vyhlídky a diverzifikovat své nabídkové portfolio,“ uvedl Rich Greenfield, analytik BTIG. Zisková éra kabelových televizí, která díky nedostatku alternativ a provázanosti s televizním obsahem, trvala desetiletí, je nyní pryč.

Na pořadu dne je tak podle Greenfielda otázka propojení tradičních služeb placených televizních sítí s novými službami. Příklad? Možné spojení kabelového vysílání se službami chatu, které může nabídnout společnost Twitter Inc., případně rozšíření služeb předplatného o videoherní obsah, který nabízí třeba Electronic Arts Inc, nebo "Call of Duty" obsah od Activision Blizzard Inc. „Tyto společnosti se stále více zaměřují na úspěch v mobilním segmentu a mají dobré předpoklady pro úspěch ve virtuálním světě do budoucna," konstatoval Greenfield.

Kino pokladny

V roce 2016 má dojít na mediálním trhu v USA k oživení kino řetězců. Podle Tima Nollena, analytika Macquarie, řada firem, které provozují sítě kin, už během druhé poloviny roku 2015 uskutečnila kroky, které mají zlepšit příjmy z prodeje lístků. Podle Nollena v roce 2015 firmy zaznamenaly 7% nárůst příjmů z prodeje lístků v pokladnách, což ukázalo, že pokračování obecně známých filmů, má stále svůj význam. Čekat se navíc údajně dají další regulatorní úpravy ohledně doby, po kterou se filmy nesmějí distribuovat do domácností. Dosud byla tato doba 90 dní. Vše ale může změnit vyšetřování některých okolností zveřejnění filmových sérií na Netflixu a Amazonu.
Televizní reklama

Rok 2016 bude z hlediska příjmů z televizní reklamy pro kabelové sítě zajímavý. Shoda mezi analytiky ale panuje v tom, že zisky přinese jen doba před prezidentským kláním v USA a Olympijskými hrami v Brazílii. Některé odhady uvádějí, že by se příjmy z reklamy mohly meziročně zvýšit až o 1 %. Mimo prezidentské volby a olympijské hry ovšem analytici očekávají pokles televizní reklamy. Mimo prezidentských voleb a olympijských her analytici očekávají pokles televizní reklamy. Podle Jamese Dixe ale může v dalších letech pro americké kabelové společnosti pokračovat poklesu příjmů z TV reklamy. A to kvůli tomu, že většina „kabelovek“ nedokáže nabídnout nové technologie, které by pomohly inzerentům lépe cílit na diváky a zaujmout je a tím dosáhnout nárůstu TV reklamy.

Zdroj: The Wall Street Journal, Market Watch


Čtěte více:

Brazilský olympijský rok – jaké šance nabídne investorům?
11.01.2016 12:23
Půldruhého roku po památném semifinálovém výprasku od německé reprezen...
Jan Kovalovský: Rok 2016 bude rokem silného dolaru
11.01.2016 13:27
Na kapitálových trzích bude v roce 2016 podle Jana Kovalovského, vedou...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
26.09.2022
17:48Spekulace o zásahu BoE a lehké odpolední zlepšení nálady  
17:23Co ukazuje posledních 120 let na akciích?
17:08Italské volby překreslí politickou mapu. Co budou znamenat pro zemi? Komu a čím nahánějí strach?
16:55Dobrá nálada obrat v trendu neznačí, daří se technologiím  
16:48ECB hodlá dál zvyšovat úroky, ačkoli čeká výrazné zpomalování ekonomiky
16:01Přední instituty zhoršily výhled německé ekonomiky. Na příští rok čekají recesi
15:37Je to v Evropě teprve začátek medvědího trhu?
14:14Direct Financing s.r.o.: Oznámení o výplatě úrokového výnosu
13:37Týdenní výhled: Trhy se dál smiřují s horšími ekonomickými vyhlídkami  
12:52KARO Leather, obchodovaná na trhu START, získala 132 milionů korun prodejem dalších akcií
12:42Itálie, Británie a další pokles trhů na úvod týdne  
12:00OECD: Velkým ekonomikám hrozí kvůli energetické a inflační krizi recese
11:14Pesimismus dosáhl vrcholu roku 2008. Goldman Sachs snížila cíl na S&P 500 a podle BofA je teď králem hotovost
10:09Důvěra v českou ekonomiku v září dále propadla. Mezi spotřebiteli je nejníže za dobu sledování
9:03Rozbřesk: Česká koruna v sevření globální nejistoty a holubičí ČNB
8:56Britská libra na novém rekordním dnu na páru s dolarem. Obchodníci se obávají plánů pro ekonomiku
8:54Futures avizují smíšený vstup do nového týdne. Volby v Česku a Itálii, úpravy řešení cen energií i nový MakroMixér o realitách  
8:51Pět evropských zemí volá po zákazu dovozu diamantů z Ruska, čeká se reakce Belgie
7:51Ceny realit v Česku utržené ze řetězu. Dosedne na ně korekce? Podcast MakroMixér s Martinem Luxem. Také o inflaci, ČNB a lepších i horších řešeních energetické krize
25.09.2022
15:06Škodí smartphone vašemu portfoliu? Způsob obchodování může ovlivnit, jak investujete

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
10:00DE - Index podnikatelského klimatu Ifo