V novém seznamu nejhodnotnějších značek světa BRANDZ Top 100 Most Valuable Global Brands 2016 od dvojice firem MillwardBrown a WPP došlo k výměně na samé špici žebříčku.
Nejhodnotnější značkou světa se po roce stal znovu Google a vystřídal za kormidlem opěvovaný Apple Inc. Celková hodnota všech 100 značek v roce 2016 vzrostla na 3,4 bilionu dolarů. Meziročně si tak polepšily o 3 %.
Negativní dopad na hodnoty brandů byly spojen s fenoménem propadu cen ropy, který jsme pozorovali v uplynulých měsících. Růstu hodnoty nepřidaly ani nepřesvědčivé ekonomické výkony v Rusku, Brazílii nebo Číně.
Šest ze 14 kategorií nakonec pokleslo na hodnotě, jedna zůstala „flat“ a sedm dalších zvýšilo svou hodnotu. Našly se i takové kategorie, které dokázaly růst o více jak 10 %. Na druhé straně například segment oil & gas ztratil více jak 20 % ze své hodnoty. Bankovní sektor ztratil přes 10 %. Nepatrný rozdíl mezi bankami byl mezi globálními a lokálními hráči, když ty regionálně orientované ztrácely více na hodnotě brandu.
Pověst bank negativně ovlivňuje až přeregulovávání těchto subjektů. V druhé řadě si na část jejich byznysu brousí zuby menší subjekty s technologickou převahou a menší mírou regulace souhrnně nazývané Fintech.
Za rekordmana celého žebříčku musíme označit Amazon. Hodnota jeho brandu vzrostla o výborných +59 %, dvojkou tohoto pelotonu je Starbucks s růstem +49 % a trojkou Facebook s +44 %.
Mezi nejúspěšnější nováčky v celém seznamu se řadí druhý největší čínský e-commerce byznys JD.com. Hodnota značky vzrostla o +37 %. Další nováček v seznamu je vývojář software Adobe s nárůstem hodnoty značky +41 %.
Přestože jsme v roce 2016 viděli nejslabší růst hodnoty všech značek celkově, dá se říct, že se dlouhodobě top značky zhodnocují. Za jedenáct let jejich hodnota dohromady vzrostla o +133 %.
Celý report v angličtině si můžete stáhnout ZDE.