Německý automobilový koncern čelí ve Spojených státech první hromadné žalobě ze strany držitelů jeho dluhopisů související s emisním skandálem podniku. Žalobu inicioval penzijní fond Boston Retirement System, uvedla advokátní kancelář Labaton Sucharow LLP. Další žalobu na dnes podala skupina investorů v Německu.
Žaloba tvrdí, že "nepravdivá a zavádějící prohlášení" vedla k tomu, že se jeho dluhopisy prodávaly za uměle vysoké ceny. Ty pak v důsledku vypuknutí emisního skandálu klesly, což způsobilo držitelům dluhopisů ztráty. Žaloba požaduje odškodné pro investory, kteří nakoupili dluhopisy v období od 23. května 2014 do 22. září 2015, napsala agentura Reuters.
"Ve stejné době, kdy podváděl americké investory a regulátory systémem pro manipulace s emisemi, získával na dluhopisových trzích ve Spojených státech miliardy dolarů," uvedl Thomas A. Dubbs ze společnosti Labaton Sucharow.
Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) loni v září obvinila, že do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. pak přiznal, že software nainstaloval po celém světě do zhruba 11 milionů naftových aut, včetně asi 1,2 milionu vozů Škoda Auto.
V Německu podala jednu ze dvou žalob za institucionální investory do akcií právnická firma Quinn Emanuel. Celkově mohou tyto žaloby jít do miliard eur, uvedla dnes firma Bentham Europe s tím, že podrobnější informace dodá po podání druhé žaloby. Podle ní tyto žaloby svědčí o tom, že vedení musí okamžitě začít jednat s akcionáři o vyřešení sporů, aby se firma mohla zaměřit na znovuzískání podílu na trhu.
Obě žaloby akcionářů souvisejí s těžkým propadem akcií během týdne od 21. září, kdy se přiznal k manipulacím s emisemi. Žaloby zahrnují průřez investorskou základnou společnosti a zastupují státní investiční fondy, mezinárodní investiční společnosti i velké penzijní fondy investující na globální scéně, uvedla Bentham Europe.
Americké ministerstvo spravedlnosti začátkem letošního roku podalo na kvůli manipulacím s testy emisí civilní žalobu. Ta by automobilku mohla podle dřívějších informací agentury Reuters teoreticky přijít až na 46 miliard dolarů. Automobilka v USA kvůli skandálu čelí i dalším žalobám, například ze strany spotřebitelů, akcionářů či prodejců.
Volkswagen loni kvůli nákladům spojeným s emisním skandálem prodělal 1,6 miliardy eur, což byla nejvyšší celoroční ztráta v jeho historii. Automobilka si na řešení skandálu dala stranou zhruba 16 miliard eur.
Zdroj: ČTK