Až 25 miliard amerických dolarů. Taková by mohla být hodnota vlastníka veleúspěšné aplikace Snapchat, podaří-li se mu zdárně vstoupit na americkou burzu.
Burzovní debut se blíží
Burzovní debut by se mohl odehrát už v prvním čtvrtletí nadcházejícího roku, zdroje Reuters hovoří o březnu. Pokud bude úspěšný, zařadila by se firma Snap – jak se majitel aplikace pro zasílání fotek nyní jmenuje – mezi takzvané jednorožce, tedy firmy s papírovou hodnotou přes jednu miliardy dolarů, které nejsou obchodovány na trzích.
Technologické start-upy se vstupovat na burzu v poslední době zdráhaly a finanční prostředky získávaly raději od soukromých investorů v podobě například venture fondů. Na vině je i kolísavý výkon technologických titulů a různorodá výnosnost nedávných primárních emisí, tedy vlivy, kvůli kterým se investoři do primárních nabídek akcií (IPO) příliš nehrnuli. Oněch 123 amerických technologických společností, které od začátku roku vstoupily na burzu, získalo dohromady 7,1 miliardy dolarů. Ve stejném období před rokem byla tato částka o více než polovinu větší a primárních nabídek bylo o pětinu více.
Jisté je, že IPO Snapchat by mohla být jednou z největších v technologickém sektoru za poslední roky. Jenom v americkém odvětví technologií by to byl největší takový debut od roku 2012, kdy na burzu vstoupil s hodnotou zhruba 81,2 miliardy dolarů.
Úspěšná IPO by mohla otevřít dveře dalším „megajednorožcům“, namátkou třeba provozovateli aplikace pro alternativní taxislužbu Uber nebo zprostředkovateli ubytování Airbnb. Ty by mohly mít hodnotu 68 miliard, respektive 30 miliard dolarů.
IPO Snapu už má na stole americká SEC
Pro finanční trhy je to ale neprobádané území. Žádný z megajednorožců si zatím veřejný trh nevyzkoušel. Neví se tudíž, zda pod drobnohledem investiční veřejnosti dokážou vůbec na takto astronomické valuace dosáhnout.
O možné primární veřejné nabídce Snapu se spekuluje už nějakou dobu. Zdroje agentury Reuters nyní uvedly, že společnost podala u americké Komise pro cenné papíry a burzy (SEC) žádost o primární nabídku akcií. Žádost prý podala tajně, což v USA mohou činit firmy s příjmy pod jednu miliardu dolarů. Získávají tak příležitost tiše si ozkoušet zájem investorů, a nechat si přitom svoje finanční výsledky pro sebe.
Snapchat se objevil v roce 2012, kdy začal fungovat jako mobilní aplikace pro zasílání fotek, které do několika sekund zmizí. Nyní má přes 100 milionů uživatelů, většinou mladých lidí ve věku od 13 do 24 let, kteří tvoří 60 procent uživatel.
Zdroje: FT, RTRS, NYT