Aktualizováno Americká firma Snap, která provozuje populární mobilní aplikaci Snapchat, chce získat primární emisí svých akcií 3,4 miliardy dolarů, v přepočtu zhruba 87 miliard korun. Snap určil emisní cenu svých akcií na 17 dolarech, tedy nad původně stanoveným rozpětím, a oznámil, že vydá 200 milionů akcií. Půjde o největší vstup na burzu v USA za tři roky.
Snap stanovil před dvěma týdny rozpětí emisní ceny na 14-16 dolarů, což bylo podstatně méně, než analytici čekali.
"Celkem emise vynesla 3,4 mld. USD, a ocenila tak Snap Inc na 24 miliardy USD, což je neskutečný 60násobek příjmů z reklamy za rok 2016," upozorňuje analytik Patria Finance Ján Hladký. Dividenda ovšem prozatím nebude vyplácena a zakladatelé ji dle svých slov neplánují ani v budoucnu, upozorňuje také. Akcie třídy A navíc garantují držitelům hlasovací práva jen v ad hoc otázkách, čímž je víceméně zbavuje možnosti podílet se na řízení společnosti, říká také.
30 miliard dolarů
Ve čtvrtek akcie Snap vstoupí na newyorskou burzu . Primární emise majitele Snapchatu bude největším vstupem na veřejný trh v USA od emise akcií čínského internetového prodejce Alibaba Group v roce 2014. Bude to také největší primární emise technologické firmy v USA od emise v roce 2012.
V posledním kole financování firmy soukromými investory dosáhla hodnota akcie Snap téměř 31 dolarů. Taková cena by celou společnost ohodnotila na zhruba 30 miliard dolarů.
Otazníky
Mezi investory se ale podle agentury Reuters v poslední době šíří obavy ze stále dosud neprověřeného podnikatelského modelu firmy, zpomalování růstu počtu uživatelů, prohlubování ztráty a z toho, že nad firmou si hodlají udržet příliš velkou kontrolu její zakladatelé. Růst počtu nových uživatelů ke konci roku podle údajů firmy víceméně stagnoval a Snapchat měl v průměru 158 milionů uživatelů denně.
Podobnou službu jako Snapchat navíc nedávno zavedl Instagram, který patří . Snap ještě nevytvořil zisk a loni se jeho ztráta zvýšila na 515 milionů USD ze 373 milionů USD v předešlém roce.
Snapchat zahájil činnost v roce 2012 jako aplikace umožňující uživatelům posílat fotografie, které po několika sekundách z přístroje zmizí. Firma se loni na podzim začala označovat za výrobce fotoaparátů, představila sluneční brýle s vestavěným fotoaparátem, který je bezdrátově spojen s chytrým telefonem, a přejmenovala se na Snap Inc.
Zdroje: ČTK, Patria.cz