Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Rakouský skandál: Sociální média a internet jsou dobrý sluha, ale špatný pán?

Rakouský skandál: Sociální média a internet jsou dobrý sluha, ale špatný pán?

11.10.2017 11:47
Autor: ČTK

Na sociálních sítích se dnes odehrává podstatná část předvolebních kampaní v každé vyspělejší zemi. Díky internetu totiž mají politici a politické strany neustálý a přímý přístup k voličům. I poprask kolem očerňující kampaně na facebooku vůči předsedovi rakouských lidovců (ÖVP) a ministrovi zahraničí Sebastianu Kurzovi, organizovaná bývalým poradcem rakouských sociálních demokratů (SPÖ) ukazuje, jak významnou roli sociální sítě mají i v rakouské předvolební kampani. Internet je ideálním nástrojem pro šíření myšlenek nebo politického programu, ale i polopravd a lží, upozornil v rozhovoru s ČTK expert na multimédia a audiovizuální média z vídeňské vyšší odborné školy grafické Martin Drexler.

V pozitivním světle se strany pokoušejí na twitteru, instagramu či facebooku ukazovat především své volební lídry a vtisknout jim touto cestou určitou image. Jedenapadesátiletý rakouský kancléř Christian Kern (SPÖ) i 31letý Kurz se tak na předvolebních videích rádi ukazují, že pocházejí z prostých poměrů. Všichni rakouští volební lídři pak na sociální sítě každý den umísťují krátká reportážní videa o průběhu předvolebních mítinků v celé zemi. Zelení, které do voleb vede 60letá Ulrike Lunaceková, se snaží zaujmout i špetkou humoru a nabízí prostřednictvím twiteru a facebooku ke koupi trička s úderným heslem "Liberté, Égalité, Ulriké".

Svobodná strana Rakouska (FPÖ), označovaná za pravicově populistickou, dokonce na YouTube umístila epizody ze života fiktivních manželů Huberových, kteří se potýkají s davem nevítaných hostů. Jde o neskrývanou narážku na migranty a jejich údajně nespravedlivě snadný přístup k rakouským sociálním dávkám, tedy jedno z hlavních témat kampaně před nedělními parlamentními volbami.

Mediálnímu expertovi Drexlerovi na sociálních sítích vadí jejich povrchnost a schopnost manipulace či šíření polopravd. "Musím při veškerém respektu vůči rakouskému obyvatelstvu říci, že lidé nejsou dostatečně bystří, aby to poznali. Všechny tyto metody narušují a bohužel komplikují možnost osobního nalézání pravdy, kterou by člověk měl znát při odevzdávání hlasu," řekl Drexler ČTK.

Nejvíc rakouskou předvolební kampaň zasáhly dvě falešné facebookové stránky, které měly oslabit favorita voleb Kurze. Účet s názvem "Vše o Sebastianu Kurzovi" měl dokonce rasistický a antisemitský ráz. Ačkoli pochází z okruhu bývalého poradce sociálních demokratů, kontroverzního Izraelce Tala Silbersteina, vedení SPÖ se od nich jasně distancovalo. Dalšímu propadu svých preferencí však už strana nezabránila.

Aféra paradoxně SPÖ dopomohla k explozi zájmu o její skutečné facebookové stránky. Podle údajů společnosti Storyclash tak SPÖ v počtu interakcí na jejím facebookovém profilu mohutně unikla lidovcům a téměř se dotáhla na FPÖ, která je pokládána za nejobratnější stranu, pokud jde o využívání sociálních sítí.

Rakouské politické strany jsou však poměrně tajnůstkářské, pokud jde o výši nákladů na politickou reklamu na internetu. SPÖ přiznala, že na sociální média a správu různých webových stránek vynaloží kvůli letošní kampani 600.000 eur. Liberální NEOS uvádí položku 90.000 eur a FPÖ tvrdí, že jde o 15 procent jejího rozpočtu na kampaň. ÖVP odmítla na dotaz deníku Die Presse uvést jakékoli údaje.

Komunikovat s voliči prostřednictvím sociálních médií je pro strany nejen pohodlné, ale přes veškeré náklady i efektivní. Tradiční média pak často příspěvky politiků na sociálních sítích dál rozebírají. Politici tak mohou nastolovat témata, aniž by k tomu museli pořádat tiskové konference a vystavovat se tak nepříjemným otázkám novinářů.

Do budoucna však spatřuje Drexler nebezpečí hlavně v tom, že strany mohou využívat mechanizovaných a automatizovaných odpovědí v chatech, přičemž většina lidí netuší, že je napsal počítač. Dalším negativním jevem je pak podle něj přebírání množství obsahu ze sociálních sítí tradičními médii.

Rakouští politici si na roli médií často stěžují z důvodu, že podle nich nadržují konkurenci. V mnoha případech mohou být takové výtky oprávněné. Například tykání mezi politiky a zástupci médií není ničím zas tak neobvyklým.

"Zažíváme bezpříkladnou mediální kampaň. Bulvární média Österreich a Kronen Zeitung zkrátka nechtějí, abychom volby vyhráli, a myslí si, že mohou společně s ÖVP rozhodovat," postěžoval si Kern ve víkendovém rozhovoru s levicově-liberálním deníkem Der Standard. "Obecně si žurnalisté u nás často pohrávají s náladami, místo aby se zabývali věcnými otázkami. Proto u nás noviny výrazně ztrácejí vliv jakožto komunikační platforma. To je střízlivá analýza," vzal na sebe rakouský kancléř roli experta na média.

Politolog z Vídeňské univerzity Thomas Meyer mu však dává za pravdu. "Stále důležitější jsou skutečně sociální sítě. Mnoho aktivit stran jako plakátové prezentace nebo propagační spoty jsou k vidění na YouTube nebo facebooku," poznamenal Meyer.

Tradiční volební plakáty z ulic rakouských obcí ale ani zdaleka nezmizely, byť se vyznačují nenápaditostí ve sloganech jako "Jisté důchody pro všechny" (SPÖ) nebo "Spravedlivé daně pro všechny - dědická daň je nespravedlivá" (FPÖ). Svým obřím plakátem na činžovním domě u vídeňského tržiště Naschmarkt se pokusili ze šedi vystoupit opět Zelení slovní hříčkou se jmény předsedů tří největších stran (SPÖ, ÖVP a FPÖ) "Im Kern ist Kurz ein Strache", což se dá přeložit: V jádru je Kurz jenom (Heinz-Christian) Strache.

"Myslím, že volební plakáty se ocitají stále více v defenzivě, ale z Rakouska, kde je jedna z největších hustot plakátovacích ploch na světě, jen tak nezmizí," domnívá se Drexler.

 

Čtěte více:

Facebook varuje před vyčerpáním hvězdných čísel hospodaření. Musí hledat nové zdroje
27.7.2017 15:11
Společnost Facebook, provozující snad nejznámější sociální síť světa, ...
Twitter (-11,7 %) nepotěšil nárůstem uživatelů. Dál navíc zůstává v červeném
27.7.2017 15:34
Sociální síť Twitter nedokázala v jarním čtvrtletí přilákat víc měsíčn...
Summary: Facebook drží tempo růstu, AstraZeneca má problém kvůli klinickému testu
27.7.2017 16:04
Dnešek je přímo přeplněn korporátními výsledky, jež dominují titulkům ...
Korb: Ocenily trhy Boeing a Facebook po výsledcích příliš optimisticky? (video)
28.7.2017 16:12
V Evropě i Americe dále pokračuje výsledková sezóna a u dvou konkrétní...
Skutečná tvář akcie jménem Twitter
1.8.2017 20:11
Podle WSJ předvedou firmy obchodované na americkém trhu za druhé čtvrt...
Rusko: Vypneme Facebook, pokud nebude monitorovat uživatele v zemi
26.9.2017 17:13
Ruské úřady dnes pohrozily, že od příštího roku zablokují americkou so...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
23.7.2018
15:08Tesla (-3 %) prý chce po dodavatelích zpět část vyplacených peněz
13:40Týdenní výhled: Nejkritičtější týden výsledkové sezóny a setkání Trumpa s Junckerem  
11:50Bitcoin má skrytou vadu, která může vést k jeho kolapsu
11:36Ryanair snížil zisk a v létě očekává propad příjmů z letenek
11:03Koruně nepomáhá komentář z ČNB, hlavní měny se na úvod týdne konsolidují  
10:37Prahu do zeleného posunuje Erste, Lufthansa klesá po výsledcích Ryanair  
10:34Aktualizovaný výhled Patrie na rok 2018: Shrnutí nejdůležitějších faktorů  
10:05Komerční banka,a.s. Aktuální informace o struktuře hlavních akcionářů
9:19Rozbřesk: Trump kritizuje slabý juan a euro, nit nenechal suchou ani na Fedu
8:59Hampl: Otázka dalšího růstu sazeb bude letos aktuální  
8:29Fiat Chrysler změnil šéfa. Nemocného Marchionneho nahradil Mike Manley
8:24G20: Globální růst je méně synchronizovaný, více nejistý
6:16Brexitovská krize nabírá na obrátkách. Přijde „BINO“?
22.7.2018
16:56Nacionalismus, imigrace a hospodářský úspěch
10:36Víkendář: Albrightová o návratu do třicátých let a oškubaných kuřatech
21.7.2018
10:29Víkendář: Obama to nakonec nevydržel a promluvil
20.7.2018
22:00Wall Street: Klid před bouří ?
18:24Akcie ztrácí na atraktivitě, firmy hromadí stále více hotovosti
17:51Summary: Katastrofa se na GE nekoná, k problematické turbínové divize se však přidávají i obnovitelné zdroje
17:48Perly týdne: Prodávat Teslu, kupovat Amazon a (ne)bát se bouře na obzoru

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
ČasUdálost
16:00USA - Prodeje starších domů