Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Němci zahodili obrovskou konkurenční výhodu

Němci zahodili obrovskou konkurenční výhodu

27.07.2018 6:26
Autor: Redakce, Patria.cz

Více než dvacet let předtím, než se začaly společnosti jako Google, Tesla či Uber věnovat samořídícím vozům, už taková auta jezdila po evropských silnicích. Podle serveru Politico totiž v roce 1994 „skupina německých inženýrů v čele s Ernstem Dickmannsem postavila auto, které bylo schopno jezdit po francouzských silnicích a samo se řídit“.

Autonomní řízení bylo konkrétně nainstalováno do vozů Mercedes 500 SEL a ty pak byly testovány v ostrém provozu poté, co tyto testy schválila francouzská vláda. Politico si pak všímá toho, že tato událost byla úplně zapomenuta a „ukazuje, jak někdy probíhá technologický pokrok“. Ten totiž nemusí jít dopředu pomalými a postupnými kroky, ale v cyklech boomu a propadu. A někdy dokonce ve stylu „jeden krok dopředu, tři dozadu“.

Dickmanns je podle počítačového vědce Jitendry Malika člověkem, který skutečně vytvořil první samořídící vůz. Dickmannsovi je nyní 82 let a jeho kariéra začala analýzami trajektorií vesmírných lodí poté, co vstoupily znovu do zemské atmosféry. Pak se účastnil výzkumných projektů německých ozbrojených sil. A tehdy začal hovořit o svém hlavním cíli: Naučit stroje vidět. Začít chtěl právě u automobilů a za tímto účelem zakoupil vůz Mercedes, do kterého nainstaloval počítače, kamery a senzory. Pak jej začal testovat v areálu univerzity, na které pracoval.

Dickmanns vzpomíná, že kolegové o něm hovořili jako o podivínovi, ale jelikož měl za sebou výsledky, nechali ho pracovat na jeho projektu. Za rok už svůj vůz poslal na jízdu po nově dokončené a veřejnosti ještě neotevřené německé dálnici. Následně jej kontaktovala automobilka Daimler a ptala se ho, zda by nebyl schopen ukázat svůj projekt v Paříži v říjnu roku 1994 včetně jízdy po tříproudové dálnici za běžného provozu. Vědec to nejdříve považoval za bláznivý nápad. Pak ale odpověděl, že se svým týmem toho je schopen dosáhnout.

Jízda nakonec vypadala tak, že členové týmu seděli na sedadle řidiče dvou předváděných vozů a měli ruce na volantu pro případ, že by se něco pokazilo. Celou cestu ale řídila sama auta. O celé události psal tehdejší tisk a celý pokus byl v ještě větším měřítku zopakován na cestě dlouhé 1 700 kilometrů z Bavorska do Dánska. Pak ale Daimler přestal rozvoj této technologie financovat, protože ta narazila na své limity. Netrvalo dlouho a celá událost byla zapomenuta.

Politico v této souvislosti tvrdí, že jsou dva druhy vynálezů a inovací. Zástupcem prvního je třeba žárovka, která se začala používat a od té doby se soustavně vyvíjí a zlepšuje. Pak jsou tu ale vynálezy jako třeba letoun Concorde, které jsou „příliš pokročilé na to, aby ve své době přežily“. Dickmannsovy automobily patřily do této druhé kategorie. V osmdesátých letech totiž počítač potřeboval celých 10 minut na analýzu jednoho snímku, zatímco vědec odhadoval, že pro úspěšný autonomní vůz by bylo třeba rychlosti deseti snímků za vteřinu. Tuto překážku se snažil vyřešit tím, že by se auta zaměřovala pouze na nejdůležitější body na silnici, tedy například na bílou čáru. Podobné kroky uspořily počítačovou sílu, ale i tak dokázaly dostat samořídící vůz maximálně na dálnici, která je v tomto ohledu jedním z nejlehčích prostředí.

Podle některých názorů Němci tím, že upustili od dalšího rozvoje autonomních vozů, zahodili obrovskou příležitost. Sám Dickmanns pak říká, že kdyby mohl dnes začít znovu a mít k dispozici současné počítače a další technologie, vše by vypadalo úplně jinak. Dodává ovšem, že podle jeho názoru jsme plně samořídícím autům stále vzdáleni deset či více let.

Zdroj: Politico

 

Čtěte více:

Summary: Fiat Chrysler osamostatní svou dceru
05.04.2018 16:54
USA: Fiat Chrysler (Investiční tipy) Italsko-americký výrobce automo...
Fiat Chrysler v prvním čtvrtletí zvýšil čistý zisk o 60 procent
26.04.2018 15:51
Automobilka Fiat Chrysler Automobiles (FCA) v prvním čtvrtletí zvýšila...
Fiat Chrysler změnil šéfa. Nemocného Marchionneho nahradil Mike Manley
23.07.2018 8:29
Generální ředitel automobilky Fiat Chrysler Automobiles (FCA) Sergio M...

Váš názor
  • Němci?
    27.07.2018 10:47

    Daimler možná. Ale myslím, že jsme to zahodili my, Češi. Cimrman to měl tutově vymyšlené jako první...
    I'm a looser baby...
Aktuální komentáře
22.09.2025
20:24PODCAST Týdenní výhled: Sazby ČNB by měly zůstat delší dobu stabilní  
18:14Začne se Mag7 mnohem více podobat zbytku trhu růstem zisků a také valuacemi?
17:24Strategický krok Allwyn do USA: V řádu miliard dolarů získá kontrolu nad PrizePicks a vstoupí do světa DFS
15:49Technická analýza S&P 500: Býčí trh ještě nemusí být u konce  
15:35Snaha odnaučit AI lhát může vést k lepšímu skrývání lží, ukázal výzkum OpenAI
14:31Raiffeisenbank a.s.: Výplata úrokového výnosu dluhopisů
13:57Pfizer se dohodl na převzetí výrobce léků proti obezitě Metsera
12:07Nejbohatší Francouz Arnault ostře kritizuje návrh daně pro nejbohatší
11:56Akcie začátkem týdne ztrácejí, zatímco investoři se znovu obracejí ke zlatu  
10:44Odklad elektromobilů a zhoršený výhled posílají akcie Porsche a VW dolů o více než šest procent
9:32Rozbřesk: Ceny masa určí, jak rychle bude odeznívat potravinová inflace
8:52Futures ukazují v úvodu nového týdne opatrnost, ČNB zřejmě ve středu sazby nezmění  
8:28MakroMixér se sociologem Danielem Prokopem: Většina Čechů neví, jak daně fungují
21.09.2025
9:10Víkendář: Hodnota pravdy roste ve světě lží generovaných umělou inteligencí
20.09.2025
15:14Vytváří AI největší tlak na zaměstnanost u mladých lidí?
9:04Víkendář: Krugman o politice americké vlády a jejím dopadu na ekonomiku
19.09.2025
22:03Americké akcie mají za sebou silný týden  
17:46Akcie a peníze – americká a čínská verze
16:58Nové sankce EU proti Rusku: 118 lodí z ruské stínové flotily nebo banky
16:10Analytický radar: Colt sází na akvizice a míří k větší roli v obranném průmyslu

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data