Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Němci zahodili obrovskou konkurenční výhodu

Němci zahodili obrovskou konkurenční výhodu

27.07.2018 6:26
Autor: Redakce, Patria.cz

Více než dvacet let předtím, než se začaly společnosti jako Google, Tesla či Uber věnovat samořídícím vozům, už taková auta jezdila po evropských silnicích. Podle serveru Politico totiž v roce 1994 „skupina německých inženýrů v čele s Ernstem Dickmannsem postavila auto, které bylo schopno jezdit po francouzských silnicích a samo se řídit“.

Autonomní řízení bylo konkrétně nainstalováno do vozů Mercedes 500 SEL a ty pak byly testovány v ostrém provozu poté, co tyto testy schválila francouzská vláda. Politico si pak všímá toho, že tato událost byla úplně zapomenuta a „ukazuje, jak někdy probíhá technologický pokrok“. Ten totiž nemusí jít dopředu pomalými a postupnými kroky, ale v cyklech boomu a propadu. A někdy dokonce ve stylu „jeden krok dopředu, tři dozadu“.

Dickmanns je podle počítačového vědce Jitendry Malika člověkem, který skutečně vytvořil první samořídící vůz. Dickmannsovi je nyní 82 let a jeho kariéra začala analýzami trajektorií vesmírných lodí poté, co vstoupily znovu do zemské atmosféry. Pak se účastnil výzkumných projektů německých ozbrojených sil. A tehdy začal hovořit o svém hlavním cíli: Naučit stroje vidět. Začít chtěl právě u automobilů a za tímto účelem zakoupil vůz Mercedes, do kterého nainstaloval počítače, kamery a senzory. Pak jej začal testovat v areálu univerzity, na které pracoval.

Dickmanns vzpomíná, že kolegové o něm hovořili jako o podivínovi, ale jelikož měl za sebou výsledky, nechali ho pracovat na jeho projektu. Za rok už svůj vůz poslal na jízdu po nově dokončené a veřejnosti ještě neotevřené německé dálnici. Následně jej kontaktovala automobilka Daimler a ptala se ho, zda by nebyl schopen ukázat svůj projekt v Paříži v říjnu roku 1994 včetně jízdy po tříproudové dálnici za běžného provozu. Vědec to nejdříve považoval za bláznivý nápad. Pak ale odpověděl, že se svým týmem toho je schopen dosáhnout.

Jízda nakonec vypadala tak, že členové týmu seděli na sedadle řidiče dvou předváděných vozů a měli ruce na volantu pro případ, že by se něco pokazilo. Celou cestu ale řídila sama auta. O celé události psal tehdejší tisk a celý pokus byl v ještě větším měřítku zopakován na cestě dlouhé 1 700 kilometrů z Bavorska do Dánska. Pak ale Daimler přestal rozvoj této technologie financovat, protože ta narazila na své limity. Netrvalo dlouho a celá událost byla zapomenuta.

Politico v této souvislosti tvrdí, že jsou dva druhy vynálezů a inovací. Zástupcem prvního je třeba žárovka, která se začala používat a od té doby se soustavně vyvíjí a zlepšuje. Pak jsou tu ale vynálezy jako třeba letoun Concorde, které jsou „příliš pokročilé na to, aby ve své době přežily“. Dickmannsovy automobily patřily do této druhé kategorie. V osmdesátých letech totiž počítač potřeboval celých 10 minut na analýzu jednoho snímku, zatímco vědec odhadoval, že pro úspěšný autonomní vůz by bylo třeba rychlosti deseti snímků za vteřinu. Tuto překážku se snažil vyřešit tím, že by se auta zaměřovala pouze na nejdůležitější body na silnici, tedy například na bílou čáru. Podobné kroky uspořily počítačovou sílu, ale i tak dokázaly dostat samořídící vůz maximálně na dálnici, která je v tomto ohledu jedním z nejlehčích prostředí.

Podle některých názorů Němci tím, že upustili od dalšího rozvoje autonomních vozů, zahodili obrovskou příležitost. Sám Dickmanns pak říká, že kdyby mohl dnes začít znovu a mít k dispozici současné počítače a další technologie, vše by vypadalo úplně jinak. Dodává ovšem, že podle jeho názoru jsme plně samořídícím autům stále vzdáleni deset či více let.

Zdroj: Politico

 

Čtěte více:

Summary: Fiat Chrysler osamostatní svou dceru
05.04.2018 16:54
USA: Fiat Chrysler (Investiční tipy) Italsko-americký výrobce automo...
Fiat Chrysler v prvním čtvrtletí zvýšil čistý zisk o 60 procent
26.04.2018 15:51
Automobilka Fiat Chrysler Automobiles (FCA) v prvním čtvrtletí zvýšila...
Fiat Chrysler změnil šéfa. Nemocného Marchionneho nahradil Mike Manley
23.07.2018 8:29
Generální ředitel automobilky Fiat Chrysler Automobiles (FCA) Sergio M...

Váš názor
  • Němci?
    27.07.2018 10:47

    Daimler možná. Ale myslím, že jsme to zahodili my, Češi. Cimrman to měl tutově vymyšlené jako první...
    I'm a looser baby...
Aktuální komentáře
07.05.2025
6:29Vláda (ne)hospodařící jako rodina a americké snahy o snížení obchodních deficitů
06.05.2025
22:04Býci ztrácejí půdu: Trumpovy tarify dusí rally na amerických trzích  
17:08Traders Talk: Rekordní akvizice Erste, zvláštní pohyby na ČEZ a akciová inspirace v USA
17:06Pokračování americké výjimečnosti?
17:02Británie a Indie uzavřely rozsáhlou dohodu o volném obchodu
16:52Negativní směr akcií se přenáší zpět na Wall Street  
16:31Šok v Německu: Merz se napoprvé nestal kancléřem, parlament to napravil ještě dnes
16:09Palantir Technologies (Investiční tipy): Lídra indexu S&P 500 doběhla realita (-13 %)  
14:59Pokud jednání s USA selžou, EU zavede cla za 100 miliard eur
14:29Kdo je Buffettův nástupce? Nenápadný Kanaďan je součástí Berkshire již 25 let
13:12FLASH: Merz utrpěl šokující porážku. Nezískal potřebné množství hlasů ke zvolení kancléřem
12:27Podpis nových Dukovan musí čekat. EDF i KHNP chystají právní kroky
11:25Damodaran: Investoři dopad cel na Apple přeceňují a nedoceňují jeho schopnost adaptovat se
11:21Čínské firmy obcházejí americká cla manipulací s fakturami, upozornil FT
11:04Výsledky FIXED: Obrat loni narostl, ale na ambiciózní půlmiliardový cíl nedosáhl
10:53Kam dál po strmém růstu? Akcie v Evropě míří dolů, americké futures také  
10:50Šindel: Dubnová inflace výrazně zpomalila, ovšem při stále silném růstu jádrové inflace
10:27Soudní pře kolem jaderného tendru: Nabídka KHNP je ve všech parametrech výhodnější, ať EDF zveřejní svou
9:19Rozbřesk: Fed půjde od zápasu k zápasu, aneb tvrdá americká data nejsou tak zlá
8:54Merz přichází na německou scénu, Fordu klesne zisk kvůli clům, americký berňák nestíhá a futures jsou smíšené  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
PL - Jednání NBP, základní sazba
8:00DE - Průmyslové objednávky, m/m
9:00CZ - Obchodní bilance - nár. pojetí, mld. Kč
9:00CZ - Průmyslová výroba, y/y
11:00EMU - Maloobchodní tržby, m/m
14:30CZ - Měnové jednání ČNB, zákl. sazba
20:00USA - Jednání Fedu, základní sazba