Prodej automobilů v Číně se v květnu meziročně snížil o 16,4 procenta na 1,91 milionu automobilů, což byl dosud nejhorší měsíční propad. Největší světový trh motorových vozidel je v poklesu už jedenáct měsíců. Uvedl to dnes Čínský svaz výrobců automobilů (CAAM).
V dubnu se prodej aut v Číně snížil o 14,6 procenta a v březnu o 5,2 procenta. Loni čínský trh zaznamenal první roční propad od konce 90. let. Za tímto vývojem stojí zpomalování hospodářského růstu a obchodní válka se Spojenými státy, ale také zavádění nových emisních norem, upozornila agentura Reuters.
Asistent generálního tajemníka CAAM Sü Chaj-tung zdůraznil, že automobilky mají málo času připravit se na nové opatření a že pro jejich dodavatelský řetězec je obtížné držet krok se změnami na trhu. Na květnové poptávce se podle něho podepsalo také zhoršení kupní síly nízkopříjmových a středněpříjmových skupin obyvatelstva, jakož i čekání na vládní stimuly.
Přestože automobilky reagovaly na zhoršení situace na trhu snížením cen, za květen většina hlásila pokles prodejů.
Stále sice roste odbyt takzvaných nových energetických vozů (NEV), v květnu stoupl o 1,8 procenta na 104.000 aut, oproti dubnu, kdy růst činil 18,1 procenta, ale i tento segment zaznamenal značné zhoršení. Za loňský rok se jich prodalo o 62 procent víc.
Počátkem června vláda oznámila opatření na oživení odbytu automobilů. Oproti očekávání trhu ale neobsahují zmírnění kontroly vydávání nových licencí pro vozidla s benzinovým pohonem ve velkých městech.
Čína v roce 2009 díky silnému růstu vystřídala na postu největšího automobilového trhu světa Spojené státy. Země je důležitým odbytištěm i pro českou automobilku Škoda Auto.