Lokální značky pro lokální lidi a návrat utracených peněz do lokální ekonomiky. Tak vidí přidanou hodnotu společnosti ČeskoSlovensko její většinový vlastník a výkonný ředitel Jannis Samaras. Být dlouhodobě stabilní a nedělat „obchodní divočiny“ vnímá jako jeden z léků pro cenu akcie, která je obchodována stále výrazně pod cenou z IPO a podhodnocena jak pohledem samotné firmy tak některých investorů a analytiků. O výhledu a také o Polsku, odkud se firma de facto stáhla, hovořil s Patria.cz Jannis Samaras na okraj setkání investorů s vedením Kofoly, které ve středu 11. září v Praze uspořádal obchodník s cennými papíry Patria Finance.
Patria.cz: Čeho si nejvíce ceníte na jako firmě? Co je pro Vás osobně měřítkem úspěchu?
Silných značek a toho, že pro konzumenta jsme díky těmto značkám zajímaví. Že nás v mnoha situacích preferuje před konkurencí, protože je tu ten jeho produkt, věří naší kvalitě a bavíme ho.
Patria.cz: Co je pro Vás osobně měřítkem, odrazem úspěchu Kofoly?
Je to to, co reprezentujeme. Naše značky i firma reprezentují lokální přístup k byznysu, polaritu ke globálním značkám, globálním firmám a globálnímu řízení. Lokální inovace, lokální management, lokální myšlení a schopnosti realizovat některé věci mnohem lépe než globální firmy. Toto nás baví a bereme to jako závazek, že peníze, které Češi dají za naše značky, se vrátí zpátky do regionů. Domnívám se, že to je naše přidaná hodnota pro celou ekonomiku. V podstatě se dá říci, že jsme největší byznys v FMCG (rychloobrátkovém zboží) s ústředím na Moravě (úsměv).
Patria.cz: Kdo je Vašima očima Váš klíčový zákazník? Jakou v čase pozorujete proměnu v přístupu zákazníků? Jak se jejich očekávání posouvají a proměňují v čase? Čím Vás překvapují?
Průřezově lze říci, že naši hlavní zákazníci jsou Čechoslováci. Cílová skupina nám mládne a nám se daří udržet naše značky relevantní i pro dorůstající, mladou generaci. Toto je podle mě také úkol: zabránit tomu, aby značka zestárla. Snažíme se vytvářet produkt pro lidi čím dál více autentický: uchopit všechny průmyslové procesy a zhmotnit je do něčeho, čemu může člověk dobře porozumět. Znamená to, že vstupy nevozíte například ze Švýcarska a pak to někde smícháte. Myslím si, že vidět, kde a jak roste to, co je v našich produktech, bude mít do budoucna hodnotu pro mladší generaci, která začíná přemýšlet nad věcmi, nad kterými naše generace tolik nepřemýšlela.
Patria.cz: Kterými cestami především chcete vést další růstovou strategii firmy?
Pořád si myslíme, že máme v ČeskoSlovensku prostor v našem základním byznyse. Určitě chceme dál rozvíjet segment „Čerstvé“, který doposud pořádně neexistuje a my jej v podstatě budujeme. To je spousta práce, ale je to proto také velká šance. Z produktových segmentů to jsou suché nápoje, tedy čaje, a nyní po akvizici Café Reserva nově káva pro HoReCa segment, a pak náš adriatický region. Když to tedy takto rozdělíme, tak máme čtyři hlavní nohy: ČeskoSlovensko - nápoje, Adriatic – nápoje, Čerstvé a Suché.
Pravdou je také to, že cesta vás vede. Vždy, když vyjdeme na horizont, tak zjistíme, že tu je dalších třicet křižovatek. Celkově se ale snažíme udržet si svoje hřiště vykolíkované.
CEO Kofoly Samaras na setkání s vybranými investory, uspořádaném společností Patria Finance, odpovídá na dotazy z publika (středa 11. září, Foto: Patria.cz)
Patria.cz: Jak se potýkáte se soudobými trendy v podobě omezování cukru a plastových obalů? Pozorujete v tomto směru změny u zákazníků?
Je to silný trend. Doposud se dotýkal spíše úzké skupiny zákazníků, ale sílí a bude dál růst. My jako jedna z mála firem v našem segmentu například systematičtěji měříme uhlíkovou stopu. Máme parametr prodeje „bez obalu“, což je vratný obal – sklo nebo KEG, a snažíme se, aby tento poměr rostl. Zhruba 13 procent produkce prodáme ve vratných obalech, možná nejvíc ve srovnání s konkurenty v našem byznysu v ČeskoSlovensku.
Nejsilnějším trendem podle mě je, že většina technologií na měření škodlivin se hodně posunula dopředu, zásadně zlevnila. Rozbory se tak dnes dají dělat jako na běžícím pásu a jsou dostupné, takže za pár let všichni jednoduše uvidíme a budeme se divit, co jíme a pijeme - že kvalita není úplně nejlepší. Myslím si, že v tomto nás všechny čeká spousta práce.
Toto je pro nás vidět například v Lerosu: Standardy pro provoz i obsah čajů jsou zde nasazeny vysoko, jde o farmaceutický provoz. Za suroviny platíme opravdu hodně peněz. V testech jste ale také nikdy neviděli, že by čaje Leros obsahovaly například pesticidy, na rozdíl od některé konkurence. Vypěstovat bylinu, aby v ní nebyl plevel nebo ony pesticidy, je hodně těžké a hodně drahé. My vidíme závazek v tom, že budeme pokračovat v odstraňování dalších látek, o kterých víme, že v produktech jsou, jako například konzervanty. To děláme systematicky a dlouhodobě, suroviny přísně kontrolujeme. Část z nich si už pěstujeme sami nebo s obchodními partnery.
Patria.cz: Pro naše čtenáře a zaměření serveru Patria.cz se pojďme otočit k vývoji hospodaření. Máme za sebou více než dva měsíce ze třetího kvartálu, letní sezóna je téměř za námi. Jste už nějakým způsobem schopen ji zhodnotit a srovnat, jak tento vývoj zapadá do výhledu pro celý rok?
Svou prognózu držíme. Letošní léto bylo jiné než to loňské. Věříme tomu, že nás žádný šrapnel po cestě nepotká a cíle dotáhneme.
Patria.cz: Na podrobnosti k výhledu pro rok 2020 je asi ještě brzy. Přesto, dají se jmenovat některé již nyní známé okolnosti?
Víme, kde se zhruba mohou pohybovat náklady. Trochu ochlazuje pracovní trh. To je dobře i špatně. Dobře je to podle mě v tom, že to bylo místy až panické. Scházeli lidé, třeba řidiči. Kamiony plné zboží v některém okamžiku stály na dvoře, nebylo, kdo by je odvezl. To už snad máme za sebou.
Předvídat tržby se dá ale velmi těžko. Připravujeme se, ať máme nabito.
Patria.cz: Naznačíte nějakou aktualitu, na kterou se chystá?
Pracujeme na přípravě mnoha projektů, ale prozrazovat zatím nebudeme. Zdaleka ne všechny se podaří zrealizovat. Z pohledu akvizic vnímáme velký rozdíl mezi naším aktuálním tržním oceněním a našimi očekáváními, resp. přesvědčením o naší hodnotě.
Patria.cz: V prezentaci jednoho z Vašich kolegů zaznělo, že je v některých ohledech na limitech. Zmínil segment HoReCa, ve kterém jste se dostali na vyšší procento, než jste očekávali. Kde vnímáte „limity růstu“?
Nemyslím si, že bychom byli na limitech. Dívali jsme se na to, že chceme být jedničkou v HoReCa. Na Slovensku jsme se dostali ke 40 procentům trhu. Máme mix silných značek a poskytujeme kvalitní servis, což je v segmentu HoReCa neméně důležité. Přímá distribuce, přímý vztah s klientem a profesionálně udělaný dodavatelský řetězec nám umožňují dále růst.
Podíl Kofola ČeskoSlovensko na trhu HoReCa:
Zdroj: Prezentace společnosti Kofola ČeskoSlovensko pro investory
Patria.cz: Pokud jsme dobře pochopili vyjádření v průběhu prezentace: pokud uvažujete o novém segmentu, trhu, značce, cílíte všude na pozici jedničky či dvojky?
To je taková naše lesson learned, zkušenost z minulého projektu, kterou si odnášíme dál. V Polsku jsme byli někde uprostřed a měli šanci udělat ještě jednu větší akvizici. Když se nepodařila, řekli jsme si, že není na co čekat a z trhu odešli.
Náš příběh na trhu se odvíjí od určité kotevní značky, která je silná a všudypřítomná. My umíme ten brand zlepšit a rozvíjet systém kolem něj. Dařilo se nám to s v Čechách a na Slovensku, daří se to s Radenskou ve Slovinsku a teď v Chorvatsku. To je ta zmíněná jednička nebo dvojka.
Patria.cz: Jak okomentujete Váš závazek a budoucí výhled směrem dividendy?
S tím, jak držíme celkovou prognózu hospodaření, držíme také náš závazek pro dividendu.
Patria.cz: Tedy stabilita?
Ano, a to je vlastně náš cíl. Jsme přesvědčeni, že to, jak můžeme cenu akcie dlouhodobě podpořit, je být plynule stabilní, možná mírně rostoucí. Nedělat v obchodní rovině žádné divočiny, psí kusy. Přinášet pořád dividendu, kterou naši investoři očekávají. A vším, co děláme, potvrzovat to, že naše firma sdílí silné hodnoty a stojí na pevných základech.
Jannis Samaras (*1971)
Český podnikatel, který se narodil v Československu řeckým rodičům s obchodním duchem. Svého otce Kostase dodnes považuje za svůj hlavní podnikatelský vzor. V roce 1990 založili rodinnou firmu v Krnově, kde později koupili od státního podniku Nealko Olomouc malou sodovkárnu a pustili se do výroby sycených nápojů. V roce 2002 firma koupila obchodní známku a originální recepturu nápoje od společnosti Ivax a obchodní název společnosti v ČR a na Slovensku se mění na a.s.
Z malé rodinné firmy se stala jedním z nejvýznamnějších výrobců nealkoholických nápojů ve střední Evropě. Dnes působí ČeskoSlovensko na 5 trzích Evropy a pokračuje nejen v oživování a rozvoji tradičních a lokálních značek, ale i v dalším rozšiřování portfolia.
Volný čas si CEO Kofoly rezervuje především pro rodinu, manželku a své čtyři děti. A jeho osobní motto? "Když ji miluješ, není co řešit."
Rozhovor byl uskutečněn ve středu 11. září a vedli jej Josef Němeček a Jana Knechtlová.