Tržby tuzemských obchodníků v posledním měsíci loňského roku vzrostly o 4,8 % a shodou okolností stejně rychle rostly i za celý rok 2019. Potvrdila se tak očekávání, že loňské Vánoce byly prozatím těmi neštědřejšími v historii ČR.
Pokud se podíváme na samotný prosinec tak rozhodně nepřinesl žádnou změnu dosavadních trendů. Ve větší míře se reálně utrácelo především za elektroniku a vybavení domácností. Naproti tomu za potraviny jsme tentokrát utratili jen o necelé procento více než v prosinci 2018.
Spotřebitelé rovněž stále více nakupují na internetu, a tak v závěru roku si tyto obchody připsaly dalších skoro dvacet procent. Za celý rok se tak jejich tržby zvýšily reálně o 18,3 %, takže boom eshopů zdaleka nekončí a vlastně jejich růst zatím ani nekulminuje s tím, jak se rozšiřuje jejich pole působnosti a mění i chování spotřebitelů.
Růst maloobchodních tržeb je dalším potvrzením faktu, že naši ekonomiku táhne nahoru především spotřeba domácností. Ta byla loni hlavním motorem růstu HDP a nepochybně jím zůstane i v letošním roce. Počítáme však, že půjde o růst výrazně pomalejší, už proto, že dochází ke zpomalování růstu reálných mezd a finanční síla českých domácností neporoste tak svižně jako doposud.
Zásadní roli bude i nadále sehrávat nálada spotřebitelů, respektive jejich případný (třeba i neodůvodněný) strach ze zhoršování celkové ekonomické situace.
