Mimořádná valná hromada německých aerolinek schválila vládní záchranný balík v celkové výši devíti miliard eur (241 miliard Kč). Největší letecká společnost v Evropě se tak vyhnula riziku bankrotu, který by jí jinak v důsledku koronavirové krize hrozil. Ještě do středy přitom nebylo jisté, jestli státní pomoc nezablokuje jeden z velkých akcionářů firmy.
"Stabilizační balík je klíčový pro naši budoucnost," vzkázal dnes šéf Lufthansy Carsten Spohr akcionářům, kteří ho kvůli pandemii sledovali jen na dálku přes internet. "Prosíme vás o souhlas s opatřeními, a tím vás neprosíme o nic menšího než o souhlas se záchranou německé Lufthansy," poznamenal také třiapadesátiletý manažer, podle něhož jde o historický okamžik pro tradiční leteckou společnost.
Pro plán se nakonec vpodvečer vyslovilo 98 procent hlasujících akcionářů, jak firma uvedla na twitteru. Nutná byla většina dvoutřetinová.
Aerolinky se do vážných problémů po třech rekordních letech dostaly kvůli pandemii nemoci covid-19. Aby přežily, jsou nuceny přijmout mimořádná opatření. Firma uvažuje o tom, že propustí na 22.000 zaměstnanců, což odpovídá 16 procentům z celkového počtu 138.000. Aby se vyhnula insolvenci, požádala také o pomoc německou vládu.
Plán spolkové vlády počítá s tím, že stát v letecké společnosti za zhruba 300 milionů eur (osm miliard Kč) získá 20procentní podíl a dvě místa v dozorčí radě. Německý fond pro hospodářskou stabilizaci WSF navíc do Lufthansy investuje 5,7 miliardy eur (153 miliard Kč) prostřednictvím tiché účasti, což znamená, že získá kapitál bez hlasovacích práv. Firmě také stát spolu se soukromými bankami poskytne syndikovaný úvěr až tři miliardy eur (80 miliard Kč).
"Jsme rádi, že nám stát dává perspektivu budoucnosti," poznamenal dnes také Spohr, který počítá s tím, že státu šest miliard eur i s úroky co nejrychleji splatí. Rychle musí aerolinky peníze vracet i klientům, kterým byly stornovány lety. Zhruba miliardu eur (27 miliard Kč) už společnost vyplatila, další přibližně miliardu jí vyplatit zbývá. Spohr věří, že se to povede do zhruba šesti týdnů.
Na německé politické scéně panovala na záchranném balíku poměrně široká shoda. Ministr financí Olaf Scholz ještě před hlasování označil návrh za dobrý a jeho přijetí ocenil. Vyjádřil také přesvědčení, že balík chrání i oprávněné zájmy daňových poplatníků.
"Je to velmi, velmi dobrá zpráva. Dobrá pro společnost, dobrá pro pracovníky Lufthansy a dobrá pro Německo," řekl po hlasování Scholz. Uvedl, že aerolinky jsou v jádru zdravé, ale tvrdě na ně dopadly následky pandemie. "Nyní se mohou soustředit na zotavení," uvedl.
Ministr dodal, že investice letecké společnosti nemohou nést daňoví poplatníci, proto je zapojení státu pouze dočasné. Jakmile bude dopravce opět v dobré kondici, vláda svůj podíl opět prodá. Scholz poznamenal, že věří, že prodej podílu by pro stát mohl mít i menší zisk.
S opatřeními dnes vyjádřila souhlas i Evropská komise. Ta v rozhodnutí, které se chystá napadnout konkurenční letecká společnost Ryanair, stanovila mimo jiné podmínku, že se vzdá práv na 24 odletů a přistání na letištích ve Frankfurtu nad Mohanem i v Mnichově, která jsou jejími hlavními základnami. Konkurenčním aerolinkám to umožní si na těchto vzdušných přístavech vybudovat širší základnu.
Že akcionáři letecké společnosti vládní plán přijmou, nebylo až do středy jisté, protože ohledně něj klíčový akcionář - Heinz Hermann Thiele - vyjadřoval nelibost. Ve středu ale miliardář oznámil, že bude hlasovat pro návrh. Thiele drží v Lufthanse 15,5 procenta akcií.
Akcie Lufthansy i v důsledku toho včera výrazně zpevnily, když uzavřely na 9,6 eura za kus, což představuje nárůst o sedm procent.
Pomoc leteckým společnostem schválila Francie, Německo či Norsko
O záchraně letecké společnosti se debatuje také v Česku, kde je v potížích dopravce Smartwings. Tyto aerolinky, jejichž součástí jsou i ČSA, potřebují možná až dvě miliardy korun. Podle ministra dopravy Karla Havlíčka by akcionáři měli poskytnout zhruba dvě třetiny potřebné částky, zbylou třetinu pak stát formou garance za komerční úvěr.
Francie poskytne 15 miliard eur (asi 401 miliard Kč) na pomoc leteckému a kosmickému průmyslu. Plán, který představil ministr hospodářství Bruno Le Maire, zahrnuje přímé vládní investice, dotace, půjčky a záruky za úvěry. Celková částka zahrnuje i pomoc letecké společnosti Air France a výrobci letadel Airbus. Pomoc počítá se sedmi miliardami eur, které už vláda slíbila poskytnout aerolinkám Air France, a také s podporou pro urychlení stávajících objednávek na tankovací letadla od Airbusu a dalšího vojenského vybavení.
Italská vláda v březnu oznámila, že převezme plnou kontrolu nad aerolinkami Alitalia, které jsou od května 2017 pod zvláštní správou. Podle italského ministra průmyslu Stefana Patuanelliho by letecká společnost jinak kvůli koronavirové krizi zkrachovala.
Nizozemská část skupiny , aerolinky KLM, obdrží od vlády dvě až čtyři miliardy eur, uvedl nizozemský ministr financí Wopke Hoekstra.
Nízkonákladová letecká společnost Norwegian Air Shuttle si u norské vlády zajistila státní garance za úvěry v objemu tří miliard norských korun (NOK; 7,5 miliardy Kč). Pomoc je součástí plánu restrukturalizace, který má firmě pomoci přežít krizi způsobenou koronavirem. Leteckou společnost tak převzali její věřitelé, mezi nimiž je i banka, nad kterou má kontrolu čínská vláda. Akcionáři, držitelé dluhopisů a pronajímatelé v minulých týdnech souhlasili s návrhem na přeměnu dluhopisů za 12,7 miliardy NOK (32 miliard Kč) na akcie, což byl nutný krok, pokud si firma chtěla zajistit státní garance.
Rakouská vláda se minulý týden dohodla, že aerolinkám Austrian Airlines, které jsou rakouskou divizí německé letecké společnosti , poskytne státní pomoc v hodnotě 450 milionů eur (12 miliard Kč). Dalších 150 milionů eur aerolinky v rámci dohody obdrží od Lufthansy. Státní pomoc bude zahrnovat kapitálovou injekci 150 milionů eur a záruky za úvěry v objemu 300 milionů eur.
Skandinávské aerolinky SAS by měly podle plánu, který na konci dubna schválila EK, dostat pomoc v podobě garancí v celkové hodnotě 137 milionů eur (3,6 miliardy korun).