Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Elektromobily stále v nevýhodě, mezera se ale zmenšuje

Elektromobily stále v nevýhodě, mezera se ale zmenšuje

04.04.2022 6:11
Autor: Redakce, Patria.cz

Elektromobily mají nyní největší dojezd v historii, ale vozy s tradičními spalovacími motory jsou na tom stále znatelně lépe. To samé platí o počátečních nákladech a v neposlední řadě o pohodlnosti při čerpání paliv, respektive dobíjení vozu. Tak shrnují závěry své studie ekonomové z Fedu v Dallasu. V ní se nezaměřují jen na dvě skupiny aut, elektromobily a ty se spalovacím motorem, ale první skupinu rozdělují na Teslu a „ty ostatní“.

Tesla má historicky větší dojezd než ostatní elektromobily, i když rozdíl se postupně smazává. Ekonomové tvrdí, že medián dojezdu u elektromobilů v roce 2012 bez Tesly byl 75 mil, v roce 2021 se již pohyboval kolem 225 mil, což představuje 200% růst. U Tesly medián vzrostl z 265 mil na 326 mil. Typický vůz se spalovacím motorem přitom v USA disponuje stále dojezdem na jedno natankování pohybujícím se kolem 395 mil.

Ekonomové poukazují na výsledky různých studií, kdy dojezd záleží na řadě faktorů včetně teploty a průměrné cestovní rychlosti. V reálném provozu jsou také baterie často nabíjeny pouze na 80 – 90 %. S dojezdem přesahujícím 200 mil by ale elektromobily měly být nyní použitelné pro běžné potřeby americké domácnosti, i když „by stále zápasily s delšími jízdami, u kterých běžný vůz se spalovacím motorem nemá problémy.“

V neposlední řadě u zákazníků rozhoduje rychlost doplnění nádrže, respektive nabití elektromobilu. Ta se může u jednotlivých vozů a modelů výrazně lišit i v závislosti na typu nabíjecí stanice. Ty nejrychlejší jsou nyní schopny dodat během jedné hodiny energii potřebnou pro ujetí 10 – 20 mil. Rychlonabíjecí stanice se stejnosměrným proudem pak dokážou i tu největší baterii dobít zhruba za půl hodiny s tím, že za nabití se považuje posun z 20 % na 80 %. I tyto stanice ale potřebují více času než doplnění nádrže u vozů se spalovacím motorem.

Ekonomové pokračují s tím, že pro spotřebitele je v konečném důsledku rozhodující cena, a proto rozdělili vozy podle ceny s ohledem na jejich dojezd. V tomto ohledu zlevňují jak vozy od Tesly, tak další elektromobily. Pokud ceny očistíme o inflaci, pak v roce 2015 průměrná cena elektromobilu dosáhla 554 dolarů na jednu míli dojezdu, v roce 2021 to bylo 214 dolarů na jednu míli, což reprezentuje 61% změnu. Tesla byla v roce 2021 na 173 dolarech na míli dojezdu, v roce 2012 na 352 dolarech za míli. Jenže tato čísla se stále nacházejí pod cenou za vozy se spalovacím motorem, která se podle ekonomů nyní pohybuje kolem 133 dolarů za míli.

V USA jsou ceny elektrické energie podle ekonomů v domácnostech stále výrazně nižší než ve většině komerčních dobíjecích stanic. Dobíjení doma je pak „obvykle levnější než naplnění nádrže“. Elektromobily pak stále tvoří „malou, ale rostoucí část celkového počtu automobilů na silnicích.“ V posledních deseti letech u nich nastal velký rozvoj, avšak stále přetrvává mezera, co se týče dojezdu a pohodlnosti dobíjení a také ceny. Takže bude zřejmě třeba dalšího zlepšení předtím, než dojde k masovějšímu přesunu tímto směrem.

Zdroj: Dallas Fed


 

Čtěte více:

Bloomberg: Analytici se neshodnou, zda na trhu bude dostatek lithia
09.02.2022 11:28
Analytici se nedokážou shodnout, zda bude na trhu dostatek lithia. Ten...
Honda a Sony budou společně vyrábět elektromobily
04.03.2022 14:44
Dvě velké japonské společnosti spojují své síly kvůli společné výrobě ...
Muskův sen o levných elektromobilech ohrožuje ruská invaze
07.03.2022 17:36
Růst cen surovin, který ještě umocnila invaze ruských vojsk na Ukrajin...
Perly týdne: Skrytý medvěd na akciovém trhu a co ukazuje indikátor švýcarských hodinek
18.03.2022 12:22
Vysoké ceny ropy by mohly podpořit posun k elektromobilům, ale podle ...
Tesla otevřela u Berlína svou první továrnu v Evropě
22.03.2022 17:01
Americká společnost Tesla dnes oficiálně otevřela svůj nový závod na e...

Váš názor
  • Asi starý článek
    04.04.2022 8:49

    Tesla zdražila. Z 42 tis na 49 tis. El auta jsou tak drahá od spalovacích, že ten rozdíl by se mohl použít na zaplacení ceny syntetických paliv. Zůstanou výhody spalovacího auta a odstraní se závislost na ropě nebo kovech kde je nedostatek horší než u ropy.. Nemusí se budovat nabíječky, tahat silnější kabely. Za dotace se můžou postavit výroby syn. paliv. nebo dotovat cena. Když by se na výrobu použila elektřina z OZE tak by se z aut mohli odstranit nesmysli řešící co2 a byly ještě levnější a lehčí tedy ještě s menší hmotnosti a tedy spotřebou a tedy levnějším provozem.
    HenryFord
    • Re: Asi starý článek
      04.04.2022 10:17

      Jiná než elektrická auta již v rodině nepoužíváme. Na firmě to dělá 50 na 50 a já osobně jezdím po Evropě také EV :)
      Skladník
      •  
        04.04.2022 10:25

        To nic nemění na tom že je to ekonomický a bezpečnostní nesmysl.
        HenryFord
        •  
          04.04.2022 13:06

          Bezpečnostní určitě ne a ekonomicky to zrovna u mne smysl dává :)
          Skladník
Aktuální komentáře
27.05.2025
18:00Proč internetové nadšení zvedalo evropské akcie a AI tak nečiní?
17:29Tvrdá bitva technologických gigantů o každý zlomek pozornosti
17:20Spotřebitelská důvěra v USA se v květnu poprvé za šest měsíců zvýšila
17:19Akcie pokračují v rally  
15:32ČNBlog: Jak dopadne vlna refixací a refinancování hypoték na české domácnosti?
15:04e15: Pilulka chystá prodej většiny svých kamenných lékáren řetězci Dr. Max
13:49EDU II podala soudu návrh na zrušení předběžného opatření k Dukovanům
13:42Nvidia ve středu reportuje čísla za první kvartál. Co od výsledků očekávat?
13:41Tchaj-wanský výrobce čipů TSMC letos otevře pobočku v německém Mnichově
13:15Footshop a.s.: Pozvánka na řádnou valnou hromadu
12:12Evropská unie schválila změny emisních norem, automobilky získají více času
11:45WOOD & Company: Zpráva pro investory za 1Q 2025 - Realitní podfondy
11:44Analytický radar: Colt CZ podle Jakuba Blahy spojuje růstový potenciál i dividendový výnos
11:14Japonské dluhopisy se zvedají a pomáhají zlepšit náladu i na západních trzích  
11:10Důvěra spotřebitelů v německou ekonomiku se mírně zlepšila, uvedly instituty
11:01RMS Mezzanine, a.s.: Oznámení o rozhodovaní VH společnosti písemnou formou mimo zasedání
10:54Za růstem prodejů aut v EU stojí hybridy a elektromobily, Tesla se však propadá
9:13Rozbřesk: Maďarská MNB podrží úrokové sazby na vysokých 6,50 %
8:37EU a USA pokračují v obchodních jednáních, Thyssenkrupp se restrukturalizuje a futures jsou v zeleném  
6:41FX Strategie: ECB sníží sazby a svojí rétorikou bude zisky eurodolaru raději brzdit  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
14:00HU - Jednání MNB, základní sazba
14:30USA - Objednávky zboží dlouh. spotřeby, m/m
16:00USA - Index spotř. důvěry Conference Board