Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Česko navrhuje Evropské komisi mírnější pravidla pro emise aut a odklad případných sankcí

Česko navrhuje Evropské komisi mírnější pravidla pro emise aut a odklad případných sankcí

21.02.2025 12:02, aktualizováno: 21.2. 12:59
Autor: ČTK

Aktualizováno

Česko navrhlo Evropské komisi zmírnění požadavků na snížení emisí pro nově vyráběná auta. Nově by automobilky měly vykazovat plnění emisních limitů za pětileté období a nikoliv každý rok. Případné sankce za nesplnění cílů by se také vyměřovaly až po pěti letech, tedy po roce 2029. V rámci tohoto pětiletého období by se měly emise snížit o 15 procent. Na dnešní tiskové konferenci to uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Vysoké sankce za neplnění emisních cílů stanovené pro letošní rok ohrožují podle premiéra Petra Fialy (ODS) konkurenceschopnost a životaschopnost evropského automobilového průmyslu. Evropská komise proto musí podle premiéra přehodnotit svoje nereálné požadavky, které mohou znamenat horší dostupnost evropských vozidel a ohrožení pracovních míst v autoprůmyslu. Pro letošek platí limit pro průměrné emise CO2 u vyráběných aut v jednotlivých automobilkách na úrovni 93,6 g/km, což je o 19 procent méně než loni. Pokuta je pak 95 eur (zhruba 2380 Kč) za každý gram nad limit krát počet registrovaných vozidel.

"Navrhovali jsme zrušení pokut, ale jako přijatelný kompromis se jeví zavedení pětiletého průměrného referenčního rámce na roky 2025 až 2029 pro 15 procentní snížení emisí. Tento návrh umožňuje výrobcům prokazovat shodu na víceleté bázi, nikoli ročně. Zároveň neomezuje stávající cíl snížení emisí CO2 a nesnižuje celkový počet elektromobilů uvedených na trh EU v následujících letech,“ uvedl Kupka.

"Je potřeba změnit podmínky, které nyní brání evropským automobilkám dohánět technologický náskok konkurence. Musíme zajistit pro občany dostupné evropské automobily a zachovat tisíce pracovních míst v automobilovém průmyslu,“ dodal Kupka. Podle něj by sankce za neplnění emisí omezily investice automobilek do dalších inovací a zdražily jejich výrobu. Například výroba elektromobilů v Evropě je podle něj o 30 procent dražší než v Číně.

Na aktuální strategický dialog s automobilkami má navázat Průmyslový akční plán EU pro automobilový sektor, který bude obsahovat konkrétní prosazované změny. Tento plán má začátkem března předložit eurokomisař pro udržitelnou dopravu a cestovní ruch Apostolos Tzitzikostas.

Úspěšný boj proti klimatickým změnám nelze podle ministra dopravy vést bez konkurenceschopného a životaschopného průmyslu. Podle Kupky je potřeba nejen zabránit hrozícím vysokým pokutám za neplnění klimatických cílů, ale také rychleji revidovat zákaz spalovacích motorů v roce 2035. K iniciativě České republiky a Itálie se přidaly i Francie a Německo. Zákaz spalovacích motorů by se podle Kupky mohl revidovat v druhé polovině letošního roku a ne až v roce 2026, jak bylo původně plánováno.

Kupka také zmínil, že vláda dál pracuje na podpoře vzniku takzvané gigafactory pro výrobu baterií do aut. "V krátkém čase se ukáže, že budeme mít možnost vyrábět baterie i u nás," uvedl.

Evropský automobilový průmysl je klíčovým odvětvím, které tvoří sedm procent HDP Evropské unie. V současnosti zaměstnává v celé EU 13 milionů lidí. V Česku se podílí na HDP devíti procenty, tvoří 34 procent zpracovatelského průmyslu a 24 procent exportu. Přímo či nepřímo zaměstnává 500.000 lidí.

Iniciativa v autoprůmyslu je dalším počinem Česka při vytváření tzv. Aliance pro konkurenceschopnost, v rámci které se spojuje s dalšími zeměmi k prosazování konkrétních cílů pro udržení konkurenceschopnosti Evropy. Alianci podle Fialy buduje Česko spolu s Itálií, Slovenskem, Polskem, Rakouskem, Rumunskem a Bulharskem. "Usilujeme o zapojení Německa, Francie a dalších států," dodal. Česko se chce s dalšími zeměmi ve střednědobém a dlouhodobém horizontu zasadit o posílení surovinové bezpečnosti, snížení cen energií nebo omezení byrokracie o více než navrhovaných 25 procent.

Mezi dalšími prosazovanými návrhy pro autoprůmysl je omezení evropských dotací jen na budování infrastruktury nebo podporu inovací, zavedení technologické neutrality bez zákazů nebo upřednostňování některých řešení a pružný legislativní rámec pro technologické novinky, zejména využití AI a autonomních systémů řízení.


Čtěte více:

Nevyrobit dva miliony aut nebo platit pokuty v řádu miliard eur. Evropské sdružení výrobců aut tlačí na odklad dalších emisních pravidel
13.09.2024 12:25
Evropská unie by měla pomocí mimořádných předpisů o dva roky odložit z...
Rozbřesk: Evropský automotive pod tlakem asijské konkurence a emisních cílů, sázky na 50bodové snížení sazeb Fedu dále vzrostly
17.09.2024 9:07
Evropský automotive čelí prohlubující se krizi. Produkce zůstává na ro...
IEA: Investice do nízkoemisního vodíku sílí, kapacita i poptávka jsou ale nízké
02.10.2024 10:20
Investice a projekty zaměřené na nízkoemisní vodík jsou na vzestupu. K...
Rozbřesk: Budíček v Bruselu aneb dočkáme se mírnějších penalizací pro automotiv v roce 2025?
27.01.2025 9:08
Evropská komise se podle posledních zpráv probouzí a snaží se učinit s...
Ifo: Nálada v německém automobilovém průmyslu se v lednu opět výrazně zhoršila
05.02.2025 12:54
Nálada v německém automobilovém průmyslu se na začátku roku opět výraz...
Evropské firmy nejvíce ohrožené Trumpovými cly? Farmacie a automobilky
14.02.2025 11:00
Evropské zisky budou ohroženy, pokud se naplní celní plány amerického ...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
21.04.2025
17:27Když ECB snižuje sazby, měl by Fed?
17:02Velikonoční Wall Street pod tlakem. Trumpovy útoky na předsedu Fedu znepokojují investory, pomlázku si odnášejí těžaři zlata  
14:45Co radí Buffett během tržních turbulencí? Udržte si hlavu na krku a budete odměněni
12:03O co jde ve sporu mezi Trumpem a Harvardem?
9:10Mester: Fed by měl vážit, co je vlastně nyní v jeho moci
9:05Peking varoval před obchodními dohodami s USA, které by poškodily Čínu
9:03Trump vyjádřil naději, že Ukrajina a Rusko tento týden uzavřou dohodu
8:51Trump věří v dohodu mezi Ukrajinou a Ruskem již tento týden, americké futures jsou v červeném  
20.04.2025
9:38Víkendář: Pro Američany je snazší obviňovat cizí země, než brát vážně své domácí problémy
19.04.2025
9:35Víkendář: Kdo má pravdu ve sporech o cla?
18.04.2025
17:17Zachrání trh „likvidita“?
13:31Perly týdne: Dedolarizace a Fed neochotný sanovat důsledky hloupé obchodní války
9:53Zisk Netflixu v prvním čtvrtletí stoupl o 24 procent, překonal očekávání
6:06Invesco: Státní dluhopisy, nálada a zisky. Co by investoři měli sledovat?
17.04.2025
22:04Obavy z nových kroků administrativy prezidenta USA, i tak by se dal shrnout závěr obchodování na Wall Street  
17:32Šéfka MMF: Trumpova cla zpomalí hospodářský růst, ale nezpůsobí globální recesi
17:28Skororecese a pak zase nájezd na potenciál…
16:55Vytvoří americké akciové indexy nová roční minima?  
15:53Pilulka na hubnutí od Eli Lilly ukazuje prvotní úspěchy. Akcie rostou o 16 pct
14:49ECB snížila sazby o čtvrt procentního bodu. Lagarde upozorňuje na brzdy pro evropskou ekonomiku

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data