Hledat v komentářích

Investiční doporučení

Výsledky společností - ČR

Výsledky společností - Svět

IPO, M&A

Týdenní přehledy

 

Detail - rozhovor
Šéf Kofoly Jannis Samaras: V lokálnosti vidím přidanou hodnotu

Šéf Kofoly Jannis Samaras: V lokálnosti vidím přidanou hodnotu

17.09.2019 7:07
Autor: Redakce

Lokální značky pro lokální lidi a návrat utracených peněz do lokální ekonomiky. Tak vidí přidanou hodnotu společnosti Kofola ČeskoSlovensko její většinový vlastník a výkonný ředitel Jannis Samaras. Být dlouhodobě stabilní a nedělat „obchodní divočiny“ vnímá jako jeden z léků pro cenu akcie, která je obchodována stále výrazně pod cenou z IPO a podhodnocena jak pohledem samotné firmy tak některých investorů a analytiků. O výhledu a také o Polsku, odkud se firma de facto stáhla, hovořil s Patria.cz Jannis Samaras na okraj setkání investorů s vedením Kofoly, které ve středu 11. září v Praze uspořádal obchodník s cennými papíry Patria Finance.

Patria.cz: Čeho si nejvíce ceníte na Kofole jako firmě? Co je pro Vás osobně měřítkem úspěchu?

Silných značek a toho, že pro konzumenta jsme díky těmto značkám zajímaví. Že nás v mnoha situacích preferuje před konkurencí, protože je tu ten jeho produkt, věří naší kvalitě a bavíme ho.

Patria.cz: Co je pro Vás osobně měřítkem, odrazem úspěchu Kofoly?

Je to to, co reprezentujeme. Naše značky i firma reprezentují lokální přístup k byznysu, polaritu ke globálním značkám, globálním firmám a globálnímu řízení. Lokální inovace, lokální management, lokální myšlení a schopnosti realizovat některé věci mnohem lépe než globální firmy. Toto nás baví a bereme to jako závazek, že peníze, které Češi dají za naše značky, se vrátí zpátky do regionů. Domnívám se, že to je naše přidaná hodnota pro celou ekonomiku. V podstatě se dá říci, že jsme největší byznys v FMCG (rychloobrátkovém zboží) s ústředím na Moravě (úsměv).

Patria.cz: Kdo je Vašima očima Váš klíčový zákazník? Jakou v čase pozorujete proměnu v přístupu zákazníků? Jak se jejich očekávání posouvají a proměňují v čase? Čím Vás překvapují?

Průřezově lze říci, že naši hlavní zákazníci jsou Čechoslováci. Cílová skupina nám mládne a nám se daří udržet naše značky relevantní i pro dorůstající, mladou generaci. Toto je podle mě také úkol: zabránit tomu, aby značka zestárla. Snažíme se vytvářet produkt pro lidi čím dál více autentický: uchopit všechny průmyslové procesy a zhmotnit je do něčeho, čemu může člověk dobře porozumět. Znamená to, že vstupy nevozíte například ze Švýcarska a pak to někde smícháte. Myslím si, že vidět, kde a jak roste to, co je v našich produktech, bude mít do budoucna hodnotu pro mladší generaci, která začíná přemýšlet nad věcmi, nad kterými naše generace tolik nepřemýšlela.

Patria.cz: Kterými cestami především chcete vést další růstovou strategii firmy?

Pořád si myslíme, že máme v ČeskoSlovensku prostor v našem základním byznyse. Určitě chceme dál rozvíjet segment „Čerstvé“, který doposud pořádně neexistuje a my jej v podstatě budujeme. To je spousta práce, ale je to proto také velká šance. Z produktových segmentů to jsou suché nápoje, tedy čaje, a nyní po akvizici Café Reserva nově káva pro HoReCa segment, a pak náš adriatický region. Když to tedy takto rozdělíme, tak máme čtyři hlavní nohy: ČeskoSlovensko - nápoje, Adriatic – nápoje, Čerstvé a Suché.

Pravdou je také to, že cesta vás vede. Vždy, když vyjdeme na horizont, tak zjistíme, že tu je dalších třicet křižovatek. Celkově se ale snažíme udržet si svoje hřiště vykolíkované.

0 

CEO Kofoly Samaras na setkání s vybranými investory, uspořádaném společností Patria Finance, odpovídá na dotazy z publika (středa 11. září, Foto: Patria.cz)

Patria.cz: Jak se potýkáte se soudobými trendy v podobě omezování cukru a plastových obalů? Pozorujete v tomto směru změny u zákazníků?

Je to silný trend. Doposud se dotýkal spíše úzké skupiny zákazníků, ale sílí a bude dál růst. My jako jedna z mála firem v našem segmentu například systematičtěji měříme uhlíkovou stopu. Máme parametr prodeje „bez obalu“, což je vratný obal – sklo nebo KEG, a snažíme se, aby tento poměr rostl. Zhruba 13 procent produkce prodáme ve vratných obalech, možná nejvíc ve srovnání s konkurenty v našem byznysu v ČeskoSlovensku.

Nejsilnějším trendem podle mě je, že většina technologií na měření škodlivin se hodně posunula dopředu, zásadně zlevnila. Rozbory se tak dnes dají dělat jako na běžícím pásu a jsou dostupné, takže za pár let všichni jednoduše uvidíme a budeme se divit, co jíme a pijeme - že kvalita není úplně nejlepší. Myslím si, že v tomto nás všechny čeká spousta práce.

Toto je pro nás vidět například v Lerosu: Standardy pro provoz i obsah čajů jsou zde nasazeny vysoko, jde o farmaceutický provoz. Za suroviny platíme opravdu hodně peněz. V testech jste ale také nikdy neviděli, že by čaje Leros obsahovaly například pesticidy, na rozdíl od některé konkurence. Vypěstovat bylinu, aby v ní nebyl plevel nebo ony pesticidy, je hodně těžké a hodně drahé. My vidíme závazek v tom, že budeme pokračovat v odstraňování dalších látek, o kterých víme, že v produktech jsou, jako například konzervanty. To děláme systematicky a dlouhodobě, suroviny přísně kontrolujeme. Část z nich si už pěstujeme sami nebo s obchodními partnery.

Patria.cz: Pro naše čtenáře a zaměření serveru Patria.cz se pojďme otočit k vývoji hospodaření. Máme za sebou více než dva měsíce ze třetího kvartálu, letní sezóna je téměř za námi. Jste už nějakým způsobem schopen ji zhodnotit a srovnat, jak tento vývoj zapadá do výhledu pro celý rok?

Svou prognózu držíme. Letošní léto bylo jiné než to loňské. Věříme tomu, že nás žádný šrapnel po cestě nepotká a cíle dotáhneme.

Patria.cz: Na podrobnosti k výhledu pro rok 2020 je asi ještě brzy. Přesto, dají se jmenovat některé již nyní známé okolnosti?

Víme, kde se zhruba mohou pohybovat náklady. Trochu ochlazuje pracovní trh. To je dobře i špatně. Dobře je to podle mě v tom, že to bylo místy až panické. Scházeli lidé, třeba řidiči. Kamiony plné zboží v některém okamžiku stály na dvoře, nebylo, kdo by je odvezl. To už snad máme za sebou.

Předvídat tržby se dá ale velmi těžko. Připravujeme se, ať máme nabito.

Patria.cz: Naznačíte nějakou aktualitu, na kterou se Kofola chystá?

Pracujeme na přípravě mnoha projektů, ale prozrazovat zatím nebudeme. Zdaleka ne všechny se podaří zrealizovat. Z pohledu akvizic vnímáme velký rozdíl mezi naším aktuálním tržním oceněním a našimi očekáváními, resp. přesvědčením o naší hodnotě.

Patria.cz: V prezentaci jednoho z Vašich kolegů zaznělo, že Kofola je v některých ohledech na limitech. Zmínil segment HoReCa, ve kterém jste se dostali na vyšší procento, než jste očekávali. Kde vnímáte „limity růstu“?

Nemyslím si, že bychom byli na limitech. Dívali jsme se na to, že chceme být jedničkou v HoReCa. Na Slovensku jsme se dostali ke 40 procentům trhu. Máme mix silných značek a poskytujeme kvalitní servis, což je v segmentu HoReCa neméně důležité. Přímá distribuce, přímý vztah s klientem a profesionálně udělaný dodavatelský řetězec nám umožňují dále růst.

Podíl Kofola ČeskoSlovensko na trhu HoReCa:

0 

Zdroj: Prezentace společnosti Kofola ČeskoSlovensko pro investory

Patria.cz: Pokud jsme dobře pochopili vyjádření v průběhu prezentace: pokud uvažujete o novém segmentu, trhu, značce, cílíte všude na pozici jedničky či dvojky?

To je taková naše lesson learned, zkušenost z minulého projektu, kterou si odnášíme dál. V Polsku jsme byli někde uprostřed a měli šanci udělat ještě jednu větší akvizici. Když se nepodařila, řekli jsme si, že není na co čekat a z trhu odešli.

Náš příběh na trhu se odvíjí od určité kotevní značky, která je silná a všudypřítomná. My umíme ten brand zlepšit a rozvíjet systém kolem něj. Dařilo se nám to s Kofolou v Čechách a na Slovensku, daří se to s Radenskou ve Slovinsku a teď v Chorvatsku. To je ta zmíněná jednička nebo dvojka.

Patria.cz: Jak okomentujete Váš závazek a budoucí výhled směrem dividendy?

S tím, jak držíme celkovou prognózu hospodaření, držíme také náš závazek pro dividendu.

Patria.cz: Tedy stabilita?

Ano, a to je vlastně náš cíl. Jsme přesvědčeni, že to, jak můžeme cenu akcie dlouhodobě podpořit, je být plynule stabilní, možná mírně rostoucí. Nedělat v obchodní rovině žádné divočiny, psí kusy. Přinášet pořád dividendu, kterou naši investoři očekávají. A vším, co děláme, potvrzovat to, že naše firma sdílí silné hodnoty a stojí na pevných základech.

0 

Jannis Samaras (*1971)

Český podnikatel, který se narodil v Československu řeckým rodičům s obchodním duchem. Svého otce Kostase dodnes považuje za svůj hlavní podnikatelský vzor. V roce 1990 založili rodinnou firmu v Krnově, kde později koupili od státního podniku Nealko Olomouc malou sodovkárnu a pustili se do výroby sycených nápojů. V roce 2002 firma koupila obchodní známku a originální recepturu nápoje Kofola od společnosti Ivax a obchodní název společnosti v ČR a na Slovensku se mění na Kofola a.s.

Z malé rodinné firmy se Kofola stala jedním z nejvýznamnějších výrobců nealkoholických nápojů ve střední Evropě. Dnes působí Kofola ČeskoSlovensko na 5 trzích Evropy a pokračuje nejen v oživování a rozvoji tradičních a lokálních značek, ale i v dalším rozšiřování portfolia.

Volný čas si CEO Kofoly rezervuje především pro rodinu, manželku a své čtyři děti. A jeho osobní motto? "Když ji miluješ, není co řešit."

Rozhovor byl uskutečněn ve středu 11. září a vedli jej Josef Němeček a Jana Knechtlová.


 
 

Čtěte více:

Tomáš Jaroš: Na prvním místě je aktivní a spokojený klient. Věřím, že robo bude revoluční
28.05.2019 17:31
„Od svého prvopočátku je Patria postavena na silně proklientské DNA, k...
Martin Kupka: V Patrii jsme posouvali vzhůru kvalitu služeb i podnikatelského prostředí. Přeji jí štěstí na lidi i na trh
10.06.2019 15:26
Patria Finance dokázala ve svých počátcích spojit americkou podnikatel...
Finanční ředitel ČEZ Martin Novák: Lithium může být jenom první krok
14.08.2019 12:37
Lithium je pro energetiku ČEZ jenom první krok. I kdyby průzkum možnos...
Ondřej Vlček, CEO Avastu: Navenek soutěžíme, uvnitř jsme ale tým. Ambicí je dál růst
26.08.2019 10:46
Ochrana soukromí před hackery a zabezpečení v internetu věcí. Dvě obla...
Jan Kovalovský: Krátkodobé tipy klienti oceňují, vynést dokázaly přes 50 % za rok
09.09.2019 10:57
Od úvodu loňského roku obchodník s cennými papíry Patria Finance v rám...

    Offline rozhovory
    Tomáš Holub (ČNB): Česká ekonomika je teď hodně duální. Export brzdí zahraničí, domov podporují státní peníze
    15.10.2019 16:06
    Tuzemskou ekonomiku bych dnes asi nejlépe popsal číslem 2,8 %. Růst je...
    Kasia Kiladis z Fidelity: Na trhu je spousta příležitostí, klíčový je fundament. IPO trh je bublina
    14.10.2019 5:57
    „Co se Evropy týče, tak výhled v krátkém až středním období je spíše ...
    Šéf Kofoly Jannis Samaras: V lokálnosti vidím přidanou hodnotu
    17.09.2019 7:07
    Lokální značky pro lokální lidi a návrat utracených peněz do lokální e...
    Jan Kovalovský: Krátkodobé tipy klienti oceňují, vynést dokázaly přes 50 % za rok
    09.09.2019 10:57
    Od úvodu loňského roku obchodník s cennými papíry Patria Finance v rám...
    Ondřej Vlček, CEO Avastu: Navenek soutěžíme, uvnitř jsme ale tým. Ambicí je dál růst
    26.08.2019 10:46
    Ochrana soukromí před hackery a zabezpečení v internetu věcí. Dvě obla...
    Finanční ředitel ČEZ Martin Novák: Lithium může být jenom první krok
    14.08.2019 12:37
    Lithium je pro energetiku ČEZ jenom první krok. I kdyby průzkum možnos...

    Online rozhovory

    Váš názor
    • Rozhovor
      18.09.2019 12:24

      Moc optimismu to tedy nepřineslo. Spíš naopak. :-/ uvidíme co výsledky a výhled do konce roku.
      JC
    • Ještě že jsem to prodal
      17.09.2019 8:30

      Vlastnil jsem ještě před pár týdny 3000 akcií – a udělal jsem pro slávu Kofoly, jednoho ze zdrojů české hrdosti, po světě asi více než kdokoliv jiný. Kdybych ty akcie stále měl, tyto názory pana ředitele by mě absolutně zděsily. Kofola je obdivovaná leckým ve světě, protože je objektivně v mnoha pohledech lepší než CocaCola a Pepsi. Má potenciál ke globálnímu růstu – což by pro Kofolu mohlo znamenat stonásobný nárůst hodnoty společnosti. Ale pan ředitel vidí přidanou hodnotu v "lokálnosti". Kde jako je? Všechny výrobky, které u nás opravdu fungují, se dají dobře vyvážet do celého světa. Pokud někomu vadí jejich doprava, tak se dají i vyrábět blíže místu používání nebo spotřeby – ale výroba by stále byla v českých rukou. Očividně iracionální názory jako "vidím přidanou hodnotu v lokálnosti" naznačují, že opakované chatrné finanční výsledky firmy asi vůbec nebyly náhodou, ale že je něco v jejím vedení fundamentálně špatně.
      Lumídek
      • Re:
        20.09.2019 16:31

        Kofola nemá šanci ani trošičku konkurovat na globálním trhu hráčům jako je Coca Cola nebo Pepsi. Proto se asi snaží sázet na tu lokálnost...
        qwer
      • Re: Ještě že jsem to prodal
        17.09.2019 13:49

        Příteli :-), jestli ty tu Kofolu nepřeceňuješ. V ČR / SR je to pojem, ale jinde za hranicemi je takových podobných limonád 13 do tuctu. A nemám na mysli jen kolovou formu, ale alpské země mají své almdudlery... atd. Ale možná ze mě mluví hlas někoho, komu Kofola už od malička nechutnala :-).
        Malý Mik
      • Re: Ještě že jsem to prodal
        17.09.2019 9:19

        Tak my v Krnově samozřejmě můžeme být na tuto řeckou firmu hrdí. Těžko ale soudit, jak to všechno dopadne. Shareholder Value asi nebude vysoká, proto akcie nevlastním.
        Pracovitý Prosecký
      • Re: Ještě že jsem to prodal
        17.09.2019 9:13

        Takový optimista na kofolu a ty si prodal?
        Velkamedvědice

    Nejčtenější zprávy týdne

    Jsme také na sociálních sítích

    Facebook Twitter Youtube RSS Slideshare

    Právě diskutujete

    Nejčtenější zprávy dne

    Nejdiskutovanější zprávy týdne

    Analýza dne

    Analytik Patria Finance k Philip Morris: Budoucnost bez kouře (nová cílová cena a doporučení)
    09.10.2019 9:53
    Philip Morris ČR (TABAK) představuje defenzivní hodnotovou a...více