Praha 6. září (ČTK) - Zájem o malé a mini vozy v tuzemsku klesá. Od ledna do srpna klesl prodej v této nejpočetnější kategorii o více než čtyři procenta na 43.772 vozů. Celkový prodej osobních aut přitom vzrostl o téměř sedm procent. Vyplývá to ze statistiky Svazu dovozců automobilů.
Podle odborníků se poptávka přesouvá k větším vozům v nižší střední třídě a k velkoprostorovým autům a terénním vozům, kde jsou letos proti loňsku nárůsty až o polovinu.
Na přesun zákazníků k větším vozům reagují výrobci zvýšenou nabídkou větších aut i zvětšováním rozměrů v rámci kategorií. Například nová Škoda Fabia je delší o dva centimetry, vyšší o pět cm a má větší kufr o 40 litrů. (
94 EUR, -1,05%) Twingo, který přijde na trh v polovině listopadu, je o 17 cm delší než jeho předchůdce, má větší zavazadlový prostor a míří z třídy mini vozů mezi malá auta.
Malé a mini vozy jsou cenově nejdostupnější kategorií aut. Cena nejlevnějších modelů nyní začíná pod 170.000
Kč. Například Hyundai Atos vyjde při nákupu na leasing na 164.900
korun, (
20 EUR, -0,46%) Panda na 169.900
Kč. Nové Twingo se v západní Evropě prodává za 7990
eur, tedy asi 223.000
korun. Jeho cenu v ČR firma nezveřejnila, ale podle generálního ředitele pobočky Bernarda Chretiena bude nižší, než u jeho předchůdce. Toho bylo možné pořídit od necelých 200.000
korun.
Nejprodávanějším malým autem je Fabia tuzemské Škody Auto s podílem téměř 46 procent. Na druhém místě je Thalia a na třetím (
115 USD, -0,49%) Yaris, oba s podílem blížícím se pěti procentům.