Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
CNN: Automobilový průmysl má za sebou zřejmě nejhorší rok za poslední desetiletí

CNN: Automobilový průmysl má za sebou zřejmě nejhorší rok za poslední desetiletí

4.1.2008 14:14
Autor: 

Většina výrobců aut v prosinci oznámila pokles prodejů, který přispěje k nejhorším celoročním tržbám od roku 1998; američtí výrobci i nadále zaostávají za importem.

Výrobci automobilů v prosinci oznámili nižší prodeje, čímž uzavřeli těžký rok, který byl pravděpodobně nejhorší za posledních deset let, když museli čelit vyšším cenám benzínu a klesající hodnotě domů.

Podle předběžných údajů Autodata byly tržby v automobilovém sektoru téměř o 3 % nižší než ve stejném období před rokem, a to i přesto, že se tržby ve srovnání s velmi slabým listopadem zvedly o téměř 18 %. Navzdory tomuto zlepšení klesly celoroční tržby o 2,5 %, což je nejnižší úroveň od roku 1998.

Tři tradiční velcí američtí výrobci zaostali za svými zahraničními konkurenty a domácí značky jen s obtížemi přetlačily importované značky, když jejich podíl v prosinci dosáhl 50,6 % a celoročně 51,1 %.

Americká jednička General Motors zaznamenala v prosinci pokles prodeje aut a lehkých nákladních aut, jako je například pickup nebo sportovní užitková vozidla, o 4,4 % na 319 837 vozidel. Celoroční prodej se tak snížil o 6 % na 3,8 milionů vozidel.

Prodej lehkých nákladních aut General Motors se oproti loňskému roku téměř nezměnil, přičemž byl podpořen prodejem úsporných „crossover“ vozidel. Prodeje tradičních modelů klesly o 10 % navzdory téměř 7% zvýšení prodejů nového sedanu Malibu, který se setkal s velkým ohlasem a silnou poptávkou.

GM ale asi prohrála s rivalem Toyota Motor bitvu o nejprodávanější značku. V roce 2006 byla nejprodávanější značkou jádrová značka Ford Motor. Celoroční prodeje značky Chevy dosáhly 2,27 milionů, což je oproti loňsku o 6 % méně, zatímco prodeje značky Toyota automobilky Toyota Motor dosáhly 2,29 milionů. Proběhly určité diskuze o tom, která značka má být označen za nejprodávanější. Toyota Motor do svých celkových výsledků značky Toyota zahrnuje i svoji novou značku Scion a do svých celkových prodejů tak započítala i asi 130 000 kusů značky Scion. Pokud by se tak nestalo, prodeje by i nadále zaostaly za Chevy.

Při posuzování maloobchodních prodejů individuálním zákazníkům – na rozdíl od celkových prodejů, které zahrnují i prodeje vozidel firmám, jako jsou například půjčovny vozidel – by Toyota jasně nad Chevy zvítězila, a to i bez značky Scion.

Zatímco GM a Ford Motor snížily méně ziskové firemní prodeje vozidel, stále ještě prodávají mnohem více vozidel půjčovnám nebo ostatním velkým kupcům než jejich japonští konkurenti.

Celkově Toyota Motor za prosinec oznámila 1,7% růst. I tak však zaznamenala 2,7% celoroční růst. Díky tomuto výsledku se jasně zařadila na 2. místo mezi prodejci aut, když odsunula Ford Motor z jeho dlouhodobé pozice na trhu.

Ačkoli prodeje automobilky Ford Motor v prosinci klesly o více než 9 %, ve srovnání s výjimečně slabými listopadovými výsledky se zlepšily.

Ford minulý měsíc prodal 212 094 vozidel. Přesto, že prodeje aut i lehkých nákladních aut klesly, bylo prodáno o něco více než 209 000 vozidel, které odhadoval Edmunds.com.

Výsledek byl také lepší než téměř 12% celoroční pokles prodeje Fordu na 2,6 milionů vozidel. Společnost také v roce 2008 očekává náročné ekonomické prostředí a opětovný pokles hospodářských tržeb.

Velká část poklesu prosincových a celoročních prodejů Fordu vyplývá ze slabých prodejů pickupu série F, který je stále nejprodávanějším vozidlem v zemi, i když jeho prodej klesl z důvodu oslabení v sektorech bydlení a bytové výstavby a také kvůli novým konkurenčním nabídkám v tomto segmentu.

Soukromá společnost Chrysler LLC, která prodává značky Chrysler, Dodge a Jeep nenásledovala hospodářské trendy, když v prosinci oznámila 2% růst prodejů na 143 428 vozidel. Hlavním důvodem byl skok v prodeji nových mini-dodávek Caravan a Town & Country, jejichž prodeje se oproti loňskému roku zvýšily o 42 %.

Nicméně Chrysler, který v srpnu koupil Cerberus Capital Management od společnosti DaimlerChrysler zaznamenal celoroční pokles prodeje o 3 %. 6% pokles prodeje lehkých nákladních aut byl kompenzován 6% růstem prodejů aut, které v celkových tržbách představují menšinu.

Japonský výrobce Honda Motor v prosinci zveřejnil nejmenší prodejní růst, a to o 14 vozidel ve srovnání s loňskými 131 792 vozidly. To však stačilo k tomu, aby automobilka v minulém roce dosáhla 2,5% zvýšení prodeje na 1,6 milionů vozidel, což stačilo na 5. místo za automobilkou Chrysler LLC, která v té době ještě údaje o prodejích nezveřejnila.

Japonská automobilka Nissan se připojila k většině ostatních automobilek, když za toto období oznámila nižší americké prodeje, přičemž prodeje v prosinci klesly o 2,4 %. Prodeje v USA však dosáhly 1,1 milionů vozidel, což je o 4,5 % více než v loňském roce.

(Zdroj: CNN)


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
ČasUdálost
9:00CZ - PPI, y/y
11:00EMU - CPI, y/y