Stínový ministr průmyslu ČSSD Milan Urban dnes v Poslanecké sněmovně vyzval vládu, aby do příštího pátku předložila poslancům návrh na snížení spotřební daně na pohonné hmoty. Chce tak snížit tlak na nárůst cen benzinu a nafty. Ministr financí Miroslav Kalousek (KDU-ČSL) jeho návrh vzápětí odmítl. Stínový ministr financí ČSSD Bohuslav Sobotka vzápětí opět přišel s návrhem, aby snížená sazba daně z přidané hodnoty klesla zpátky na pět procent.
Návrhy padaly během rozpravy k vládní novele zákona o dani z přidané hodnoty, kterou Kalousek označil jako technickou novelu.
Urban tvrdí, že je možné snížit sazbu daně až o 2,50 Kč na litr, aniž by se Česko dostalo do sporu s Evropskou komisí kvůli minimální sazbě. Návrh by podle něj sněmovna mohla projednat ve zrychleném řízení. "Nic takového vládě nenavrhnu," uvedl Kalousek. "Jinými slovy, vláda nic takového nepředloží," dodal.
Urban řekl, že pokud vláda s návrhem nepřijde, předloží ho ČSSD sama. V takovém případě by ale návrh postupoval podle standardní procedury, a pokud by prošel, platit by začal nejdříve na podzim.
Kalousek připomněl návrh ODS z podzimu 2005, kdy občanští demokraté navrhovali, aby stát také kvůli růstu snížil spotřební daň na pohonné hmoty. Tehdejší ministr financí ve vládě ČSSD Bohuslav Sobotka i jeho stranický kolega, tehdejší ministr průmyslu Milan Urban, argumentovali podle Kalouska tím, že návrh je populistický.
Urban se tomu ale brání. Tvrdí, že tehdy, na rozdíl od nynější situace, nebylo možné jít se sazbou dolů. Poukazuje na to, že koruna od té doby posílila. Minimální sazby daně, stanovené v eurech, se tedy v korunách odpovídajícím způsobem snížily.
Sociální demokraté dnes také opět přišli s návrhem, aby snížená sazba daně z přidané hodnoty klesla z nynějších devíti zpět na pět procent. Na pěti procentech byla až do konce loňského roku, od ledna ji reforma veřejných financí posunula na devět procent. Aby státní rozpočet nepřišel o peníze, navrhuje stínový ministr financí ČSSD Bohuslav Sobotka, aby sazba daně z příjmů firem zůstala v příštím roce na 21 procentech.
Sobotka argumentuje například tím, že to při současném zdražování pohonných hmot napomůže rozvoji veřejné dopravy. Ta spadá do snížené sazby DPH a snížení daně by ji tak mohlo zvýhodnit. S tímto návrhem již ČSSD jednou ve sněmovně neuspěla.