Irská letecká společnost Holdings vytvořila v prvním čtvrtletí svého finančního roku čistý zisk 21 milionů eur (asi 495,5 milionu Kč). Meziročně je to propad o 85 procent a firma varovala, že kvůli růstu cen pohonných hmot by za celý rok mohla být i ve ztrátě, která se může vyšplhat až na 60 milionů eur.
je největší nízkonákladovou leteckou společností v Evropě. Během čtvrtletí se náklady na palivo meziročně téměř zdvojnásobily a negativní dopady na hospodaření měl i pokles cen letenek.
První finanční čtvrtletí firmě skončilo v červnu. Na trhu se předpokládalo, že zisk bude mnohem vyšší a například makléřská společnost Davy jej odhadla na 48,8 milionu eur.
využil nynějšího poklesu cen ropy na světových trzích a pomocí finančních nástrojů si do září zafixoval 90 procent objemu ropy, kterou bude potřebovat, na ceně 129 dolarů za barel. Na třetí čtvrtletí si firma zafixovala 80 procent objemu ropy na ceně 124 dolarů za barel, nicméně na čtvrté čtvrtletí zůstává bez zajištění.
"Na základě našeho současného zajištění cen paliva a vzhledem k průměrnému poklesu cen letenek o pět procent za celý rok, očekáváme celoroční výsledek mezi nulou až ztrátou 60 milionů eur," sdělil šéf firmy Michael O'Leary.
Tržby v prvním čtvrtletí vzrostly o 12 procent na 777 milionů eur. To je výrazně pod odhady analytiků, kteří v anketě agentury Reuters v průměru čekali růst tržeb na 865,4 milionu eur. Je to dokonce i méně, než čekali ti nejpesimističtější analytici.
upozornil na pokles spotřebitelské důvěry v Británii a Irsku, kde se schyluje k hospodářské recesi. se chce proti tomuto vývoji bránit výraznějším snížením cen letenek než jeho konkurence. "Výhled na zbytek finančního roku, který zcela závisí na letenkách a cenách pohonných hmot, nevypadá dobře," poznamenal O'Leary.
má nyní na bankovních účtech více než 2,2 miliardy eur, což by měla být dostatečná částka na to, aby překonal současné období. Společnost do budoucna počítá s výrazným zlepšením a návratem k zisku, převážně díky tomu, že očekává těžkosti u konkurence, která má vyšší náklady, nebo je obecně kapitálově slabší.