Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Iracionální růst?

Iracionální růst?

13.07.2010 12:11
Autor: Petr Žabža, Patria Online

Mnoho čtenářů mých příspěvků mě často obviňuje z toho, že jsem přehnaně pesimistický. Právě naopak – snažím se o maximální objektivitu a z definice preferuji „realismus“ před „optimismem“, či „pesimismem“. I proto jsem v poslední době na pochybách, co se na trhu vlastně doopravdy děje. S výjimkou druhé poloviny minulého týdne byla velká většina makroekonomických dat, přicházejících zejména ze Spojených států, spíše negativního rázu – nezaměstnanost, spotřebitelská poptávka a maloobchodní tržby, tzv. „consumer credit“. Navíc se pohoršily i ostatní indikátory, např. týdenní indexy ECRI či indikátory Baltic Dry Index (sledující ceny lodního prostoru pro přepravu komodit).

A co na to akcie? Po dosažení měsíčního minima na hladině 1010,91 bodu (1. 7. 2010) se index S&P 500 vydal relativně vytrvale vzhůru a včerejší večer uzavíral na hladině 1078,51 bodu (+6,7% za 6 dní). Pěkný vývoj, vezmeme-li v úvahu výše uvedené. I proto a nejenom proto se vyplatí podívat se na společný graf hodnot indexové akcie SPY, kopírující index S&P 500, a zobchodovaných objemů. Okamžitě uvidíme, že růst posledních několika dní je provázen vytrvale se snižujícím objemem obchodů. Jistě, můžeme z toho vinit léto a prázdninovou sezónu, ale to je jenom část příběhu. V každém případě si však nelze nepoložit otázku, jak trvanlivý tento růst může být…

20100713_Sloupek_Zabak

Bude červencový růst akciových trhů pokračovat? Hlasujte v anketě zde.

Hezký týden přeji,


Váš názor
  •  
    13.07.2010 14:05

    preco by akcie nerastli ked su dost lacne, dokonca P/E2009 na urovni 5,5 a podobne a pri porovnani s rokom 2010 ani nehovorim. uz dlho plati ze na svete je viacej penazi ako dobrych investicii, hodnota firmy je aj tak postavene dlhodobo. kratkodobo poklesy treba vyuzit na nakup...hlavne ked ma firma vsetkych 5P. to ze trh dviha ceny aj tych akcii, kde nie je fundamentalny zaklad je druha vec. a nex nikto nehovori o spomalovani ekonomiky, 8percentny rast v cine a tlacenie penazi su jasne impulzy kam sa trhy maju uberat. Mozno si vyrabame dalsiu krizu, ale to bude az tak o 5 rokov. greed is good, a kto nekupuje za 5xP/E je asi trochu kratkozraky.
    edy
    • Objemy
      13.07.2010 15:08

      Jsem především technik a s panem Žabžou souhlasím pokud jde o objemy. Navíc se cena aktuálně nachází na klesající trendline a trh už roste 6 den v řadě. Korekce na sebe nenechá dlouho čekat, ale jestli se cena dostane na nová low (od začátku roku) to říci neumím.
      Klepetr
    •  
      13.07.2010 14:30

      No nejsem si vedom, ze by bylo nejak moc akcii s P/E kolem 5, to opravdu ne... rozhodne ne kvalitni akcie, v zemi kde je aspon nejaka uroven ucetnictvi a nedovoli si vyrabet zisky...prave naopak akcie jsou porad drazsi i v krizi, nez pred par desitkama let bylo bezne... akcie jsou drahe, ale mas pravdu ze o moc lepsi to asi nebude, na svete je moc penez a clovek proste musi slevit ze svych pozadovanych vynosu....
      tarat
      •  
        13.07.2010 15:09

        GS, Enel, KFN (BP bezohladu na kratkodobe problemy) a to som vo svojom watchliste hladal len podla auditovanych 2009 a nie podla LTM a aleto TTM, to by ich bolo viacej....vela akcii, ktore maju na prvypohlad vysoke P/E 2009 by pri uprave vypoctu vychadzali lepsie.
        edy
        •  
          13.07.2010 15:38

          ale no tak, bankam nemuzes vubec verit, pak spanelska spolecnost a pak spolecnost, ktera ma pruser jak hrom a GS ma krom toho ze je to banka dalsi pruser, je vysetrujou....
          tarat
          •  
            13.07.2010 15:49

            ??? GS ma book value na 130usd a P/E je objektivne. pocas prveho polroku mali len 1 den stratu na tradingu. KFN znamena KKR Financial Holdings clen KKR co., Jim Crammer nedavno dal tento titul na focus list, audituje ich deilotte a KKR asi pozna kazdy. Enel je talianska spolocnost a maju dcersku spolocnost v spanielsku, Endesa, inak je to diverzifikovana spolocnost co do zdroja vyroby elektriny i teritorialnej posobnosti....alebo je elektrina zly biznis? alebo je Enel horsi nez CEZ? o tom pochybujem pricom ten je valuacne kdesi uplne mimo, len preto ze sa neda shortovat. preco by som bankam nemal verit? bankovnictvo poznam dost dobre, v jednej medzinarodnej som pracoval, robil som aj DDcko istej slovenskej banky, mam mnozstvo znamych medzi bankovymi auditormi v big4. a hovorim ti ze vlani banky odpisali vsetko co sa len dalo zo svojho uveroveho portfolia, preto to moze byt len lepsie priatelu. BP zatial stala havaria 2mldUSD co je smiesna suma vzhladom na pokles trhovej hodnoty. dalsi priklad, mame tu akcie s vysokym dividendovym vynosom okolo 5,6 percent. http://seekingalpha.com/article/213014-the-14-highest-yielding-dividend-champions
            edy
            •  
              13.07.2010 17:35

              a co se tyce evropskych spolecnosti, zvlast spanelskych, italskych, tak bych si dal pozor oni maji jine ucetni standardy, mirnejsi, v dobe kdy nam lzou staty o svych makroekonomickych datech, proc by si neprikreslili neco i oni.. a informace jsou pro me hure dostupne, ja umim jen poradne jen anglicky a rada tech spolecnosti se neobtezuje ani delat sve stranky v anglictine, financni vykazy jspou min prehledne atd. Je mozna ze je mezi nima neco lepsiho nez CEZ, kteremu verim, ale pro me je to hur zjistitelne a nebudu kupovat akcie naslepo.
              tarat
              •  
                13.07.2010 21:39

                nebudu kupovat akcie naslepo. - nebo na doporuceni "analytiku"
                tarat
            •  
              13.07.2010 17:17

              to proste hrajes hru, ve ktere musis mit perfektni informace- jinak je to gambling, sazet na to ze je BP nebo GS podhodnocene? Vzdyt u BP hrozi totalni krach a u GS legislativa, omezi jim to obchodovani a budou nahrani a mam i dojem, ze je porad vysetrujou, ale nesleduju to detailne, tohle neni hra pro male investory. To nema cenu vybirat konkretni spolecnosti, zvlast ty ktere maji problem, to radsi ty indexy.
              tarat
              •  
                13.07.2010 20:36

                ja osobne sa povazujem za kontrariana a sledujem fundamentalnu hodnotu akcii. k veci, Enel reportuje po anglicky, je to druhy najvacsi vyrobca elektriny v europe, pokryva ho asi 26 europskych investicnych analytikov. http://www.enel.com/en-GB/investor/analysts/ a kekze sledujem spolocnost dlhodobo, dovolim si tvrdit ze corporate governance je minimalne na rovnakej urovni ako pri ceskych spolocnostiach. Uctovne standardy pouziva IFRS, teda medzinarodne, ktore su takmer identicke s ceskymi alebo slovenskymi ci nemeckymi...totiz sme vsetci v Europskej Unii. taktiez ratingovky plne pokryvaju tuto spolocnost. Mimochodom, taliansko je priemyselne hlavne na severe, kde je takmer rakuska autonomia a nizka nezamestnanost. na juhu je mozno moc teplo...kazdopadne nehadzal by som vsetky krajiny stredomoria do jedneho vreca. Greci su hlupz a lenivi jasne. http://www.enel.com/en-GB/investor/financial_reports/interim/ no zasnem nad vasimi vedomostami a predsudkami, hlavne asi nie ste financnik, alebo uctovnik...niekto sa tu vyjadril ze je technik...to znamena strojar, elektrikar, stavbar? hladate trojuholniky v grafoch lebo neviete pouzit vlastny rozum, vedomosti? a pritom chybaju zakladne poznatky. Peter, 6 rokov pracujem v M&A a specializujem sa na ocenovanie spolocnosti.
                edy
                •  
                  13.07.2010 21:29

                  LOL, ja zas zasnu nad tvou aroganci, jak si myslis, ze vsemu rozumis a vsechno presne spocitas :-) typicky pracovnik ve financich, doporucuju precist neco od Taleba
                  tarat
                  •  
                    14.07.2010 10:24

                    uff to je dobry bulvar podobny astrologii.
                    edy
  •  
    13.07.2010 13:49

    Nebo taky je otázkou,nakolik jsou právě zveřejňované makroúdaje určující pro budoucí pohyb.Nejsou náhodou momentálně zveřejňované údaje pouze potvrzením či vyvrácením dosavadního vývoje a trh na ně sice okamžitě nějak reaguje,nicméně na budoucí vývoj mají vpodstatě nulový význam?Trhy částečně ekonomický vývoj předbíhají ,nebo spíše se snaží kopírovat a všechny zveřejňované údaje jsou vždy odkazem na právě uplynulé období a tak zůstává otázkou ,jakou mají vypovídající hodnotu do budoucna.Z toho plyne ,že si prostě vždy každý musí sám určit zda bude spíše "pesi" či "opti"samozřejmě po vyhodnocení "maker",plus TA,která mu buď ukáže technický momentální stav v daném období(oversold/overbought),nebo konkrétně vydá příslušný signál vždy s určitým rizikem,toť vše.
    Expert
  •  
    13.07.2010 13:20

    Přesně. Retail ani penzijní a mutual fondy se těchto hrátek HFT (s jejich umělou volatilitou) neúčastní. Proto mě taky udivil váš pan Plíva s několikatýdenní predikcí růstu...
    Kalka.
  •  
    13.07.2010 13:20

    Dovolím si reagovat na váš komentář v prvním odstavci. Za ty roky strávené na Burze byste už mohl pochopit, že i když budete mít pravdu a vaše analýzy budou vycházet z reálné situace (a že jich na trhu je!) a proti vám bude stát "spekulantská veřejnost" s opačným názorem..., tak nic nenaděláte. Jejich názory jsou převážně tvořeni vlastní pozicí, tedy se stávají optimisté, když mají peníze v akciích. Z logiky věci jejich argumentů tedy vyplývá, že se "mýlíte":-)) Pesimista s vámi nemusí polemizovat, protože souhlasí. No a dokonce to může zajít na trhu tak daleko, že optimisté mohou svá tvrzení podepřít dalšími investicemi a jak já říkám, spustí samohonku a trh proti vašim argumentům krátkodobě může růst. Ale co naplat, touto jejich aktivitou se trh stane ještě více nemocným a na vaše slova dojde dříve nebo později. Mě by chybné myšlení většiny vůbec nerozhodilo. Ba naopak, vychutnal bych si ten následný masakr do puntíku :-)))
  • BDI
    13.07.2010 12:47

    nema na pokles BDI vliv i vzrustajici nabidka dostupnych dopravnich (lodnich) kapacit? v tom smyslu, ze na trhu stoupa pocet lodi. jinak viz treba http://ftalphaville.ft.com/blog/2010/07/07/280641/dont-panic-the-baltic-dry-is-a-rubbish-indicator/
    petr666
  • jako obvykle článek na 1 *
    13.07.2010 12:29

    není co dodat.Vše řečeno.
    ?
Aktuální komentáře
24.04.2024
21:44Preview výsledků Moneta Money Bank za první čtvrtletí 2024  
17:47Jaké výnosy dluhopisů by dolehly na akcie?
17:34Růst výnosů stupňuje důraz na dobré firemní výsledky. Na slábnoucím jenu roste napětí  
16:34Valná hromada akcionářů Komerční banky schválila hrubou dividendu 82,66 Kč na akcii
14:57Komentář analytika: AT&T překonává odhady zisku díky nárůstu počtu předplatitelů bezdrátového připojení  
14:30Boeing už nejde na přistání. Propad tržeb brzdí a krize kolem 737 MAX polevuje
13:34Technická analýza Netflix: Morning Star formace může odhalovat návrat k růstu  
13:043M FUND MSI SICAV a.s: Výroční finanční zpráva za rok 2023
12:58SAB Finance a.s.: Oznámení o výplatě podílu na zisku
11:46Obrovský zájem investorů o technologické IPO: Na trh jde Rubrik s Microsoftem v zádech
11:45Braňo Soták: ASM International překonala očekávání na všech úrovních a dává polovodičům tolik potřebnou vzpruhu  
11:34Muskovy plány zlepšily sentiment na trzích, další na řadě Meta  
11:09Jakub Blaha: Otřesné výsledky Tesly zažehnány zprávami o autonomii a cenově dostupném modelu  
10:37Komentář: Spotřebitelská nálada na vzestupu
9:18Komentář analytika: Spotify se "prošetřilo" k rekordnímu zisku  
9:11Rozbřesk: Proč Čína prudce zvyšuje zásoby kritických komodit?
9:06Evropa zahájí zeleně, akcionáři KB rozhodnou o dividendě  
8:29Tržby Tesly (+13 %) poprvé za čtyři roky klesly, zisk se snížil o 55 procent
6:15Invesco: Neobvyklé pravdy – Německá želva a americký zajíc
23.04.2024
22:02Wall Street má za sebou druhou rally v řadě; je to již definitivní návrat k růstu?  

Související komentáře
    Nejčtenější zprávy dne
    Nejčtenější zprávy týdne
    Nejdiskutovanější zprávy týdne
    Kalendář událostí
    ČasUdálost
    10:00DE - Index podnikatelského klimatu Ifo
    14:30USA - Objednávky zboží dlouh. spotřeby, m/m