Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Rostoucí ceny komodit se už prokousávají ke spotřebitelům

Rostoucí ceny komodit se už prokousávají ke spotřebitelům

3.3.2011 16:47
Autor: Václav Trejbal, Patria Online

Apríl se už sice blíží, ale až prvního dubna Whirlpool a Electrolux zvednou ceny praček o drsných 8-10 %, nikdo se smát nebude. Nepůjde totiž o žádný levný žert. Oba obří výrobce bílého zboží ke zdražení nutí rostoucí ceny vstupů, třeba oceli, jejíž cena za poslední rok stoupla o 20 %. Až dosud se americké firmy pokoušely většinu efektu zdražování surovin vzít na sebe, jenže akcionářům se to příliš nezamlouvá. Výsledky Whirlpool zklamaly a akcie se z loňského maxima na 105 USD letos svezly na 80 USD.

Zraky výrobců i maloobchodníků se teď soustředí na jediné: jak se spotřebitelé s dražšími mikrovlnkami a sporáky vyrovnají. Zatím se nezdá, že by byli příliš ochotni zaplatit víc. Kvůli recesi je šetření v módě. I před leckterým americkým Walmartem je možné narazit na dražší džípy nebo mercedesy.

Už před recesí si obchodníci stěžovali, že ztrácejí schopnost pružně upravovat ceny. Potenciál Číny a Indie, které ve světové ekonomice sehrály roli výkonných deflátorů snižujících výrobní ceny téměř všeho, se pomalu vyčerpával. Komoditní boom nyní nutí zoufalé výrobce sáhnout na samé dno svých možností.

Přenášení rostoucích cen vstupů na konečného zákazníka dříve velké kontroverze nevyvolávalo. Zdražování postihlo všechny firmy stejně a nebylo těžké spotřebitelům vysvětlit, proč musí jít ceny výše. Mezi zdražením primérních surovin a pohybem regálových cen zpravidla uběhlo šest měsíců. O tom, jestli se to tentokrát povede společnostem Whirlpool i Electrolux, však panují pochybnosti. Na jejich tržní podíl si prý dělá zálusk jihokorejská konkurence – Samsung i LG.

Do hry vstupují i maloobchodníci. Ti také dříve zvyšování cen přijímali bez reptání, dnes však po výrobcích požadují přesný vzorec toho, jak konkrétní komodita ovlivní výslednou cenu produktu. Vyjednávání se stává obtížnější a řetězce s velkou monopolní silou si mohou uzmout část marží, která by jinak připadla výrobci.

Maloobchodníci se stále více snaží zdržování skrýt a udržet zdání, že nabízejí nejlepší poměr cena/výkon. Jedním z triků je rozšíření nabídky zboží jedné kategorie, která obsahuje základní levnou verzi i kvalitnější variantu, která podraží více. Oblíbenou taktikou, kterou praktikují zejména výrobci cukrovinek, je ponechání ceny při zmenšeném obsahu. Ne každý se však nechá nachytat: zákazníci si rychle všimli, když jim společnost Kimberly-Clark chtěla podstrčit toaletní papír s menším formátem útržků.

Nálada a chování spotřebitelů projdou tento rok zatěžkávací zkouškou. Analytici očekávají, že dopady inflace se budou odvětví do odvětví výrazně lišit. Bohatší zákazníci se s vyššími cenami vyrovnají snadno, avšak pravidelní návštěvníci Walmartu hlouběji do kapsy nesáhnou. Kvůli rostoucím cenám bavlny pravděpodobně výrazně zdraží oblečení (někteří výrobci mluví až o 30 %), jenže například Ralph Lauren nebo Gant s tím nebudou mít tak velké problémy jako American Apparel. Potravinářství je na tom o něco lépe – kabát se dá spravit, chleba se kupuje každý den.

Z historického hlediska vykazují marže výrobců a maloobchodníků pozoruhodnou stabilitu. Pokud ceny komodit porostou dále, zákazníci to nakonec tak jako tak pocítí. Po letech zlevňování si možná budou muset začít zvykat na trochu jiné cenové klima.


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
19.10.2018
22:05Houpačka na Wall Street
17:41Přichází velká uhelná rotace, někde by měly být elektromobily snad zakázány
17:25Proměnlivý pátek možná skončí dobře. Pomohlo americké obchodování a zprávy o Itálii  
17:24Summary: Schlumberger se držel tržního konsensu, Volvo ho opětovně překonal
17:13Pražská burza prohloubila ztráty, v Evropě se trápí Daimler  
16:58Technická analýza: Koruna pod tlakem, dolaru pomáhá Fed i Itálie
16:47Reuters: OPEC a jeho spojenci mají problém se zvýšením těžby
15:51Karel Sokolovský: Alibaba je pro mě čínská investice č. 1 (video)
15:15Ministryně Nováková: Výstavba jaderných bloků ČEZ musí respektovat akcionáře
13:51Investiční tipy Patrie pro USA: Když hospodářský cyklus stárne...  
13:47Obří pekárenská akvizice: Penam z Agrofertu znovu kupuje United Bakeries
12:12Perly týdne: Všude extrémní přeprodanost, atraktivní Facebook, Evropa dušená daněmi
11:26AMISTA investiční společnost, a.s. - Společnost SAFICHEM, investiční fond s proměnným základním kapitálem, a.s. zveřejňuje Vnitřní informaci
11:16Wüstenrot hypoteční banka a.s.- Informace k výplatě hypotečních zástavních listů
10:50Čínu potěšilo uvolnění regulace, ale evropské trhy se po slibném úvodu znovu trápí  
10:49Michelin posílá automobilový průmysl do červeného, unijní výtka Římu stahuje banky  
10:36Pimco si stojí za svým: Nízké sazby tu budou i nadále
10:26Zisk Volva stoupl díky poptávce po kamionech a strojích
9:11Rozbřesk: Čína hlásí nejhorší HDP od krize a napětí na italských dluhopisech stoupá
8:58Evropské burzy po čínské rally mohou začít den opatrně v plusu  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data