Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Rostoucí ceny komodit se už prokousávají ke spotřebitelům

Rostoucí ceny komodit se už prokousávají ke spotřebitelům

03.03.2011 16:47
Autor: Václav Trejbal, Patria Online

Apríl se už sice blíží, ale až prvního dubna Whirlpool a Electrolux zvednou ceny praček o drsných 8-10 %, nikdo se smát nebude. Nepůjde totiž o žádný levný žert. Oba obří výrobce bílého zboží ke zdražení nutí rostoucí ceny vstupů, třeba oceli, jejíž cena za poslední rok stoupla o 20 %. Až dosud se americké firmy pokoušely většinu efektu zdražování surovin vzít na sebe, jenže akcionářům se to příliš nezamlouvá. Výsledky Whirlpool zklamaly a akcie se z loňského maxima na 105 USD letos svezly na 80 USD.

Zraky výrobců i maloobchodníků se teď soustředí na jediné: jak se spotřebitelé s dražšími mikrovlnkami a sporáky vyrovnají. Zatím se nezdá, že by byli příliš ochotni zaplatit víc. Kvůli recesi je šetření v módě. I před leckterým americkým Walmartem je možné narazit na dražší džípy nebo mercedesy.

Už před recesí si obchodníci stěžovali, že ztrácejí schopnost pružně upravovat ceny. Potenciál Číny a Indie, které ve světové ekonomice sehrály roli výkonných deflátorů snižujících výrobní ceny téměř všeho, se pomalu vyčerpával. Komoditní boom nyní nutí zoufalé výrobce sáhnout na samé dno svých možností.

Přenášení rostoucích cen vstupů na konečného zákazníka dříve velké kontroverze nevyvolávalo. Zdražování postihlo všechny firmy stejně a nebylo těžké spotřebitelům vysvětlit, proč musí jít ceny výše. Mezi zdražením primérních surovin a pohybem regálových cen zpravidla uběhlo šest měsíců. O tom, jestli se to tentokrát povede společnostem Whirlpool i Electrolux, však panují pochybnosti. Na jejich tržní podíl si prý dělá zálusk jihokorejská konkurence – Samsung i LG.

Do hry vstupují i maloobchodníci. Ti také dříve zvyšování cen přijímali bez reptání, dnes však po výrobcích požadují přesný vzorec toho, jak konkrétní komodita ovlivní výslednou cenu produktu. Vyjednávání se stává obtížnější a řetězce s velkou monopolní silou si mohou uzmout část marží, která by jinak připadla výrobci.

Maloobchodníci se stále více snaží zdržování skrýt a udržet zdání, že nabízejí nejlepší poměr cena/výkon. Jedním z triků je rozšíření nabídky zboží jedné kategorie, která obsahuje základní levnou verzi i kvalitnější variantu, která podraží více. Oblíbenou taktikou, kterou praktikují zejména výrobci cukrovinek, je ponechání ceny při zmenšeném obsahu. Ne každý se však nechá nachytat: zákazníci si rychle všimli, když jim společnost Kimberly-Clark chtěla podstrčit toaletní papír s menším formátem útržků.

Nálada a chování spotřebitelů projdou tento rok zatěžkávací zkouškou. Analytici očekávají, že dopady inflace se budou odvětví do odvětví výrazně lišit. Bohatší zákazníci se s vyššími cenami vyrovnají snadno, avšak pravidelní návštěvníci Walmartu hlouběji do kapsy nesáhnou. Kvůli rostoucím cenám bavlny pravděpodobně výrazně zdraží oblečení (někteří výrobci mluví až o 30 %), jenže například Ralph Lauren nebo Gant s tím nebudou mít tak velké problémy jako American Apparel. Potravinářství je na tom o něco lépe – kabát se dá spravit, chleba se kupuje každý den.

Z historického hlediska vykazují marže výrobců a maloobchodníků pozoruhodnou stabilitu. Pokud ceny komodit porostou dále, zákazníci to nakonec tak jako tak pocítí. Po letech zlevňování si možná budou muset začít zvykat na trochu jiné cenové klima.


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
05.05.2025
17:41Setkání s analytikem a makléřem Patrie již zítra v Českých Budějovicích
17:32Firmy se cel nebojí? Průzkumy ISM za duben nedopadly špatně  
16:38Burza v USA otevírá v červeném. V Evropě roste DAX a z titulů Erste po oznámení akvizice  
14:53Obchodní chaos. Trumpovo eso v rukávu, Powellova noční můra
13:07Týdenní výhled: Fed sazby nezmění, ČNB nejspíš ano. Z našich tipů reportují AMD, PLTR, UBER nebo MELI  
12:32Evropské akcie začínají týden smíšeně. Zlato se opět zvedá  
11:50ČEB, a.s.: Informace o výplatě výnosu s rozhodným dnem 4. května 2025
11:39Legendární investor Warren Buffett míří do penze. Nahradí ho Greg Abel
11:32Květnová důvěra investorů se v eurozóně zotavila po dubnových obavách o dopadech cel
11:22Hledá se nový šéf Tesly? Změnil by výrazně atraktivitu akcií?
10:38Výrobce bezpilotních letadel Primoco UAV SE oznámil výsledek prvního čtvrtletí. Čeká vytěžení certifikace dle standardů NATO do hospodaření
10:12NUPEH CZ s.r.o.: Výroční zpráva za rok 2024
9:36Erste převezme kontrolní podíl v třetí největší polské bance. Kvůli financování zruší zpětný odkup akcií v objemu 700 mil. EUR
9:10Rozbřesk: Proč se akcie vrací na úrovně před “dnem osvobození” a je to udržitelné?
9:0694letý Warren Buffett odejde do důchodu. Jeho nástupcem má být Greg Abel
8:50Trumpovy celní hrátky pokračují, Buffett odchází na odpočinek a ČEZ na volebním programu politiků  
6:29Co čeká kapitálové trhy v příštích deseti letech podle Amundi?
04.05.2025
14:44Co dělat, když se dlouhodobé dluhopisy chovají jako akcie? Postřehy Fidelity
8:31Víkendář: Prudký růst ziskovosti evropských bank jako důsledek protiinflační politiky ECB
03.05.2025
14:37PIMCO: Přichází změna investičního paradigmatu, posun k novému ale bude trvat dlouho

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Berkshire Hathaway Inc (03/25 Q1)
ON Semiconductor Corp (03/25 Q1, Bef-mkt)
Palantir Technologies Inc (03/25 Q1, Aft-mkt)
Tyson Foods Inc (03/25 Q2, Bef-mkt)
Vertex Pharmaceuticals Inc (03/25 Q1, Aft-mkt)
16:00USA - Index ISM ve službách
22:05Ford Motor Co (03/25 Q1)
22:05Mattel Inc (03/25 Q1)
22:15Clorox Co/The (03/25 Q3)