Pochyby o tom, že nabídka akcií ruské společnosti (35 USD, -9,89%) na newyorské burze uspěje, zjevně nikdo neměl, investoři čekali na vstup největšího ruského internetového vyhledávače na burzu už dávno. V předvečer nabídky The Wall Street Journal otiskl nadšený článek o Yandexu, podle kterého se ruskému podniku ani nepodobá: stačí přestoupit přes práh firmy - a už nejste v Rusku, napsal dnes ruský list Vedomosti.
Jak známo, ruský vyhledávač a jeho akcionáři získali z prodeje 16 procent akcií 1,3 miliardy dolarů (asi 22,7 miliardy Kč), což je druhý největší výsledek v historii; internetový gigant (519,67 USD, 0,27%) v roce 2004 utržil 1,67 miliardy. Hodnota firmy tím stoupla z osmi na 11 miliard dolarů.
Ale ve své podstatě je velice ruský jev, napsaly Vedomosti. Na konci 80. let mladí programátoři v čele s Arkadijem Voložem a Iljou Segalovičem, kteří se věnovali vyhledávání v textech patentů a počítačové lingvistice, se rozhodli pracovat společně. Plodem společného úsilí se stala technologie internetového vyhledávače. Zprvu ji Volož a Segalovič chtěli prodat jiným firmám, ale ty odmítly; bylo jim líto 50.000 dolarů. A tak se rozhodli vytvořit vlastní internetovou stránku s funkcí vyhledávání. V roce 1997 se objevil .ru a o tři roky později i společnost . Teď je už trošku dražší, stojí 11 miliard dolarů.
Kdyby se příběh odehrál v kalifornském Silicon Valley, od vzniku technologie k založení firmy by stačilo pár měsíců, a ne roky. Okamžitě by se našli partneři či investoři, ochotní financovat projekt. Ale příběh začínal v Sovětském svazu.
Kdyby se zrodil v USA či v Evropě, sotva by dosáhl takové popularity. Anglicky hovořící svět zná v podstatě jediný základní internetový vyhledávač od Googlu. (16,15 USD, 0,09%)! a ještě více nedávno vzniklý Bing jsou projekty na okraji zájmu. Nemluvě o národních vyhledávačích. Z podobných projektů uspěly jen ojedinělé případy: český Seznam.cz, čínský (129,54 USD, 0,22%) - a ruský .
Nad důvody, proč právě tyto vyhledávače uspěly, lze rozmýšlet dlouho, ale jednoznačná odpověď dosud chybí. Je jen fakt, že v Rusku 65 procent trhu internetového vyhledávání kontroluje a velikán jen necelých 22 procent.
Z toho také vyplývá, že je čistě ruský příběh, jakkoli firma je zaregistrovaná v Nizozemsku - jako mnoho jiných ruských společností.