… tak alespoň zpívala kdysi jedna punková kapela. Společnost EMI Group, vlastnící práva k nahrávkám hudebních skupin v širokém spektru, které zahrnuje Beatles, Queen a Iron Maiden stejně jako Robbieho Williamse a Coldplay, prochází v posledních letech skutečně až neomezenou řadou peripetií.
EMI je jednou z “big 4” firem ”nahrávacího” světa spolu s Music, Sony (dříve Sony BMG), a Universal.
V roce 2007 koupil EMI private equity fond Terra Firma za 4,2 mld. liber (tehdy to ještě bylo 8.3 mld. USD, v aktuálním kurzu by to bylo méně) jako leveraged buyout, s využitím vysoké míry akvizičního financování. Takové struktury jsou celkem běžné a obvykle vedou k zajímavým návratnostem vlastního kapitálu.
Jenomže kombinace recese a krize celého odvětví, které hledá svůj nový obchodní model v době streamované hudby, sdílení souborů a odklonu od distribuce alb k singlům, vedla k tomu že EMI nedokázala úvěr splácet. Terra Firma, která se navíc stihla rychle pohádat s řadou umělců a hudebních skupin, kteří u labelu EMI měli smlouvy (namátkou Pink Floyd,) čelila tomu, že bude muset do společnosti investovat další prostředky. Rozhodla se proto přijít s inovativní strategií a zažalovat . Role v transakci byla skutečně poměrně široce rozkročená, byla jak investiční bankou, která zprostředkovala prodej EMI, tak poskytovatelem akvizičního financování, a EMI je zažalovala z podvodu (fraud), kterého se prý dopustila tím, že v prodejním procesu blafovala s protinabídkou od jiného údajného zájemce, a pod tímto “nátlakem” se pak Terra Firma rozhodla EMI přeplatit a půjčit si na akvizici více peněz, celkem 3,4 mld. liber.
Tato myšlenka ale u soudu neuspěla, a v únoru 2011 Terra Firma musela předat kontrolu nad společností jako hlavní financující bance.
se rozhodla neváhat a oddlužit společnost prostřednictvím odpisu významné části dluhu z 3,4 mld. liber na 1,2 miliardy, aby bylo možné najít pro společnost okamžitě kupce.
Poté začala aukce, které se podle dostupných zpráv účastnily společnosti Music (kterou kontroluje ruský oligarcha Leonard Blavatnik) a BMG Music Publishing (patřící německé rodině Mohnů přes nadaci Bertelsmann), výběrové řízení nakonec vyhrála dvojice Universal Music (část francouzského koncernu Vivendi) která koupí nahrávací divizi za 1,9 mld. USD, a v druhé části transakce společnost Sony, která za 2,2 miliardy dolarů kupuje hudební katalogy EMI. tak z transakce podle všeho vychází bez větších ztrát, možná i s mírným ziskem. Na finální hodnocení je pro brzo, jako součást transakce bude muset poskytnout záruku odškodnění za případné budoucí soudní spory, a také se postarat o penzijní fond EMI.
Obě akvizice budou také podléhat schválení antimonopolních úřadů, vzhledem k tomu že podle Reuters by např. Universal mohla v některých teritoriích kontrolovat více než 50 % trhu, a Sony se díky akvizici posune ze 4. na 1. místo podle počtu nahrávek v katalogu (bude jich mít kolem 3 milionů…).
Nicméně se zdá, že by to neměl být až tak nepřekonatelný problém, protože trh je dnes právě kvůli vzestupu iTunes, Amazonu, Googlu/YouTube a řady dalších internetových firem a distribučních kanálů daleko fragmentovanější než kdy dříve, takže antimonopol by mohl zjistit, že přestože tržby Universal a Sony vzrostly, relevantní trh se významně rozrostl. A navíc akvizici podpořil i osobně Sir Mick Jagger, pro kterého to znamená návrat pod křídla EMI (Rolling Stones skončila smlouva s EMI v roce 2008, a po vstupu Terra Firma se rozhodli ji neobnovit a přejít k Universal), a který se nechal slyšet že EMI konečně přestane být kontrolována účetními a bude ji vlastnit někdo, kdo má muziku v krvi…