ale hůř udělá. V prostředí deflace zároveň je snížená poptávka po zboží a není vůbec samozřejmě, aby firmy generovaly výnos, který pak mohou poslat zpět do ekonomiky. Deflace a ekonomická recese je velmi silná motivace pro snižování nákladů a být schopen vyrobit stejné výrobky za méně peněz, což není nic jiného než tlak na zvýšení produktivity práce.
Firma právě musí nejprve zvýšit produktivitu práce, aby byla schopna generovat zisky i ekonomice pod vlivem útlumu a teprve pokud se jí to podaří, může začít generovat zisk a ekonomiku z útlumu vytáhnout.
Dalším pozitivem krize je, že slabé a méně schopné firmy, které nejsou schopny se přizpůsobit, zbankrotují a otevřou prostor pro růst těm šikovnějším a inovativnějším. Důsledkem toho je pak růst v další fázi ekonomiky.
Toto je samozřejmě ideální případ, který v reálu nemusí vždy fungovat, pokud se do hry zapojí vliv dotací, kvót, protěžování kamarádů, zachraňování neefektivních firem ze strany státu apod.
abeille