Aktualizováno Druhá největší automobilka ve Spojených státech Motor oznámila, že ve 2Q12 jí propadl zisk o více než polovinu kvůli ztrátám na evropském trhu, které zastínily lepší výsledky na domácím trhu. Ačkoli automobilka uzavřela již 13. čtvrtletí v řadě v černých číslech, čistý zisk klesl na 1,04 miliardy dolarů (26 centů/akcii) z 2,4 mld. USD (59c.) za stejné období před rokem. Zisk očištěný o jednorázové položky činil 30c. a mírně překonal konsensus Bloomberg nastavený na 0,29 USD. zároveň zhoršil celoroční výhled zisku vzhledem k téměř zdvojnásobení odhadované ztráty v Evropě.
Tržby za druhé čtvrtletí klesly o 6,2 procenta na 33,3 mld. USD, také mírně nad konsensus 32,41 mld. USD. Ztráta z evropských operací před zdaněním vzrostla na 404 milionů dolarů z -149 mil. USD v prvním čtvrtletí a proti zisku 176 mil. USD za 2Q11. zároveň uvedl, že na evropském trhu očekává celoroční ztrátu přesahující 1 miliardu dolarů (ačkoli dříve počítal se ztrátou 500 až 600 mil. USD) a že již neočekává dosažení celkového provozního zisku 8,8 mld. USD stanoveného v předchozí prognóze. Výsledek za 2012 by měl podle firmy zaostat za ziskem z roku 2011, který činil 8,7 mld. USD.
Neúspěch v Evropě kontrastuje s dobrými výsledky v USA. Gary Bradshaw z fondu Hodges Capital Management zhodnotil zhoršení výhledu jako „brutální“: „Splacením dluhu a znovuzískáním investiční ratingové známky se jim povedla skvělá práce v USA, ale Evropa je tahá ke dnu.“ Výsledek firmy táhl prodej v Severní Americe, kde zisk vzrostl o 5,3 % na 2,01 mld. USD překonal očekávání 1,8 mld. USD, a divize Motor Credit. Zisk v jihoamerickém regionu činil 5 mil. USD proti očekávané ztrátě 31,7 mil. USD, ztrátu zaznamenala firma v asijsko-pacifickém regionu (-66 mil. USD proti oček. -85,7 mil. USD).
Finanční ředitel Bob Shanks v prohlášení uvedl, že automobilka přezkoumává svoji strategii v Evropě, zatím je však předčasné mluvit o detailech. Firma nově očekává letos pokles svého podílu na trhu v USA i Evropě. Pro návrat do kladných čísel v Evropě, kde jsou prodeje automobilů nejníže za 17 let, by měl zavřít některý ze svých závodů, domnívají se analytici. Podle aktuálně využívá pouze 63 procent své evropské výrobní kapacity. Evropa se na celkovém prodeji a příjmech skupiny podílí 25 procenty.
Pokles prodejů v Evropě přitom zasáhl tuto americkou automobilkou výrazněji oproti konkurenci – jen za červen se tržby Fordu na trhu snížily o 16 procent a za první pololetí celkem o 10 procent, zatímco celý trh klesl o 1,7 % respektive i 6,3 %. přitom plánuje do roku 2014 představit v Evropě 20 nových modelů.
Krize v Evropě doléhá i na akcie Fordu, které jsou oproti stejnému období loňského roku zhruba o třetinu níže. „Titul je téměř příliš levný na prodej,“ hodnotí Bradshaw. Od začátku roku akcie padají o necelých 16 procent, dnes po výsledcích v pre-marketu rostou zhruba o procento.
(Zdroj: Bloomberg, čtk)