O vrácení poplatků za vedení hypotéky nebo spotřebitelského úvěru banky žádá již zhruba 36.000 klientů, které zastupují servery Poplatkyzpět.cz, Bankovnípoplatky.com a Jdeto.de. Celkem po finančních ústavech chtějí zpátky víc než půl miliardy korun. Zástupci projektu dnes na tiskové konferenci uvedli, že spojili v postupu proti bankám své síly. Banky shodně upozorňují, že poplatky nejsou v rozporu s platnými zákony a klienti jsou s nimi vždy dopředu seznámeni.
Projekt má za cíl shromáždit co nejvíce klientů tuzemských bank, kteří jsou nespokojeni s poplatkovou politikou. Následně chtějí využít hromadný postup k tomu, aby vymohly od bank poplatky zpět, a to buď vzájemnou dohodou, nebo rozhodnutím soudu. Pro klienty bylo zřízeno jednotné call centrum a klientské centrum.
Všechny tuzemské významné banky se přitom v odpovědi na dotaz ČTK shodly, že poplatky byly a jsou účtovány v souladu s platnou legislativou. Řada bank, například , Raiffeisenbank nebo Bank nabízejí již hypoteční úvěry bez poplatku. Banky ovšem často zrušené poplatky promítnou do vyšší úrokové sazby.
Například Raiffeisenbank ovšem neúčtuje od loňska poplatek ani u nových hypoték ani u nových spotřebitelských úvěrů. Money neúčtuje poplatek u nových spotřebitelských úvěrů od letošního února. V případě hypoték přestane v polovině března účtovat u nově uzavřených úvěrů poplatek za vedení úvěru. Banka zruší také poplatek za uzavření hypotéky, poplatek za odhad nemovitosti a poplatek za mimořádné splátky. Klient tak bude moci bez sankce splatit maximálně 25 procent každých šest měsíců.
"Spojení Poplatkyzpet.cz, Jdeto.de a Bankovnipoplatky.com dává mnohem vyšší šanci, že lidé, kteří se rozhodnou chtít své peníze zpět a udělí jim plnou moc, dostanou své peníze zpět," uvedla patronka služby Poplatkyzpět.cz Pavlína Danková.
Pokud klient udělí zástupcům iniciativ plnou moc, bude muset v případě soudu zaplatit soudní poplatek. Ten u požadované částky do 10.000 korun bude činit 400 korun. "V případě prohry tak klient může maximálně přijít o těch 400 korun. Ale prostor pro prohru není. Žádná jiná rizika u nás neexistují," uvedl advokát Daniel Paľko z BSP Lawyer Partners.
Z celkového počtu zhruba 36.000 dosud přihlášených klientů jich dvě třetiny chtějí vrátit poplatek za hypotéku. Celkem 80 procent klientů je z měst a zbytek z venkova. Nejvíce majitelů hypotečních úvěrů, kteří chtějí vrátit poplatek, je z Prahy, celkem 27 procent. Následuje Středočeský kraj a Plzeňský kraj. V případě spotřebitelských úvěrů je nejvíce žádostí z Karlovarského a Ústeckého kraje.
Velké banky nyní většinou nechystají svou poplatkovou politiku měnit a ke každé stížnosti chtějí přistupovat individuálně. "Neuvažujeme o vracení poplatků, účtovaní ceny za správu úvěru je v souladu s platnou legislativou a je součástí úvěrové smlouvy. Poplatek za správu úvěru je součástí celkové ceny úvěrů, která je vyjádřena ve dvou složkách. První z nich je úroková sazba a druhou je cena za správu úvěru, která zahrnuje náklady spojené zejména s administrací úvěru včetně poradenství pro klienta po celou dobu splácení," uvedla například Česká spořitelna, která je podle počtu klientů největší tuzemskou bankou.
Ke zrušení poplatku za vedení a správu úvěru vyzval před několika týdny časopis dTest a Českou spořitelnu. Podal i žalobu, protože poplatek za správu úvěrového účtu považuje za nezákonný.
V podobné situaci již uspělo u soudu spotřebitelské sdružení v Německu a v individuálních případech také někteří klienti tuzemských bank. Prvním v Česku byl právník Petr Němec, který takto získal od zpět téměř 3000 Kč. Němec stojí za vznikem serveru Jdeto.cz.
V Česku existují i další iniciativy, které klientům bank slibují vrácení poplatků. Jde například o server nekale-praktiky.cz, jehož zástupci ovšem po klientech v případě úspěchu požadují čtvrtinu vymožené částky. Server uvádí, že aktuálně se k němu přihlásilo téměř 4800 klientů. Od jeho činnosti se dnes opět zástupci Poplatkyzpet.cz, Jdeto.de a Bankovnipoplatky.com distancovali.