Dlouhodobá snaha české vlády o vstup strategického partnera do Českých aerolinií je u konce. Dnešním podpisem kupní smlouvy přešel 44procentní podíl akcií národního dopravce na společnost Korean Air. Korejské aerolinky tak získaly jedno místo v dozorčí radě ČSA a prostřednictvím tuzemských aerolinií i snadnější přístup na trh letecké dopravy v Evropě. Za podíl v ČSA korejský dopravce zaplatí 67,5 milionu korun.
Vstup Korean Air do ČSA je krok správným směrem, který zlepší vztahy s Jižní Koreou, řekl u příležitosti podpisu kontraktu předseda vlády Petr Nečas. Podle něj jsou korejské aerolinie špičkovou společností, která působí na rychle rostoucím asijském trhu. Z toho má do budoucna profitovat i pražské letiště, které se stane uzlovým bodem pro přestup z Asie, zopakoval premiér.
Prezident Korean Air Chang Hoon Chi prohlásil, že dohoda je vítězstvím pro obě strany. Následně novináře ujistil, že se Korean Air nechystá nijak vměšovat do plánů představenstva ČSA. Chi dále uvedl, že Korean Air v tuto chvíli neplánuje další navyšování podílu ČSA.
Hodnota celých ČSA podle nedávného odhadu společnosti Ernst & Young činí 148 milionů korun, cena nabízená Korejci tak podle odborníků odpovídá hodnotě požadovaného podílu. Kromě Korean Air o ČSA zprvu projevily zájem rovněž Qatar Airways, nakonec ale závaznou nabídku ke koupi dlouhodobě ztrátových Českých aerolinií nepodal.
ČSA v roce 2011 hospodařily se ztrátou 241 milionů korun před zdaněním. V roce 2010 vykázaly hrubý zisk 76 milionů korun, v němž ale byly započteny tržby z prodeje dlouhodobého majetku za téměř 2,7 miliardy korun. V roce 2009 měly ČSA ztrátu 3,7 miliardy korun. Loňské výsledky společnost dosud neoznámila.
Vláda se ČSA snažila prodat už v lednu 2009. Ve druhém kole výběrového řízení tehdy zůstalo jen konsorcium Unimex a Travel Servis, které za aerolinie nabídlo miliardu korun.
Pokud by se pro ČSA partner nenašel, budoucnost národního dopravce by nebyla zdaleka tak optimistická, řekl ministr financí Miroslav Kalousek. "Situace v evropském leteckém byznysu je složitá. Skončila celá řada společností a před námi byly jen dvě možnosti, buď pro ČSA získat silného strategického partnera, nebo začít uvažovat o likvidaci ČSA," uvedl Kalousek. Podotkl, že je šťastný, že vyšla první možnost.
O možnosti prodeje bývalých dceřiných společností v nejbližší době stát neuvažuje. Na rozdíl od snahy prodat samotné ČSA totiž vláda v případě těchto společností není pod časovým tlakem. Kdyby ale v budoucnu měly Korean Air o tyto organizace zájem, je možné o tom jednat, dodal Kalousek. Mezi bývalé dceřiné firmy ČSA, které jsou nyní součástí Českého Aeroholdingu, patří CSA Technics, která poskytuje servisní podporu leteckým společnostem, Czech Airlines Handling, který se zabývá odbavováním cestujících a letadel, Czech Airlines Services, které působí jako pracovní agentura, a charterový dopravce Holidays Czech Airlines.
Vizitka Korean Air
Vznik: Aerolinie byly založeny v roce 1962 jihokorejskou vládou jako Korean Air Lines, v roce 1969 je koupil konglomerát Hanjin Group, jméno Korean Air používají od roku 1984.
Sídlo: Soul.
Hlavní letiště: Inčchon.
Počet přepravených cestujících: 23,3 milionu (2011).
Počet zaměstnanců: 20.966 (říjen 2012).
Počet letadel: 146 (ve své flotile má i šest letounů Airbus A380, největších dopravních letadel na světě).
Destinace: denně kolem 415 letů do 124 měst v 43 zemích světa.
Hlavní aliance: v roce 2000 se staly zakládajícím členem aliance SkyTeam, která má dnes dvacítku členů, včetně ČSA.
Různé:
- Charakteristické modrostříbrné zbarvení letadel a nové logo Korean Air se stylizovanou vlajkou Jižní Koreje bylo zavedeno v roce 1984.
- Korean Air s ČSA spolupracují prostřednictvím takzvaného sdílení kódu, což je nejviditelnější forma spolupráce mezi aeroliniemi. Partneři v leteckých aliancích tak provozují společné lety.
- Prodej 44 procentního podílu ČSA společnosti Korean Air schválila vláda letos 13. března. Korejská firma za podíl v ČSA nabídla 67,5 milionu korun. Korean Air také získá jedno místo ve tříčlenné dozorčí radě a předkupní právo na zbylé akcie patřící ČSA v držení Českého Aeroholdingu, pokud padne podmínka omezující vlastnictví národních dopravců aeroliniemi mimo EU.
- Korean Air chce ve spolupráci s ČSA vytvořit z Prahy jeden ze svých tzv. hubů (leteckých uzlů) v Evropě, ČSA by pak zajišťovaly dopravu transferových cestujících v rámci Evropy.
- Korean Air již do Prahy přesunul své klientské telefonické centrum, které dosud měl v irském Dublinu. Vyřizování hovorů pro evropské zákazníky Korean Air zajišťuje bývalá dceřiná společnost Českých aerolinií ČSA Services.
Vizitka Českých aerolinií
Vznik: Společnost byla založena jako Československé státní aerolinie 6. října 1923. Letecký provoz ČSA byl symbolicky zahájen 28. října 1923, první let se uskutečnil o den později na lince Praha - Bratislava. Po rozdělení Československa se společnost Československé aerolinie v březnu 1995 přejmenovala na České aerolinie, ochranná známka ČSA i identifikační znak OK zůstaly zachovány.
Sídlo: Praha.
Hlavní letiště: Letiště Václava Havla Praha.
Hospodářské výsledky za rok 2011:
- výnosy 16,9 miliardy korun
- ztráta 241 milionů korun před zdaněním.
Počet zaměstnanců: 1477 osob (konec roku 2011).
Počet letadel: 15 airbusů, pět boeingů a osm letounů ATR; v roce 2013 ČSA hodlají prodat všechny boeingy, přibýt by měly jeden starší Airbus A 330 pro delší vzdálenosti a dva vrtulové ATR.
Počet cestujících: Loni v prosinci ČSA oznámily, že za rok 2012 počítají s meziročním prohloubením propadu počtu přepravených cestujících na 3,8 milionu lidí. Ve srovnání s rokem 2011 jde o pokles o 10,6 procenta, zatímco mezi lety 2010 a 2011 byl propad o tři procentní body nižší. Počty přepravených lidí na linkách ČSA meziročně klesají od roku 2009.
Destinace: spolu s partnery poskytují spojení do 68 destinací ve 47 zemích; v letním řádu pro rok 2013 budou provozovat linky do 42 letišť ve 24 zemích (o šest destinací méně proti loňskému létu).
Hlavní aliance: SkyTeam (od 2001)
Různé:
- ČSA jsou největším českým leteckým dopravcem a jednou z nejstarších dodnes fungujících leteckých společností v Evropě.
- V roce 1992 se Československé aerolinie transformovaly na akciovou společnost, ve které získaly menšinový podíl francouzské aerolinie Air France a Evropská banka pro obnovu a rozvoj. Obě instituce držely v ČSA dohromady 38,2 procenta akcií. Majoritním vlastníkem byla česká strana především prostřednictvím Fondu národního majetku. Plány na vytvoření společného podniku mezi ČSA a Air France však ztroskotaly. V lednu 1994 ČSA odstoupily od investiční smlouvy s Air France a francouzská firma prodala svůj podíl Konsolidační bance. Ta posléze vykoupila i podíl Evropské banky pro obnovu a rozvoj.
- V lednu 2009 vláda zahájila prodej ČSA. Ve druhém kole výběrového řízení zůstalo pouze konsorcium Unimex a Travel Servis, které nabídlo miliardu korun s podmínkou, že vlastní jmění ČSA bude alespoň na nule. Vláda poté rozhodla, že ČSA neprodá.
- Od loňského září jsou součástí skupiny Český Aeroholding, která sdružuje i Letiště Praha a několik dalších společností z oblasti letecké přepravy.
- Loni v listopadu vláda souhlasila s hledáním strategického partnera pro ČSA. Letos v březnu rozhodla, že 44 procent akcií ČSA prodá společnosti Korean Air, která nabídla 67,5 milionu korun
(Zdroj: ČTK, Bloomberg)