Státní úvěrová pojišťovna EGAP bude mít vyšší pojistnou kapacitu. Vláda dnes schválila návrh ministerstva financí na zvýšení prostředků Exportní garanční a pojišťovací společnosti (EGAP) o deset miliard korun na 280 miliard Kč. Po jednání kabinetu to řekl ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09). Novinářům také představil poslední vývoj ve věci prodeje významného minoritního podílu v ČSA.
Vláda v této souvislosti také schválila změnu zákona o státním rozpočtu. Příjmy ani výdaje rozpočtu se ale nezmění. "Časově jsme chvátali ve vazbě na výjimečnou a perspektivní investici, kterou se s největší pravděpodobností podaří uzavřít v Iráku," uvedl Kalousek.
Zástupci EGAP s pomocí ministerstva průmyslu a obchodu a ministerstva financí jsou v Iráku před uzavřením smlouvy, která se týká výstavby elektrárny Churmala o výkonu 980 megawattů. Na tento velký paroplynový komplex by české firmy dodávaly zhruba 70 procent celkové investice, což představuje sumu asi 500 milionů dolarů (9,8 miliardy Kč). Pro českou ekonomiku by to znamenalo vznik zhruba 2000 pracovních míst. Na projektu by ČR spolupracovala s Tureckem.
V Iráku zatím o plánované spolupráci jednali zástupci EGAP a České exportní banky spolu s náměstkem ministra financí Janem Gregorem. Smlouva o spolupráci by se měla podepisovat v řádu týdnů.
Pojištění EGAP využívají firmy hlavně na úvěry od bank pro export do rizikových zemí, kde existuje zvýšená pravděpodobnost, že za zboží nedostanou zaplaceno. Úspěch tuzemských podniků na zahraničních trzích, zejména těch rizikových, podle vývozců na garancích poskytovaných prostřednictvím EGAP přímo závisí.
Zájemce o ČSA je jen jeden
Zájem o České aerolinie mají pouze korejské aerolinky Korean Air, druhý zájemce Qatar Airways závaznou nabídku nepředložil. Na tiskové konferenci po dnešním jednání vlády to řekl ministr financí Miroslav Kalousek. Korejské aerolinie za 44procentní podíl v ČSA nabízejí 2,64 milionu euro (zhruba 67,5 milionu Kč). Vláda nabídku Korean Air zatím pouze vzala na vědomí, projednat by jí měla příští týden.
"Přistoupí- li vláda na nabídku a schválí tento návrh, tak nic nebude bránit podpisu smlouvy," uvedl Kalousek. K tomu by mohlo dojít ve druhé polovině dubna. Korean Air poté podle něho zřídí na Letišti Václava Havla v Praze svoji základnu a bude na pražské letiště přepravovat své klienty.
Částka 2,64 milionu euro je podle ministra financí odpovídající částka za uvedený podíl v ČSA. Znalecký posudek, který vloni na podzim zpracovala auditorská společnost Ernst & Young, uváděl hodnotu 95,7procentního státního podílu v národním dopravci na 148 milionů korun. Důležitější než samotná cena je ale strategický záměr, který investor s ČSA má, zopakoval Kalousek s tím, že předpokládá, že Korean Air zařadí ČSA do své sítě.
Korean Air provozuje 140 letadel a zaměstnává šest tisíc pilotů, uvedl Kalousek s tím, že význam a hodnota tohoto dopravce, který patří mezi špičku nejen v Asii ale i v Evropě, je mnohonásobně vyšší než u ČSA. Ty pro srovnání v současném letovém řádu provozují 28 letadel.
Vláda se ČSA snažila prodat už v lednu 2009. Ve druhém kole výběrového řízení zůstalo konsorcium Unimex a Travel Servis, které za aerolinie nabídlo miliardu korun s podmínkou, že vlastní jmění ČSA bude alespoň na nule; v pololetí ale bylo v minusu přes 700 milionů korun. Původně se očekával výnos z privatizace ČSA v rozmezí tří až pěti miliard korun. Vláda posléze rozhodla, že ČSA konsorciu neprodá.