Aktualizováno Akcie britské poštovní společnosti Royal Mail zahájily první obchodní den na burze silným růstem. Po otevření trhu akcie stouply až na 4,56 libry, což ve srovnání s upisovací cenou v rámci primární emise akcií představuje zisk 38 procent. Primární nabídka akcií Royal Mail je jednou z největších privatizací v Británii za několik desetiletí.
Dnešní vývoj akcií Royal Mail na londýnské burze (cena v GBp)
Vláda včera oznámila, že cena pro vstup na burzu byla stanovena na 3,3 libry, tedy na horním konci původního rozpětí 2,6 až 3,3 libry, k čemuž pomohl i fakt, že poptávka po titulu převýšila nabídku sedminásobně. Tržní kapitalizace firmy tak byla stanovena na 3,3 miliardy GBP. Úvodní prudký růst akcií Royal Mail nejspíš dále rozvíří debaty, zda cena nebyla stanovena příliš nízko. Vláda si již vysloužila za privatizaci kritiku od opozice, která ji obvinila, že chce ošidit daňové poplatníky.
Britská vláda se brání, že cena akcií v IPO rozhodně podhodnocená nebyla, a do státní kasy díky vstupu na burzu přiteklo 1,7 miliardy britských liber. Po prodeji akcií by měl britské vládě zůstat v poštovní společnosti podíl 37,8 procenta. Pokud bude poptávka vysoká, vláda si ponechá 30 procent. Zaměstnanci firmy mají získat zdarma deset procent akcií. Proti privatizaci firmy se staví odbory, které již pohrozily stávkou. Dnes se chystají uspořádat protest před londýnskou akciovou burzou.
Royal Mail třídí a dodává dopisy a balíky. Její součástí ale není národní síť poštovních poboček Post Office, která nabízí poštovní, finanční a další služby. Společnost Post Office je samostatná s nezávislým vedením a není na prodej.
Příjmy společnosti v loňském fiskálním roce, který skončil v březnu, činily více než devět miliard liber a zisk se více než zdvojnásobil. Firmě pomohla přeprava balíků, která výrazně roste díky internetovému prodeji. Naopak přeprava listovních zásilek klesá.
Současná privatizace je již čtvrtým pokusem o prodej společnosti, jejíž červené poštovní schránky jsou známé po celém světě. V uplynulých 19 letech všechny pokusy o prodej firmy ztroskotaly, zejména kvůli sporům uvnitř vládnoucí většiny. Ta se bála, že prodej tak vážené instituce by ve volbách mohl straně ublížit.
Historie Royal Mail spadá do roku 1516, tedy do doby panování anglického krále Jindřicha VIII. Veřejný poštovní úřad byl zřízen v roce 1660. První lepicí poštovní známky byly zavedeny v roce 1840.
(Zdroj: ČTK, Bloomberg)