Aktualizováno Řadě bývalých komunistických zemí kvůli nedostatečným strukturálním reformám hrozí, že z hlediska životní úrovně nikdy nedoženou vyspělé ekonomiky. Vyplývá z dnešní zprávy Evropské banky pro obnovu a rozvoj (EBRD). Zpráva sleduje 34 rozvíjejících se zemí, ve kterých EBRD působí. Jde převážně o státy ve východní Evropě a na území bývalého Sovětského svazu. Česká republika mezi ně nepatří.
"Během posledního desetiletí se toho v našem regionu z hlediska hospodářských reforem stalo velmi málo," uvedl hlavní ekonom EBRD Erik Berglof v dnešní zprávě nutící k zamyšlení.
Záhy po pádu komunismu ve většině zemí regionu prudce klesly příjmy obyvatelstva. S postupem 90. let ale přišel obrat spolu s tím, jak do regionu začaly proudit stále větší objemy zahraničních investic a bankovní úvěry zaplavily finanční trhy až do finanční krize roku 2008. EBRD odhaduje, že od roku 1993 vzrostl příjem na hlavu z 15 až 45 % úrovně západní Evropy na 35 až 65 %. Následovalo ale přešlapování na místě.
Důvodem ekonomického růstu bloku evropských postkomunistických zemí, který „zaostal za standardy“, je podle EBRD za posledních 5 let dopad finanční krize na ekonomiky eurozóny. Dlouhodobou slabost růstu regionu však prý již tak snadno omluvit nelze.
Řada bývalých komunistických zemí je podle banky uvězněna v "brutálním koloběhu" hospodářského zpomalení a stagnace reforem, upozorňuje EBRD. Obnovení reformního úsilí by nicméně podle banky stále mohlo těmto zemím umožnit dosáhnout takového tempa hospodářského růstu, díky kterému by doháněly vyspělé ekonomiky.
„Většina ekonomických reforem potřebných pro posílení ekonomického růstu je snadno identifikovatelná, nevhodné politické instituce a silné osobní zájmy nicméně zabraňují jejich provedení,“ říká otevřeně dnešní zpráva.
EBRD minulý týden snížila odhad letošního hospodářského růstu v zemích, kde působí, na dvě procenta z dříve předpokládaných 2,2 procenta. Růstovou prognózu pro příští rok zhoršila dokonce o 0,4 procentního bodu na 2,8 procenta.
EBRD byla založena v roce 1989 s cílem pomoci bývalým komunistickým zemím při přechodu k tržnímu hospodářství. Má pomáhat rozvoji finančních institucí, právního systému či infrastruktury, a také podporovat soukromé podnikání a privatizaci.
(Zdroj: ČTK, EBRD, FT, WSJ)