Aktualizováno Francouzská automobilka PSA Citroën snížila za loňský rok čistou ztrátu na 2,3 miliardy eur z pěti miliard eur v předchozím roce. Firma rovněž potvrdila dohodu o kapitálovém propojení s čínskou automobilkou Dongfeng Motor Group. Akcie rostou v úvodu obchodování až o 6,6 % a dostávají se nejvýše od března 2012.
Dongfeng za 14procentní podíl v PSA zaplatí 800 milionů eur. Stejnou investici uskuteční také francouzská vláda. Investice jsou součástí plánovaného zvýšení kapitálu PSA o tři miliardy eur.
PSA patří mezi podniky, na které měl největší dopad kolaps evropského automobilového trhu. Automobilka se nyní snaží snížit svou závislost na Evropě, k čemuž má přispět právě partnerství s firmou Dongfeng. „Potřebujeme redefinovat vítěznou strategii v Latinské Americe a Rusku, což bude požadovat globální produkty a nízkonákladové platformy v těchto zemích,“ uvedl CFO automobilky Jean-Baptiste de Chatillon. Uvedené investice zvenčí a kroky směřující ke snížení dluhu podle něj Peugeotu umožní investovat do vývoje a výzkumu a následovat výrobní plány.
Automobilka Dongfeng, založená v roce 1969 se sídlem v Číně, provozuje společně s Peugeotem v zemi tři továrny. Společnosti plánují zvýšit celkovou produkci do roku 2015 o dvě třetiny na 750 tisíc vozů. Čínská Dongfeng dnes oznámila, že si z partnerství s francouzskou automobilkou slibuje roční prodej vozů na úrovni 1,5 milionu. Automobilky již provozují společný podnik Dongfeng Peugeot Citroën, který loni zvýšil prodej o čtvrtinu na 554.000 vozů. Nyní plánují posílit spolupráci při vývoji a výzkumu, výrobě i distribuci.
oznámila za rok 2013 ztrátu 177 milionů eur a uzavřela tak druhý rok v řadě v červených číslech. Výše ztráty nicméně klesla z 247 mil. EUR v roce 2012. Tržby společnosti PSA loni klesly o 2,4 procenta na 54,1 miliardy eur kvůli slabé poptávce v Evropě. Firma již dříve uvedla, že její prodej se propadl téměř o pět procent na 2,82 milionu vozů. Prodej v Evropě automobilce klesá rychleji v porovnání s konkurenty, tržní podíl Peugeotu v loňském roce klesl na 10,9 procenta z 12,8 procenta v roce 2007.
PSA Citroën je po německém druhým největším výrobcem aut v Evropě. V České republice má společný podnik TPCA s japonskou automobilkou . Rodina Peugeotů kontroluje 25,5% akciového podílu v automobilce, zatímco drží 38,1 % hlasovacích práv.
(Zdroj: Bloomberg, čtk)