Americká automobilka , která dosud byla partnerem PSA (9,5 EUR, -10,57%) Citroën, sdělila, že se aliance s francouzskou firmou vzdává a celý svůj majetkový podíl v ní prodá. Ztrátová francouzská automobilka včera sama potvrdila, že jedná s čínskou společností Dongfeng Motor o partnerství, které by mělo zahrnovat zvýšení kapitálu a nové projekty. Titul na pařížské burze dnes zahájil poklesem o více než 8 procent až na 9,74 EUR.
Automobilka (40,05 USD, -0,27%) oznámila, že prodá institucionálním investorům celý svůj sedmiprocentní podíl v PSA, který získala v rámci dohody z března 2012 za 320 milionů eur a včera na závěr obchodování měl tento podíl hodnotu jen 264 milionů eur.
"Náš akciový podíl měl podporovat PSA v jejím úsilí o získání kapitálu v době vytváření aliance a PSA, tato podpora již ale není nutná," uvedl místopředseda správní rady Steve Girsky. Obě firmy ale zachovají vzájemnou spolupráci ve výrobě, nákupech a logistice, dodal.
List Financial Times ve středu informoval, že PSA se již s Dongfeng Motor dohodla na hlavních podmínkách své aliance, v jejímž rámci získá rozsáhlou kapitálovou injekci výměnou za to, že se s čínskou firmou podělí o technologie. Automobilka PSA Citroën sice včera potvrdila, že jedná s čínskou společností, rozhovory jsou prý ale teprve v počáteční fázi a nemusí vést k dohodě.
Podle zdroje agentury Reuters již správní rada PSA v zásadě schválila zvýšení kapitálu o 3,5 miliardy eur. Na něm by se kromě Dongfeng měla podílet i francouzská vláda. Ve finále by prý vláda i Dongfeng měly v PSA každá po 20 procentech akcií.
PSA patří mezi podniky, na které měl největší dopad kolaps evropského automobilového trhu. Automobilka dnes oznámila, že z letošního zisku odepíše 1,1 miliardy eur kvůli slabším vyhlídkám prodeje a nepříznivému vývoji směnných kurzů v Rusku a Latinské Americe. Firma také snížila odhad plánovaných úspor plynoucích ze společných programů s do roku 2018 o 40 procent na 600 milionů dolarů pro každého z partnerů.
Celosvětový prodej automobilů PSA se loni kvůli slabé poptávce v Evropě propadl o 16,5 procenta na 2,97 milionu vozů. Firma tak za loňský rok vykázala rekordní ztrátu pět miliard eur.
PSA Citroën je po německém (183,1 EUR, 0,58%) druhým největším výrobcem aut v Evropě. V České republice má PSA společný podnik TPCA s japonskou automobilkou (120,34 USD, 0,00%).
(Zdroj: ČTK, Bloomberg, Reuters)