Řada dnešních konfliktů má svůj kořen v první světové válce a v tom, co přinesla. Platí to o Ukrajině a Rusku či Blízkém východě. Přehlíženým důsledkem této války je ale to, že z ropy učinila strategickou komoditu. Ropný průmysl byl zpočátku zaměřen na osvětlení a dodával petrolej do lamp, které prosvětlovaly noc ve městech i na venkově. John D. Rockefeller se stal nejbohatším mužem světa jako obchodník se světlem. Až na počátku dvacátého století se začaly na cesty dostávat automobily. Pro jejich pohon se používal benzín, který byl do té doby jen odpadním produktem. Před rokem 1914 začaly námořní síly používat místo uhlí ropu. Tento krok velmi podporoval například Winston Churchill, setkal se ale s opozicí, která se bála nahrazení domácího uhlí zahraniční ropou. Churchill poté prohlásil, že energetická bezpečnost bude zajištěna pouze diverzifikací.
Když v roce 1914 vypukla první světová válka, ropa nebyla ani zdaleka předmětem strategického plánování. Jeho centrem byli koně a jednoduché pravidlo říkalo, že na tři vojáky by měl připadnout jeden kůň. Výsledkem byl logistický problém, protože jeden kůň potřeboval desetkrát více potravy než jeden voják. Armády při svém přemísťování spoléhaly i na vlaky, ty ale nebyly flexibilní a mohly vojáky dopravovat jen tam, kam vedly koleje. Mnohem lepší byl v tomto smyslu spalovací motor, který využíval ropné deriváty.
Význam ropy se potvrdil hned v prvních měsících války, kdy se německá armáda rychle přesunula až k Paříži. Generál Joseph Gallieni protestoval proti tomu, aby francouzská vláda začala vyjednávat o míru. Železnice byla ale poničená a nemohl proto s jejím využitím dosáhnout potřebného přesunu jednotek. Nařídil tak všem pařížským taxíkům, aby převážely francouzské vojáky na frontu. Tím německý útok zastavil a začala motorizovaná válka. Vítězství spojeneckých sil bývá dokonce někdy nazýváno vítězstvím spojeneckých nákladních automobilů nad německými lokomotivami.
Významné ale nebylo jen využívání nákladních vozů. Zákopová válka a používání kulometů vyvolaly potřebu obrněných vozidel. Jejich základem byl stroj, který se tehdy začal používat v USA - traktor. Měl řadu jmen a nakonec se začal používat výraz tank. Právě ten jmenovalo německé velení v roce 1918 jako hlavní důvod toho, že dosažení německého vítězství není možné. Ropa slavila úspěch i ve vzduchu. Před válkou jeden francouzský generál prohlásil, že létání je hezký sport, ale pro armádu je k ničemu. Během války ale Britové vyrobili 55 000 letadel, Němci 48 000 letadel. Nejdramatičtější část ropného příběhu ovšem proběhla na moři, když německé ponorky potápěly americké tankery s ropou. Královské námořnictvo kvůli tomu dokonce zvažovalo návrat k uhlí. Nakonec se ale nebezpečí podařilo zažehnat a ropa dál proudila přes Atlantik. Stala se strategickou komoditou, která je klíčová pro uplatňování moci. A je tomu tak dodnes.
Autorem je Daniel Yergin.
Zdroj: WSJ