Warren Buffett s oblibou říkává, že nejlepší investicí je taková společnosti, jejíž akcie držíte do konce života. Pokud vám však investiční perioda „do konce života“ přijde přespříliš dlouhá, a přesto se řadíte mezi dlouhodobé investory, určitě by vaší pozornosti neměl ujít seznam, který ve spolupráci s profesionály z finančních trhů sestavila americká CNBC. Ta hledala deset nejzajímavějších titulů pro lidi s investičním horizontem 25 let.
Mezi kritéria pro kvalifikaci do seznamu patřila kromě tradičních nároků v podobě rostoucích peněžních toků či pevného zázemí, také samotná vize a energický lídr v čele firmy. Ve finální desítce najdeme hned několik dobře známých jmen, ale i pár překvapení.
1. – Netřeba představovat fenomén posledních let řízený Markem Zuckerbergem. Sociální síť má být podle CNBC dominantním vládcem v oblasti komunikace a nadále také jedním z klíčových zdrojů internetové zábavy. Podle jednoho z přispěvatelů výzkumu Mika Murphyho má být co do tržní kapitalizace právě první světovou „bilionovou“ společností.
2. Alibaba – S tržní kapitalizací okolo 250 mld. USD se čínský maloobchodní gigant tlačí stále úspěšněji na samotné výsluní. Pokračující růst tržeb i aktivních obchodníků žene byznys-model společnosti vstříc smělým cílům. Postupný přerod směrem k mobilní monetizaci pak v druhé vlně může Alibabu vyšvihnout na samotný vrchol retailového prostředí.
3. – S ohledem na pokračující růst klientské základy v Indii a Číně lze s jistotou říci, že internet zdaleka neřekl své poslední slovo. Jeho vládce tak má o budoucí náplň práce, tedy i růstový potenciál, bezpečně postaráno. Jelikož tržby z reklamy čelí zvýšenému konkurenčnímu tlaku, obrací Googlu svou pozornost i k dosud neprobádaným oblastem. Mezi takové patří například samo-řídící vozy.
4. – Ačkoliv například iPady prožívají těžká období, ostatní části byznysu největší společnosti světa šlapou jako hodinky. Počítačová divize roste a úspěch slaví také před nedávnem uvedené větší modely iPhonů. Počátkem příštího roku pak má zamířit na obchodní pulty zařízení iWatch. Dalším v pořadí by pak měl být rozvoj operací v oblasti TV. V kombinaci s peněžní masou, kterou drží na svých účtech, se tak nabízí solidní prostor pro vývoj dalších nezapomenutelných výrobků.
5. – S ohledem na světovou energetickou koncepci i rozšiřující se snahy o omezení skleníkových plynů nemůže v seznamu chybět ani zástupce „zelené energie“. Tím zástupcem je výrobce „ekologických“ vozidel . Ten v letošním roce očekává další nárůst prodejů a na příští rok plánuje uvedení nového sportovně užitkového modelu. V čele stojící vizionář Elon Musk pak dozajista drží v rukávu několik dalších trumfů.
6. – Jasný vládce mezi sportovními výrobci, kterému pšenka nekvete jen v tradiční baště USA, ale také v Číně a Mexiku, kde dochází k růstu střední společenské třídy. Oblíbená značka neváhá investovat do rozvoje, zlepšení své distribuční sítě a dále navyšuje své tržní podíly. V oblasti sportovního vybavení a módy je to právě , kdo udává budoucí trend.
7. Edwards Lifesciences – Jedno z těch méně známých jmen. Podle CNBC však zároveň jedna z nejlepších sázek. Největší světový výrobce srdečních ventilů by v budoucnu mohl profitovat ze stárnutí světové populace (prodlužování délky života) a odbytiště pro její produkty tak značně může narůst.
8. Corp. – Ještě větším překvapením může být největší společnost zaměřená na výletní plavby. Ta buduje další čtyři obří lodě, které by měly doplnit již tak početnou flotilu. Corp je tak jednou ze sázek v „leisure“ byznysu, tedy oblasti trávení volného času.
9. Align Technology – Zástupce z módního průmyslu už máme, teď jej doplníme společností zaměřenou na krásu (a vlastně i zdraví). Align Technology operuje v dentálním byznysu a aktuálně drží 80 % podíl na trhu s neviditelnými rovnátky. Společnost by pak k budoucí prosperitě měly nasměrovat především rozvojové trhy, u kterých má dle Goldman Sachs poptávka v následující dekádě růst dvoucifernými procenty (ročně).
10. – Posledním zástupcem má být společnost podnikající primárně v oblasti vodního a odpadového hospodářství. Rozvoj destilačních metod (například destilace mořské vody, či čištění „špinavých“ vod) v kombinaci s de facto nekonečnou poptávkou dělají z symbol jedné z nejcennějších světových komodit. S ohledem na přetrvávající hospodářské problémy v Africe a v chudých částech Asie pak disponuje (nutno říci bohužel) dostatkem práce na další desetiletí.
Zdroje: CNBC, Goldman Sachs