Švýcarský export hodinek se v červenci opět propadl vinou i nadále klesajících dodávek do Asie. Čínští turisté totiž kupovali i z důvodu pohybu měnových kurzů hodinky spíše v Evropě a navíc se vyhýbali Jižní Koreji, kde v červenci propukla smrtící virová nákaza MERS.
Vývoz švýcarských hodinek podle informací, které dnes zveřejnila Federace švýcarského hodinářského průmyslu, klesl v červenci o 9,3 procenta na 1,9 miliardy švýcarských franků. Prodeje švýcarských hodinek do Číny se v červenci v porovnání s loňským nárůstem o 49 procent propadly dokonce o 40 procent. Obtížná situace však nepostihla švýcarský hodinářský export jen v Číně, ale i v Jižní Koreji, tam dodávky poklesly o 20 procent, do Hongkongu se potom snížily o 29 procent. Situaci pro švýcarské hodináře částečně vylepšil růst exportu do dalších evropských zemí.
Pokles vývozu do Číny může na první pohled působit až šokujícím dojmem. Na druhou stranu byl export do Číny v loňském červenci na extrémně vysoké úrovni. Pravdou je, že stejně jako i jiných odvětví se nejen luxusních hodinek dotýká nový trend čínských spotřebitelů způsobený z velké části vývojem kurzů světových měn. Číňané začínají kupovat více švýcarských hodinek na svých cestách po Evropě než doma. Tento vývoj pak jen odráží sílu evropského cestovního ruchu.
Švýcarský hodinářský průmysl se však potýká se zhoršením situace v Číně již od roku 2012, kdy začala vláda přitvrzovat v boji proti velice extravagantním výdajům čínských vládních úředníků. Na odvětví i nadále dopadají i loňské politické protesty v Hongkongu, kde bohatí Číňané obvykle nakupovali hodinky a šerky s nižší daní než na čínské pevnině. Pokles dodávek hodinek do Jižní Koreji byl způsoben hlavně rozšířením virové nákazy MERS v červenci. Ta odradila od návštěv turisty z Číny. Jižní Korea označila hrozbu MERS za minulost až 28. července.
Na švýcarský vývoz nejen hodinek letos stále dopadá i silnější švýcarský frank, který prodražuje tamní export pro zahraniční zájemce. Celkově švýcarský vývoz v reálném vyjádření v červenci klesl meziročně o 4,9 procenta na 17,93 miliard franků. Právě silný frank snížil poptávku po tamních farmaceutikách, chemikáliích, strojích i hodinkách z Evropy i Asie.
Akcie Group dnes ráno po otevření trhu v Curychu odepsaly 1,5 procenta, poté část ztrát umazaly a aktuálně ztrácí 0,6 procenta. Investoři ovšem zvýšili medvědí sázky na největšího švýcarského výrobce hodinek na rekordní úroveň. Zájem o prodej dosáhl 18 procent akcií, což je více než u jakékoliv jiné společnosti ze švýcarského tržního indexu.
Dalším důvodem k obavám pro švýcarské hodináře mohou být i hodinky Watch. Mohly by totiž maloobchodníky vést ke snižování objednávek na tradiční švýcarské hodinky ze strachu o rostoucí konkurenci. I zákazníci by se mohli vzdát klasických hodinek ve prospěch těch chytrých od Applu v podobném cenovém rozmezí. S inovativními řešeními však přicházejí i tradiční švýcarští hodináři. Například Montblanc (Richemont) uvede již brzy na pulty obchodů chytrý pásek. Na podzim přijde na trh i varianta chytrých hodinek od luxusní hodinářské značky TAG Heuer (LVMH).
Zdroj: BBG, MW