Motors září jako hvězda přestože stále nevydělává. Zanedlouho by mohla dostat obrovskou motivaci. Nebude na hvězdném nebi prémiových elektrických vozů jedinou hvězdou. Na záda ji začnou šlapat značky, které mají na to, aby zničily “sen” Elona Muska. Jedním z matadorů je Aston Martin a hned druhým ještě obávanějším žralokem je . Anebo to jsou jen vzdušné zámky?
Britský výrobce vozů Aston Martin se nechal slyšet, že plánuje plně elektrický vůz, resp. svůj aktuální model Rapide S, který pohání plyn bude později pohánět také elektřina. Úkol ohrozit Model S od Tesly bude ovšem velmi těžký, nejostřejší verze Modelu S P90D zvládne zrychlení z nuly na 60 mil za 2,8 sekundy a staví jí to těsně jen za Bugatti Veyron, což je několikanásobně dražší supersport.
Pokud chce Aston Martin soupeřit s modelem S od Tesly musí pěkně zrychlit. Je o 50 % pomalejší než nejrychlejší Model S. Mluvčí Tesly bere novou konkurenci jako možnost ověřit, že model vozu je nejbezpečnější elektrický vůz, který dokáže předvést takové zrychlení.
Tím ovšem výčet problémů Aston Martin nekončí. Odhad ceny vozu Rapide v plně elektrické verzi je v intervalu 200 až 250 tisíc dolarů s dojezdem kolem 200 mil. Což je dost nekonkurenceschopné s modelem P90D od Tesly, který stojí 118 000 USD a dojezd má 268 mil.
Navíc srovnáváme aktuálně produkovaný vůz Tesly s konceptem Astonu, který má sjet z výrobní linky od teď za dva roky. To už bude v době, kdy bude nová továrna Tesly ve spolupráci s Panasonicem chrlit obrovské množství levných baterií a tak cena vozů může ještě klesnout.
Co na to ?
již loni představilo svojí elektrickou budoucnost. Nyní se vrací i ke kombinaci plyn-elektřina a dokonce i vodík. již má dva vozy - i8 což je sportovní vůz a pak i3, který představuje nejlepší volbu pro městský provoz a všestraný menší vůz v kompaktním balení.
Podle posledních informací se zdá, že bavorská automobilka pracuje nebo chce začít pracovat na verzi i5, tedy elektrickém luxusním sedanu, který by měl mít velikost zhruba jako Model S. Nový model sedanu od by měl být ovšem ve dvou verzích čistě elektrický a pak kombinovaný hybrid. Ten by byl vhodnější i pro delší cesty než jen lokální popojížďky na což by měly samotné baterie bez problémů stačit. Kromě toho chce automobilka nabídnout speciální design pro danou řadu vozů včetně vnitřního vybavení.
Zdá se, že prvotních obav o prvenství v závodě o elektrifikaci automobilového průmyslu se můžete rychle zbavit. Aston Martin zatím nepředstavuje velké ohrožení a vůz do boje promluvit může, ale primárním trhem podle prodaných vozů je pro stále Evropa s podílem 43 % a roste význam Asie právě na úkor Ameriky. Naopak hlavním trhem Tesly jsou právě Spojené Státy. Tudíž velkého souboje a Motors se pravděpodobně také nedočkáme.
Zdroj: MarketWatch, The Motley Fool, firemní data