Německá firma , která je páteří českého průmyslu, utrpěla od trhu včera těžký úder. Její akcie se zhroutily téměř o jednu pětinu, což v tržní kapitalizaci firmy představuje úbytek o neuvěřitelných 13 mld. euro za jeden den. Důvod takového úbytku bohatství je v pravdě šokující až neuvěřitelný - totiž v USA rafinovaným způsobem upravoval dieselové motory, aby (jen a pouze) při emisních testech vykazovaly nižší hodnoty. Za tento podvod hrozí pokuta více než 16 mld. euro, což je mimochodem o pět miliard více, než kolik měl činit zisk pro letošní rok. Kromě toho tuto manipulaci američtí vyšetřovatelé kvalifikovali jako kriminální čin, takže je dost možné, že za tuto technickou vychytávku německých vozů půjde někdo natvrdo sedět. Tato kauza, která se chtě nechtě dotýká české ekonomiky, by přitom pro nás měla být zajímavá hned v několika ohledech.
Za prvé, po finanční krizi a recesi 2008 to byly banky, které byly označeny za původce všeho zla v ekonomice a tak se regulátoři na tento sektor zaměřili. Výsledkem byla konsolidace tohoto sektoru, která byla daná nejen propadem ekonomiky, ale i daleko přísnějšími regulatorními předpisy. Ty donutily některé finanční subjekty k tomu, aby se buď zásadně přeměnily anebo z tohoto odvětví zcela odešly. Finanční krize je však sedm let stará záležitost a globální teplota stoupá, takže politicky vzato je čas se zaměřit na jiné sektory. Snadným terčem se přitom mohou stát ty podniky, které jakkoliv zužitkovávají fosilní paliva a na něž se snadno mohou zaměřit státní orgány kontrolující např. emisní limity.
Za druhé, je velmi signifikantní, že výše uvedený podvod se týká emisí a ne třeba airbagů. To je důkazem toho, že automobilky dobře vědí, že zákazníci (ve vyspělých zemích) velmi dobře reagují na marketing v podobě: naše motory úsporné a ekologické. Volkswageny s dieselem byly přitom v USA extrémně úspěšné vzdory tomu, že ceny benzínu jsou v USA díky nízkým cenám ropy a daním proklatě nízko.
A konečně za třetí, celá kauza s environmentálním podtextem naznačuje, že automobilový průmysl čeká v horizontu několika let strukturální zlom, kdy se budou zásadně měnit klíčové technologie jako je motor a navigace. Zrovna včera oznámil, že chce do roku 2019 vyvinout auto na elektrický pohon. Po těchto změnách zůstane mnoho poražených a jen málo vítězů. V epicentru změn přitom bude česká ekonomika a jen se modleme, abychom nedopadli jako Finsko, když z piedestalu padal mobilní dominátor a zrození Angry Birds pak severskou ekonomiku od úpadku neochránili.
Region
Regionální měny včera vůči euru vesměs posilovaly. Koruna vzhledem k blízkosti hranice kurzového závazku zpevnila jen málo a významně se k ní opět přiblížila. To je zajímavé zejména proto, že nás ve čtvrtek čeká zasedání ČNB. Zlotý s forintem posilovaly významněji.
Hlavní událostí dneška je zasedání maďarské centrální banky. Jeho výstupem by mělo být ponechání základní úrokové sazby na stávající úrovni 1,35 %. Nicméně MNB své rozhodnutí po vzoru Fedu zřejmě obohatí o jednoznačně holubičí komentář, který bude odrážet skutečnost, že míra inflace klesla zpět na nulu. To může mít pro forint tržní implikace, neboť peněžní trh s možností dalšího uvolňování měnových podmínek v tuto chvíli prakticky nepočítá.
Dluhopis
Dluhopisy dál skáčou podle toho, jak pískají akciové trhy. Pozitivní obrat na akciovém trhu poslal německý bund do lehké defenzivy. Je ale zajímavé, že ostatní výnosy v Evropě se spíš držely výše. Může to být do jisté míry reakce na zhoršení francouzského ratingu od agentury Moody’s (na Aa2). Vítězství Syrizy v Řecku, jak jsme očekávali, na trhy nepřineslo zatím žádnou novou vlnu paniky. Řecké výnosy zůstaly pouze o 1 bps výše.
Komodity
Po více než tříprocentním propadu v pátek cena ropy Brent v pondělí o tři procenta rostla. Pomáhala jí k tomu obecně lepší nálada na trzích (akcie včera posilovaly). Cena americké ropy WTI přitom rostla výrazněji, k čemuž pomáhají sázky na pokles zásob ropy v USA v minulém týdnu a asi i blížící se exspirace říjnového kontraktu.
Ceny základních kovů se vyvíjely různě. Měď částečně korigovala předešlé ztráty, zatímco cena hliníku na LME dále klesala. Prostor pro výraznější růst cen mědi omezovala data ICSG za první půlrok, jež poukázala na v podstatě vybalancovaný trh (vloni ve stejném období byl trh v relativně významném deficitu).